Skip to main content

Co-Creation and Facilitation in Service Design (5 cr)

Code: MY00BM99-3003

General information


Enrollment
24.05.2021 - 30.05.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2021 - 31.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Service Design (MYA3), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Hanna-Kaisa Ellonen
Study unit
MY00BM99

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- arvioida yhteiskehittämisen menetelmiä ja työtapoja sekä niiden tarkoituksenmukaisuutta palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- ohjata tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen työpajoissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset

Location and time

02.09.2021 09.00 - 16.30 https://laurea.zoom.us/j/64819608806
08.10.2021 09.00 - 16.30 https://laurea.zoom.us/j/64819608806
13.11.2021 09.00 - 16.30 https://laurea.zoom.us/j/64819608806

Materials

Opintojakson tietopohja koostuu pienryhmän sosiaalipsykologiasta, fasilitoinnin ja virtuaalifasilitoinnin teoriasta. Teoreettinen lähestymistapa toimii kuitenkin lähinnä viitekehyksenä, sillä fasilitointi ja yhteiskehittäminen on käytännön työtä, jota oppii vain tekemällä.

Kaner, S. 2014. Facilitator's Guide to Participatory Decision-Making. John Wiley & Sons
(https://ebookcentral.proquest.com/lib/laurea/reader.action?docID=1676370&ppg=38)

Pennington, D. C. 2005 Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.

Virtuaalifasilitaattorin käsikirja (https://laurea.finna.fi/Record/laurus.80472)

Sekä itsenäisesti hankitut lähteet.

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan kolmena työpajatyyppisenä päivänä Zoomissa sekä kampuksen ulkopuolella tiimi- ja itsenäisten yhteiskehittämisen työpajojen muodossa.

Opintojakso suoritetaan esitehtävän, itsenäisen yhteiskehittämisen työpajan, tunnilla tehdyn fasilitoinnin työpajan sekä tiimin koostaman portfolion muodossa.

1. Lähipäivä
- Johdanto opintojaksoon
- Esitehtävän purku
- Tiimiytyminen
- Yhteiskehittämisen harjoitus tiimeissä

2. Lähipäivä
- Fasilitoinnin perusteet
- Fasilitointia tiimeissä

3. Lähipäivä
- Portfolioiden esitykset tiimeissä
- Palaute ja next steps

Employer connections

Opiskelija etsii itselleen toimeksiantajan fasilitointiharjoitusta varten.

Student workload

Opiskelijan työ jakaantuu kolmeen lähipäivään (24 h), itsenäisen työpajan (60h) suunnitteluun ja toteutukseen, sekä tiimityöhön (57,5h) tunnilla sekä portfolion parissa.

Evaluation scale

H-5

Further information

Ohjeet esitehtävään:

Tutustu seuraaviin teoksiin:
* Pennington, D. C. (2005) ”Pienryhmän sosiaalipsykologia"
* "Virtuaalifasilitaattorin käsikirja"

Voit käyttää halutessasi vaihtoehtoista vastaavaa kirjallisuutta.

Esittele itsesi ja taustasi. Pohdi lisäksi annettuja teemoja lähdekirjallisuutta hyödyntäen:

1) Minkälaista kokemusta sinulla on yhteiskehittämisestä ja/tai fasilitoinnista?
2) Minkälaista kokemusta sinulla on verkossa tapahtuvasta yhteiskehittämisestä ja/tai fasilitoinnista?
3) Miten uskot verkossa toimimisen vaikuttavan pienryhmän toimintaan?
4) Mitä sinun tulisi fasilitaattorin roolissa huomioida verkossa toimiessasi?

Äänitä vastauksesi lyhyelle videolle (3-4 minuuttia). Video palautetaan Canvas-oppimisalustan kautta. Suositeltavaa on, että tallennat videon muualle (esim. YouTube, Kaltura) ja palautat linkin videoosi. Huolehdi kuitenkin, että opettajasi pääsee katsomaan videon ilman salasanoja.

Video arvioidaan asteikolla 0-5. Arviointikriteerit: annettujen teemojen sisältyminen videoon, lähdemateriaaliin perehtyminen, pohdinnan syvällisyys

Esitehtävän deadline on 30.8. kello 23:59. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää esitehtävän palautusta ajoissa.

Go back to top of page