Skip to main content

Pedagogical Competence in Early Childhood Education (10 cr)

Code: R0094-TOS1812

General information


Enrollment
14.05.2018 - 31.05.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2018 - 21.12.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
10 cr
RDI proportion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Maire Antikainen
Annika Kultavirta
Virpi Lund
Jaana Paasu
Teacher in charge
Annika Kultavirta
Study unit
R0094

Learning outcomes

The student is able to:
- analyse the value base, aims and underpinning knowledge of early childhood education
- take a child's characteristic ways of acting into account in education
- recognize the significance of inclusion, communality and dialogical interaction in a child's growth, development and learning
- create preconditions for an educational partnership and cooperation

Materials

Tiedot oppimateriaaleista löytyvät verkkototeuksesta.
Oheismateriaalia:
http://www.oph.fi/download/179349_varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2016.pdf
Maritta Törrönen :Lapsuuden hyvinvointi
Elina Paju: Lasten arjen ainekset
Hujala, Puroila, Parrila, Nivala: Päivähoidosta varhaiskasvatukseen
Aili Helenius: Pedagogiikan palikat
Alanen Leena: Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta
Reunamo Jyrki: Tasapainoinen varhaiskasvatus
Reunamo Jyrki: Varhaiskasvatuksen kehittäminen
Nummenmaa Anna-Maija: Yhteisöllinen suunnittelu päiväkodissa
Kronqvist Eeva-Liisa: Lapsuuden oppimisympäristöt
Heikka Johanna: Arvioinnista opiksi
Uotinen Sanna : Vanhempien ja lasten toimijuuteen konduktiivisessa kasvatuksessa
Kronnqvist Eeva-Liisa: Mitä lapsiryhmässä tapahtuu?
Heinämäki Liisa: Erityisesti päivähoidossa
Kaskela, Kekkonen: Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta
Kalliala Marjatta: Lapsuus hoidossa
Marjanen, Marttila, Varsa: Pienten piirissä
Hujala & Turja: Varhaiskasvatuksen käsikirja
Karila & Lipponen: Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
Sajaniemi, Niina (et.al.) Stressin säätely

Teaching methods

Tervetuloa oppimaan verkkototeutukselle!
Opinnot suoritetaan verkkototeutuksena viikoilla 35-48. Opintojaksossa on aikaan ja paikkaan sidottuja tapaamisia: Yhteistoiminnallisen tentin harjoitus verkossa, yhteistoiminnallinen tentti verkossa, Varhaiskasvatusmessut 12.10 Finlandia-talolla sekä joitakin pakollisia verkko-ohjausaikoja lukujärjestyksen mukaisesti.
Optima aukeaa elokuussa (20.8), jolloin pääset näkemään syksyn viikottaisen tarkan aikataulutuksen, materiaalit ja tehtävät. Huomioithan, että opiskelu edellyttää viikoittain säännöllistä opiskeluaikaa, verkkoympäristön käytön osaamista, tehtävien yhdessätekemistä (ryhmät) ja viestiseinän säännöllistä seuraamista.

Employer connections

Espoon kaupungin päiväkodit, varhaiskasvatusmessut, valtakunnan kunnalliset ja yksityiset päiväkodit

Exam schedules

Muista: Lähitapaaminen:Varhaiskasvatusmessut Wanhassa Satamassa 12.10. 2018.
TÄRKEÄÄ! Opintojakson ryhmätentti on heti syyskuun alussa, jota ennen luet tentikirjat ja tutustut Optiman sähköisiin materiaaleihin. Optima aukeaa lukukauden alkaessa. Aikatauluja voidaan vielä muokata.
Yhteistoiminnallissen ryhmätenttiin 10.9. luetaan 2 kirjaa:
Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen, Ruoppila (2014): Ihmisen psykologinen kehitys, osa Varhaislapsuus sivut (22-76)
Sajaniemi, Suhonen, Nislin, Mäkinen (2015): Stressin säätely (2015)
Mahdolliset uusintatenttipäivät ovat 1.11.2018 ja 17.1.2019 (kirjallinen yksilötentti).

Student workload

Verkkotentti, ryhmäkeskustelut, koontitehtävät, essee, ideointitehtävä,tiedonetsintää verkossa,ongelmanratkaisutehtäviä,varhaiskasvatusmessuille osallistuminen.

Assessment criteria, approved/failed

Sanallinen ja numeerinen palaute, ryhmäpalaute, vertaispalaute. 1-5 tai hyv-hyl
Laurean arviointikriteerit
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit_010409.pdf

Content scheduling

Opinnoissa on seuraavat osiot:
Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 3 op (Teemat Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 2 op ja Varhaiskasvatuksen kehittäminen 1 op)
Varhaiskasvatuksen arvoperusta ja perusteet 3 op (Teemat Varhaiskasvatustoiminnan perusteet 2op, Lainsäädäntö ja eettiset ohjeet1 op)
Lapsen osallisuus ja toimijuus ja kasvatusyhteistyö 4op (Teema Lapsen osallisuuden vahvistaminen 2 op ja Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö 2 op)

Further information

Minkälaista on opiskella verkossa?
Opiskelu verkossa poikkeaa monin eri tavoin päiväopiskelusta. Se vaatii itsensä johtamisen taitoja ja kurinalaisuutta. Verkossa opiskellessa teet paljon itsenäistä työtä, mutta se ei ole yksinäistä puurtamista. Osallistut verkkokeskusteluihin ja teet ryhmätehtäviä sekä työelämään liittyviä projekteja etäyhteyksiä hyödyntäen sekä yksilökohtaisesti että ryhmässä. Verkossa opiskelua varten tarvitset tietokoneen, verkkoyhteyden sekä kuulokemikrofonin. Verkossa opiskellaan samassa tahdissa kuin muissa sosionomikoulutuksissa, mutta voit myös nopeuttaa opintojasi oman opiskelusuunnitelmasi pohjalta. Yksilökohtaiset tehtävät voit kuitenkin valita mihin vuorokauden aikaan tai missä opintoja teet.

Go back to top of page