Skip to main content

Dialogue, Encounters and Professional Interaction (5 cr)

Code: R0030-3012

General information


Enrollment
25.11.2019 - 01.12.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.05.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
Teachers
Pihla Salemaa
Teacher in charge
Pihla Salemaa
Study unit
R0030

Learning outcomes

The student is able to
- be aware of and develop their interaction skills
- encounter and interact with individuals
- work in teams and direct groups
- understand the significance of the customer's participation and resources

Location and time

Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus seuraavina päivinä:

Opintojakson aloitus - 14.1.2020
Yhteistyökumppameiden tapaaminen - 22.1.2020
Kirjatentti ryhmätenttinä - 22.4
Ysiltä elämään -tapahtuma: 5.5.20, 18.5 - 19.5.2020
Opintojakson päätösseminaari 1.6.2020

Materials

Kirjallisuus:
Häkli, J., Kallio, K. & Korkiamäki, R. (toim.) 2015. Myönteinen tunnistaminen. Helsinki: Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura. Verkkojulkaisuja 90. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/myonteinen_tunnistaminen.pdf

Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus

Tenttimateriaali ilmoitetaan toteutuksen alkaessa.

Muu oppimateriaali esitellään Optima -työtilassa.

Teaching methods

Opintojakson sisällöt:
- ammatillinen kohtaaminen ja minuus asiantuntijuudessa
- dialogisuus ja dialogisen suhteen rakentaminen
- sinä- ja minä –viestit
- aktiivinen kuuntelu
- tunteet toiminnan takana
- ryhmät ja niiden ohjaus
- erilaiset ohjaustyylit
- osallisuus ja voimavarakeskeisyys yksilöiden ja ryhmien ohjauksessa
- ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi

Opintojakso koostuu seuraavista osista:

1. Lähiopetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot ja kokemukselliset harjoitukset ryhmissä
2. Oppimistehtävät: Oma reflektio, kirjatentti ja oman osaamisen ja oppimisen itsearviointi
3. Ysiltä -elämään projekti (projektiohjaus, projektin suunnittelu, toteutus ja arviointi, projektiseminaari)

Opintojakson projekti- osuus tehdään pienryhmissä. Kukin pienryhmä suunnittelee, toteuttaa ja arvioi yhdessä Ysiltä - elämään työelämäkumppaneiden kanssa Hyvinkään 9-luokkalaisille suunnatun tapahtumapäivän. Ryhmät esittelevät omien osaprojektiensa tulokset yhteisessä seminaarissa.

Employer connections

Ysiltä elämään- tapahtuman järjestäminen yhteistyössä alueen työelämäkumppaneiden kanssa.

Student workload

Dialogi, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus; luennot ja harjoitukset 46 h
Ysiltä elämään -projektin toteutus 24 h
Oppimistehtävät yhteensä 35 h
1. Lähtötaso ja tavoiteet 2 h
2. Vuorovaikutusharjoitusten oppimispäiväkirja 4 h
3. Tenttiin valmistautuminen 27 h
4. Oman oppimisen ja osaamisen arviointi 2 h
Ysiltä elämään -tapahtuman suunnittelu ja yhteistyö kumppaneiden kanssa 30 h

Evaluation scale

Approved/Failed

Go back to top of page