Development of Services Promoting Health and Well-being (5 cr)
Code: R0174-3001
General information
- Enrollment
-
26.11.2018 - 06.01.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
07.01.2019 - 28.05.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Learning outcomes
Opiskelija osaa
analysoida potilaan hoidossa ja työyhteisössä toteutettuja toimintatapoja ja kyseenalaistaa rakentavasti
kykenee vaikuttamaan työyhteisössä potilaan hoidon kehittämiseksi osaamistaan hyödyntäen
tuo esille alaan liittyvää tutkimustietoa, suosituksia ja hyviä käytänteitä ja toimii niiden mukaisesti
kykenee johtamaan omaa toimintaansa (tavoitteellisuus, suunnitelmallisuus, ongelmanratkaisukyky).
edistää viestinnällään yhteisön hyvinvointia ja tiimin yhteishenkeä
toimia ammatillisesti kriittisissä vuorovaikutustilanteissa
Location and time
Ajoituksessa on huomioitava, että harjoittelu ei ole mahdollista opintojakson aikana.
Materials
TENTTIKIRJA:
Kehittämistyön menetelmät. Katri Ojasalo, Teemu Moilanen, Jarmo Ritalahti. Huom! 2014 painos.
Teaching methods
Avainroolissa osaamistavoitteiden saavuttamisen kannalta on kehittämistoimintaan liittyvien a. teoreettisten perusteiden hallinta, b. kehittämismenetelmien tuntemus sekä c. aktiivinen toiminta kehittämistiimissä ja oppimisyhteisössä.
Opintojakson työelämäyhteistyö tapahtuu Suursuon sairaalan kanssa, ja työelämän kanssa yhdessä valittu teema asiakasvuorovaikutus.
Kevään 2019 opinnoissa tulee olemaan kolme erilaista oppimispolkua, joissa em. kolme osaamisaluetta painottuvat eri tavoin. Opiskelijana voit asettaa itsellesi osaamis- ja arvosanatavoitteet oman kiinnostuksesi ja elämäntilanteesi mukaan. Käytännössä tämä tarkoittaa seuraavaa:
I Jos haluat saavuttaa minimitiedot & T1 - 2.
Suoritukset
- Pakolliset ns intensiivipäivät opintojakson alussa
- Oppimistehtävä palvelumuotoilu terveydenhuollossa
- Osallistuminen yhteen työpajaan ja siitä kirjoitettu oppimispäiväkirja
- Tentti (hyväksytty/ hylätty).
II Jos haluat saavuttaa hyvät tiedot & T2 - H3 -> Osallistuminen ja sitoutuminen te-projektiin sekä kehittämismyönteisyys on tärkeää.
Suoritukset
- Pakolliset ns intensiivipäivät opintojakson alussa
- Oppimistehtävä palvelumuotoilu terveydenhuollossa
- Tentti (hyväksytty/ hylätty).
- Projektissa saat sparraajan roolin ja työskentelet osassa yhteisistä työpajoista ( min 3 työpajaa) opintojakson aikana & oppimispäiväkirja.
III Jos haluat saavuttaa kiitettävät tiedot & H3 - 5. -> Olet aktiivinen jäsen projektiryhmässä ja sitoudut yhteiseen työskentelyyn tiimisi ja työelämän kanssa koko opintojakson ajaksi. Aktiivisuutesi, kykysi avoimeen dialogiin, joustavuutesi ja näytöt erilaisten kehittämismenetelmien soveltamisesta ovat tärkeitä.
Suoritukset:
- Pakolliset ns intensiivipäivät opintojakson alussa
- Oppimistehtävä palvelumuotoilu terveydenhuollossa
- Projektin tehtävät: Mm. havainnointiaineiston hankinta -> Aineiston kiteytys -> Kehittämisehdotuksen kuvaaminen -> Testaus
Osallistuthan orientaatiopäivään avoimin mielin ja teet päätöksesi omasta oppimispolustasi vasta sen jälkeen! Kuulet silloin enemmän opintojakson ja projektin käytännön toteutuksesta sekä myös opiskelijatarinoita ja -palautetta kyseisiin opintoihin liittyen.
Employer connections
Yhteiskumppani Suursuon sairaalan kaikki osastot.
Exam schedules
Kaikilla opintopoluilla osallistuminen intensiiviviikon lähiopetuskerroille on PAKOLLISTA ja korvaavia tehtäviä poissaoloista ei laadita.
Lisäksi jokainen opiskelija osallistuu vähintään yhteen työpajapäivään intensiivijakson jälkeen Suursuon sairaalassa tai koululla.
Projektityöskentelyssä on oleellista että opiskelija on kaikilla kerroilla läsnä, sillä projekti etenee yhteissuunnitteluna. Oman itsenäisen työskentelyn rooli on opintojaksolla vähäinen.
Harjoittelu ei ole mahdollista samaan aikaan opintojakson kanssa.
Aikataulusuunnittelu on osin vielä ja sovittavana työelämän kanssa.
Completion alternatives
Kts. edellä kuvatut oppimispolut.
Myös muiden korkeakoulujen/kampusten ja KampusOnlinessa tarjolla olevat kehittämisopinnot ovat soveltuvia korvaamaan tämän opintojakson (esim. palvelumuotoiluun, innovaatiotoimintaan liittyvät).
Myös muut vahvat näytöt kehittämisosaamisesta (mukaanlukien kehittämistoiminnan teoreettiset perusteet) on mahdollista lukea hyväksi opintojaksolla.
Olethan yhteydessä tarvittaessa opintojakson vastuuopettajaan Kirsi Ronkaiseen, mikäli haluat lukea hyväksi aiempaa kehittämisosaamista.
Student workload
Yhteiskehittäminen 5 op
- Kuvataan tarkemmin orientaatiokerralla.
- Intensiivijakso & Palvelumuotoilu terveydenhuollossa tehtävä 1,5 op
- Tentti/ työpajat/ tyäelämäprojekti 3,5 op
Content scheduling
Eri opintopolut eroavat toisistaan sisällöllisten painotusten osalta.
Projektissa opintojakson sisältö jäsentyy seuraavien kehittämisprosessin vaiheiden kautta:
1. Intensiivijakso: Palveluiden kehittämisen teoreettiset lähtökohdat
2. Asiakasymmärryksen hankinta/ haastattelut ja havainnointi
3. Ideointityöpajat
4. Kehittämisehdotuksen laadinta: protoyyppi, konseptointi, kokeilu ja sen suunnittelu
Evaluation scale
H-5
Further information
Kaikki opintoihin kuuluvat tutkimusmenetelmäopinnot tulee olla tehtynä ennen opintojakson alkua.