Development of an Individual's Movement and Mobility (5 cr)
Code: G8206-SFG1811
General information
- Enrollment
-
14.05.2018 - 31.05.2018
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
28.08.2018 - 11.12.2018
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
- Teachers
- Kati Nykänen
- Heikki Penttilä
- Pauliina Louhiala
- Teacher in charge
- Kati Nykänen
- Study unit
- G8206
Learning outcomes
The student is able to
- describe the stages of human growth and development
- observe the psychomotor development of a child
- analyse an individual’s movements and mobility
- draw conclusions about a child’s activity and functional ability
Location and time
27.08.- 11.12.2018
Materials
Everett, T. & Kell, C. 2010. Human movement: an introductory text. Edinburgh: Churchill Livingstone
Gallahue D.J., Ozmun, J & Goodway 2012, 4 ed. Understanding motor development. Infants, children, adolescents, adults. McGraw-Hil. New York.
Kauranen K, 2017. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro Oy. Helsinki.
Kauranen, K. & Nurkka, N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166 - Helsinki
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. Jyväskylä: VK-Kustannus Oy.
Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen ikävuosi. Helsinki: Tammi.
Salpa P. & Autti-Rämö I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi, kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Latvia: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Sheridan MD. 2006. From birth to five years - Children´s developmental progress. Routledge.
Zimmer R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-Kustannus Oy. Keuruu.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina, lukuuottamatta alku- ja lopputapaamista sekä työpajoja. Opintojakso alkaa pakollisella orientaatiolla Otaniemen kampuksella 27.8.2018 klo 9-12.
Opintojaksolla on kolme teemaa. Jokaisella teemalla on oma vastuuopettaja. Opintojakson teemat ovat:
1) Ihmisen liike ja liikkuminen
2) Motorinen oppiminen ja taidon kehittyminen
3) Psykomotorinen kehitys.
Jokaiseen teemaan liittyy verkkoluento, tehtävä ja työpajatyöskentely. Työpajoissa vaaditaan 100% läsnäolo.
Opiskelijat jaetaan tiimeihin. Tiimityöskentelyä hyödynnetään joissakin tehtävissä sekä työpajoissa.
Exam schedules
Opintojakson orientaatio Otaniemen kampuksella 27.8.2018 klo 9-12.
Työpajat: 26.9., 24.10. ja 19.11. Otaniemen kampus
Loppuseminaari 11.12.klo 9-12 Otaniemen kampus
Kontaktitunneilla 100% läsnäolo.
Student workload
Oppiminen tapahtuu Optima-työtilassa verkko-opintoina. Teemat ja tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa. Tarkemman aikataulun ja tehtävien palautuspäivät löydät opintojakson Optima-työtilasta. Vaikka opintojakso toteutetaan aikaan ja paikkaan sitomattomasti, muista varata riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen.
Evaluation scale
H-5