Skip to main content

Supporting Sensory Functions (5 cr)

Code: G8362-3002

General information


Enrollment
25.11.2019 - 01.12.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
09.01.2020 - 13.03.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Kati Nykänen
Irma Karhu
Tapani Risto
Teacher in charge
Kati Nykänen
Study unit
G8362

Learning outcomes

The student is able to:
- describe the impact of disorders or defects in sensory functions on the client’s functional ability and mobility
- apply their expertise in physiotherapy and improve the client’s functioning functional ability and mobility taking into account the disorders of the central and peripheral nervous systems and the client’s resources
- evaluate the client’s functional capacity and changes to this as well as the effectiveness of physiotherapy

Location and time

Orientation to the course is 9th January 2019 at 9am at Otaniemi campus. See other contact dates from timetable. Studies are from January to March 2019.

Materials

Carr J & Shepherd R. 2010. Neurological Rehabilitation – Optimizing Motor Performance. 2nd edition. Churchill Livingstone.
Fysioterapeuttiliiton Fysioterapiasuositukset, Parkinson potilaan fysioterapia http://www.suomenfysioterapeutit.fi/index.php/fysioterapiasuositukset
Jehkonen, M., Saunamäki, T., Paavola, L. & Vilkki, J. (toim.). 2015. Kliininen neuropsykologia. Duodecim. Osiot:
Havaintotoiminnot ja tarkkaavuuden häiriöt ss. 58-71 (ei neuropsyk. testit)
Toiminnanohjauksen häiriöt ss. 73-85 (ei neuropsyk. testit)
Näköön liittyvät toiminnot ja näköhavainnon häiriöt ss. 104-127 (ei neuropsyk. testit)
Ääni- ja puhetoiminnot sekä kielelliset häiriöt ss. 128-137 ja 142-143 (Afasiasta toipuminen)
Muistitoiminnot ja niiden häiriöt ss. 86-103 (ei neuropsyk. testit)
Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat ss. 152-166
Tunne-elämän ja käyttäytymisen säätelyn muutokset ss. 167-178
Kauranen K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. Helsinki. ss. 299-422.
Käypä Hoito –suositus: Aivoinfarkti ja TIA http://www.kaypahoito.fi/
Käypä Hoito –suositus: Aivovammat http://www.kaypahoito.fi/
Käypä Hoito –suositus: MS–tauti http://www.kaypahoito.fi/
Käypä Hoito –suositus : Parkinsonin tauti http://www.kaypahoito.fi/
Käypä Hoito –suositus : Selkäydinvamma http://www.kaypahoito.fi/
Käypä Hoito -suositus: Muistisairaudet http://kaypahoito.fi/
Shumway-Cook A, & Woollacott MH. 2012. Motor control. Translating research into clinical practice. 4th edition. Lippincott Williams & Wilkins op.
Soinila S, Kaste M, Somer H (toim.). 2006. Neurologia. 2nd edition. Duodecim. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.

Teaching methods

In this course student will learn of the basics of neurophysiology and physiotherapy of the most common neurological conditions. Study includes contact meetings, independent studying and working with own client under teachers supervision. The course includes workshops, where is 100% attendance.

International connections

Study is suitable for exchange students.

Student workload

Studies includes attendance in lecturers and workshops in Otaniemi Campus as well as independent studying. Own clients are seen on Wednesdays between 10-12 am from 29th January to 11th March 2019 (7 times). 5 credit units means total of 135 hours of work for students.

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page