Siirry suoraan sisältöön

Aineiston analyysimenetelmät tutkimuksellisessa kehittämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: JY00BU40-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.01.2023 - 16.04.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettajat
Kristiina Helminen
Mika Alastalo
Vastuuopettaja
Kristiina Helminen
Opintojakso
JY00BU40

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti erilaisia aineiston analyysimenetelmiä aineiston hyödyntämiseksi
- valita sopivan menetelmän tutkimusaineistonsa käsittelyyn

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)

Toteutustapa

Opintojakso sisältää neljä Zoomissa toteutettavaa lähiopetuspäivää:
keskiviikko 25.1. klo 16.30-19.30
torstai 2.2. klo 13-16
torstai 2.3. klo 13-16
keskiviikko 22.3. klo 16.30-19.30
Teoreettisen luento-opetuksen lisäksi opiskelijat työstävät tehtäviä (sekä lähiopetuksessa että itsenäisesti), jotka liittyvät erilaisiin aineiston analysointiin liittyviin teemoihin. Paras hyöty opiskelijalle tästä opintojaksosta on, mikäli samaan aikaan oman opinnäytetyön aineisto on keruu- ja/tai analyysivaiheessa. Lopullinen, arvioitava tehtävä koostuu analyysiin liittyvistä tehtävistä ja niihin liitetystä lähdekirjallisuudesta (palautus su 16.4.2023 mennessä).
Kaikkien opintojaksolle osallistuvien opiskelijoiden on ladattava SPSS-tilasto-ohjelma tietokoneelleen ennen opintojakson alkua (ohjeet Laurean intrassa).
Ennakkotehtävä: Opintojaksoon liittyvä Canvas avataan torstaina 8.12.2022 klo 12 ja sieltä löytyvät ohjeet ennakkotehtävään. Ennakkotehtävä tulee palauttaa Canvasiin ennen opintojakson alkua, viimeistään sunnuntaina 22.1.2023.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijat hyödyntävät opintojaksolla työelämälähtöisiä kehittämistehtäviään.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas avautuu to 8.12.2022 klo 12. Sieltä löytyvät ohjeet ennakkohtävään, joka tulee palauttaa viimeistään su 22.1.2023. Opiskelijat osallistuvat Zoomissa toteutettaviin lähiopetuksiin (ke 25.1., to 2.2., to 2.3. ja ke 22.3.) ja palauttavat opintojakson lopullisen, arvioitavan tehtävän su 16.4.2023 mennessä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään kotimaisen lähdekirjallisuuden ohella myös kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja lähteitä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 133,5 h (1 op = 26,7 h opiskelijan työskentelyä) . Opintojakson toteutuksessa on huomioitu prosessimaisuus. Osa opintojakson tehtävistä/ harjoituksista tehdään parityönä/pienryhmissä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää osiot (teoreettinen tieto ja harjoitukset) tutkimuksellisen kehittämisen analyysimenetelmistä, raportoinnista ja niiden soveltamisesta opinnäytetyössä.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Siirry alkuun