Professional Development in Practice II (15 cr)
Code: R0192-3002
General information
- Enrollment
-
13.05.2019 - 26.05.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
19.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 15 cr
- Local portion
- 14 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- RDI proportion
- 15 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Lohja
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHY2), Laurea yhteinen (Finnish)
- Teachers
- Eliisa Kukkola
- Jennymaria Hasselberg
- Teacher in charge
- Jennymaria Hasselberg
- Study unit
- R0192
Learning outcomes
The Student is able to
- apply different health promotion approaches and methods in nursing
- plan, implement and evaluate nursing of patients with long-term illnesses and give support for self-care
- use different guidance methods to support clients’ resources in self-care and life-style changes
- apply the main national and international recommendations for a healthy lifestyle from a client-oriented point of view
- justify the medicines and druggroups used by the main client groups and evaluate the effectiveness of medical treatment
- vaccinate safely
- take advantage of digitalisation in health promotion and nursing of patients with long-term illnesses
Teaching methods
* Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- soveltaa terveyden edistämisen lähestymistapoja ja menetelmiä hoitotyössä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida pitkäaikaissairaan hoitotyötä ja omahoidon tukea
- tukea asiakkaan voimavaroja omahoitoon ja elämäntapamuutoksiin erilaisin ohjausmenetelmin
- soveltaa asiakaslähtöisesti keskeisiä kansallisia ja kansainvälisiä terveellisiin elämäntapoihin liittyviä suosituksia
- perustella keskeisten asiakasryhmien käyttämät lääkkeet ja lääkeaineryhmät sekä arvioida lääkehoidon vaikuttavuutta
- rokottaa turvallisesti
- hyödyntää digitalisaatiota terveyden edistämisessä ja pitkäaikaissairaan hoitotyössä
* Edeltävät opinnot
- Moduulin 1 opinnot sekä moduulin 2 teoriaopinnot.
- Lääkehoito ja moduulin 1 lääkelaskut tulee olla hyväksytysti suoritettuina
- Mikäli harjoittelupaikassa on lapsia/ lapsipotilaita, tulee opiskelijan näyttää rikosrekisteriote ohjaavalle opettajalle hyvissä ajoin ennen jakson alkua. Mikäli tämä ei toteudu, harjoittelujaksoa ei voi aloittaa.
* Osaamistavoitteet
- osaa toteuttaa hoitotyötä harjoitteluympäristössä keskeisten potilasryhmien kanssa ja muodostaa kokonaiskuvan hoitoprosessista toimimalla potilaan omana hoitajana
- on selvillä sisätautien alaan kuuluvien sairauksien aiheuttamista keskeisistä toimintahäiriöistä, niiden aiheuttamista ongelmista aikuispotilaan terveyteen ja elämään
- on selvillä hoitotyön auttamismenetelmistä ja pystyy käyttämään niitä erilaisissa hoitotilanteissa ohjattuna potilaan yksilöllisistä tarpeista lähtien
- harjaantuu turvallisen lääke- ja nestehoidon suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa ohjaajien valvonnassa sekä raportoi toteutuksesta lääkehoitopassissa
- ymmärtää potilaan opetuksen, ohjauksen ja kuntoutumista edistävän hoitotyön merkityksen ja toteuttaa sitä osana hoitotyötä
- sisäistää tietosuojan ja tietoturvan merkityksen
- tunnistaa ja hahmottaa sairaanhoitajan päätettävissä olevia asioita ja osaa nimetä niitä
- harjaantuu moniammatilliseen yhteistyöhön ja ammatillisen vastuun kantamiseen työyhteisössä
- hallitsee aseptiset työskentelytavat ja infektioiden torjunnan periaatteet
- osaa hoitotyön prosessin mukaisen, potilaslähtöisen kirjaamisen
- tunnistaa ja pohtii toimintansa eettisiä seurauksia sekä tunnistaa kehittämistarpeitaan
- osaa työskennellä erilaisia kulttuureja edustavien yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
- tunnistaa oman vastuunsa tiimin opiskelijajäsenenä
- harjaantuu kirjallisessa ja suullisessa viestinnässä ja työryhmätyöskentelyssä
Ohjaus ja viestintä
- LbD -projektin ohjaus tapahtuu kasvotusten, Skypen, Optiman tai sähköpostin välityksellä.
- Työharjoitteluun liittyvä ohjaus ja viestintä tapahtuvat pääasiallisesti Optiman Terveysalan harjoittelu -työtilan sekä sähköpostin välityksellä.
Student workload
Jakson laajuus on 15 op eli 15 x 27 h = 405 h opiskelijan työtä, joka jakautuu seuraavasti:
- työpajat & simulaatiot 2 op = 54 h
- LbD -projekti 3 op = 81 h
- Työharjoittelu 10 op = 7 viikkoa = 270 h
Opiskelija voi itse sopia työharjoittelujaksojen pituuden, kuitenkin niin, että yksi jakso on vähintään kolmen viikon pituinen ja kunkin lukukauden ilmoitettu kokonaisharjoitteluaika tulee täyteen. Harjoittelujaksoja voi olla enintään kahdessa eri toimintaympäristössä.
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytty - hylätty (kaikissa toteutusosissa)
* Työpajoissa ja simulaatioissa hyväksytyn suorituksen edellytyksenä:
- suoritetut ennakkotehtävät
- osallistuminen ja aktiivisuus työpaja-/simulaatiotyöskentelyyn (100 % läsnäolovelvoite!)
* LbD -projektissa hyväksytyn suorituksen edellytyksenä:
- suoritetut ennakkotehtävät ja muu valmistautuminen
- aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen sekä projektin toteutusvaiheeseen (100 % läsnäolovelvoite!)
- osallistuminen loppuseminaariin
* Työharjoittelussa hyväksytyn suorituksen edellytyksenä
- 270 h kliinistä työharjoittelua
- asetettujen tavoitteiden saavuttaminen ja jakson onnistuminen kokonaisuutena
- asianmukaiset dokumentit
Further information
Ammatillisen harjoittelun toimintaympäristöt
- terveyskeskuksen ja perusterveydenhuoltotasoisen sairaalan vuodeosastot, vastaanotot, päiväsairaalat, poliklinikat
- sisätautien yksiköt erikoissairaanhoidossa
- kotihoidon yksiköt
- virtuaaliset terveyden edistämisen ja ohjauksen ympäristöt
- simulaatiot ja työpajatyöskentely (Terveystori)
- LbD -projekti, joka kohdentuu moduulin ydinosaamiseen