Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin perusteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.01.2022 - 05.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
7 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
Tietojenkäsittelyn koulutus (NTA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Anne Lahti
Laura Salmi
Vastuuopettaja
Laura Salmi
Ryhmät
NTA221SA
Tietojenkäsittelyn koulutus, monimuotototeutus, S21, Leppävaara
Opintojakso
HL00BQ78

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**

*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.

Aika ja paikka

Leppävaaran kampus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Keskeisiä kirjoja:
Bergström Seija, Leppänen Arja (2015). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita. (myös vanhempi painos käy)
Ojasalo K., Moilanen, Ritalahti (2014). Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. SanomaPro.

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan lähi- ja Zoom-tapaamisilla sekä yksilö- ja ryhmätehtävillä.

Jaksolla toteutetaan tiimityönä yritykselle markkinointiin ja asiakkuuksiin liittyvä projekti, jossa analysoidaan yrityksen nykyistä markkinointia ja kehitetään jotakin sen osa-aluetta käyttäen kehittämistyön menetelmiä.

Projektityöllä on suuri merkitys opintojaksolla, se sitoo yhteen eri osa-alueet ja toimii kontekstina asioiden soveltamiselle käytäntöön. Projekti tehdään tiimeissä; tiimin yhteinen työskentely ja siihen käytetty aika on oleellinen osa opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijatiimi hankkii opintojakson alussa itselleen yrityskumppanin, jolle markkinoinnin kilpailukeinoanalyysi ja kehittämistyö tehdään.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitustapaaminen on 19.1.2022.

Projektitiimit muodostetaan toisella tapaamiskerralla 10.2., jolloin läsnäolo on erittäin tärkeää.

Viimeisellä tapaamiskerralla 28.4. pidetään tiimiesitykset. Loppuraportti palautetaan 5.5.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osallistuminen lähiopetukseen ja ohjauksiin 30 h
Itsenäinen työskentely (mm. luentojen kertaaminen, materiaalien läpikäynti, tiimitapaamisiin valmistautuminen) 60 h
Oppimistehtävät 30 h
Tiimityö (palaverit, ohjaukset, yhdessä työskenteleminen) 140 h
Esitykset valmistautumisineen 6 h

Yhteensä 270 h

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu neljästä teemasta:

1. Markkinoinnin ja myynnin perusteet

2. Asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen

3. Markkinoinnin kilpailukeinoanalyysi

4. Markkinoinnin kehittämisprojekti

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Siirry alkuun