Opinnäytetyö (15 op)
Toteutuksen tunnus: R0045-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
14.05.2018 - 31.08.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
20.08.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 12 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 15 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Laurea-ammattikorkeakoulu
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 40
- Koulutus
- Turvallisuusalan koulutus (HSA2), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Soili Martikainen
- Seija Tiainen
- Hanna Iisakkila
- Reijo Lähde
- Juha Putkonen
- Opintojakso
- R0045
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opinnäytetyöprosessin kuvaus ja ohjeet Link:ssä
Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2004. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.
Bazeley, P. 2013. Qualitative Data Analysis, Practical Strategies. SAGE.
Heinonen J., Keinänen A. & Paasonen J. 2013. Turvallisuustutkimuksen tekeminen, Kuinka tuottaa luotettavaa tietoa turvallisuudesta. Tietosanoma.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2008. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Kananen, J. 2008. KVALI. Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2008. KVANTTI. Kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä : kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännönopas. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2013. Case-tutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Metsämuuronen, J. 2001. Laadullisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: International Methelp.
Ojasalo, K., Moilanen, T.& Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmiät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOY.
Silverman, D. 2013. Doing Qualitative Research. SAGE.
Toteutustapa
Opinnäytetyö tehdään itsenäisesti tai parityönä opiskelijan oman aikataulun mukaan. Opiskelijalle nimetään työn ohjaaja, kun hän on palauttanut alustavan suunnitelman. Ohjausprosessi etenee opiskelijan ja ohjaajan keskenään sopimalla tavalla.
Opinnäytetyönprosessi on kuvattu Link:ssä ja siihen sisältyy mm.:
• orientaatioseminaari ja menetelmiin perehtyminen
• aktiivinen osallistuminen ONT-seminaareihin
• muiden seminaariesitysten kommentointi
• alustavan suunnitelman teko
• sopimuksen tekeminen työn toimeksiantajan kanssa
• työsuunnitelman teko ja esittäminen seminaarissa
• opinnäytetyön tekeminen ja esittäminen seminaarissa
• opponoijana toimiminen
• palautteen hankkiminen työn toimeksiantajalta
• kypsyysnäyte
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opinnäytetyöltä odotetaan selkeää yhteyttä työelämän kehittämiseen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi palvelun, toimintamallien tai uuden työkulttuurin kehittäminen. Opinnäytetyö voi olla osa ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Opiskelija vastaa aiheen sekä toimeksiantajan löytämisestä opinnäytetyölleen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opiskelija suunnittelee työnsä toetuksen aikataulun ja osallistuu seminaareihin aikataulun mukaisesti.
Seminaarien aikataulut löytyvät toteutuksen kalenterista ja lisätietoa seminaareista ja toteutuksesta löytyy toteutuksen Optima työtilasta (ONT Turva ...).
Link:stä löytyy tietoa valmistumiseen liittyvistä aikatauluista ja deadlineista. Tutustu valmistumisen deadlineihin ja vaatimuksiin jo työn suunnitteluvaiheessa ja ota ne huomioon suunnitellessasi omaa aikataulua.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Opinnäytetyön aloittamisen edellytys on, että opiskelija on suorittanut tai hänellä on käynnissä opintojakso Tutkimukselliset kehittämistyön menetelmät (tai opintojakso Tutkimus- ja kehittämismenetelmät) tai hänellä on vastaavaa osaamista, joka on osaamisen näytön tai hyväksiluvun kautta tunnustettu osaksi tutkintoa.