Palvelumuotoiluosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9529-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2019 - 31.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2020 - 31.07.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 31
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
- Opettajat
- Sami Kauppinen
- Päivi Tossavainen
- Opintojakso
- A9529
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Gummerus, Johanna & von Koskull, Catharina (eds)(2015). The Nordic School –Service marketing and management for the future, Hanken School of Economics, Helsinki, Finland
Polaine, Andrew; Løvlie, Lavrans and Reason, Ben (2013) SERVICE DESIGN From Insight to Implementation, Rosenfeld Media; Brooklyn, New York
Miettinen, Satu (eds) (2011). Palvelumuotoilu – uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. TeknologiaTeollisuus.Tammerprint Oy.
Miettinen, Satu ja Koivisto Mikko( eds)(2009):Designing Service with Innovative Methods. Kuopio Academy of Design. Otava
Reason, Ben; Løvlie, Lavrans and Brand Flu, Melvin (2015). Service Design for Business: A Practical Guide to Optimizing the Customer Experience. Wiley.
Schneider, J. and Stickdorn, M. (2010). This is service design thinking. Basics, Tools, Cases. Consortium Book Sales & Dist,
Moritz S. (2005), Service Design, A Practical Access to an Evolving Field, KIDS Köln International School of Design.
Kuosa, Tuomo and Westerlund, Leo (2013): Service Design. On the evolution of Design expertise. Research report. Lahti University of Applied Sciences and Tallinn University.
Koivisto,M.; Säynäjäkangas, J. ja Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. AlmaTalent.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan opetuksen yhteydessä.
Toteutustapa
Vähäisen kiinnostuksen myötä, tätä toteutus on peruttu K2020 - ilmoittautumisia vain 14.
---------------
Palvelujen suuri ja kasvava merkitys yhteiskunnassa korostaa palvelujen kehittämisen ja palveluinnovaatioiden merkitystä. Palvelun kehittäminen yhdessä asiakkaiden (käyttäjien/ kuluttajien) ja eri sidosryhmien kanssa asiakkaan arvon muodostumisen periaatteilla vaikuttaa laaja-alaisesti organisaatioiden toimintaan strategiasta lähtien. Palvelumuotoilun osaaminen merkitsee siten myös liiketoiminnan, toimialan ja taloushallinnon osaamista kuten esimerkiksi hinnoittelua, investointien laskentaa ja kannattavuuden ymmärtämistä. Palvelumuotoilun osaaminen merkitsee kokonaisvaltaista ymmärrystä palvelujen kehittämisestä suunnittelusta käyttöön. Palveluajattelu teoreettisena tulokulmana selittää, miksi ja mihin palvelumuotoilua tarvitaan. Opintojaksossa teoreettisena viitekehyksenä toimii siis toisaalta palveluajattelu mutta myös muotoiluajattelu. Palvelumuotoiluosaaminen on siis laaja-alaista ja vaatii sekä työtä että harjoittelua kehittyäkseen. Palvelumuotoilusta (englanniksi service design) saadaan hyötyjä silloin kun se yhdistyy liike-elämän edellytyksiin ja lainalaisuuksiin, ja sitä systemaattisesti sovelletaan palvelun kehittämisessä.
3 lähipäivää - osa lähipäivistä voidaan korvata virtuaalisena toteutuksena
Leppävaara (1) to 27.2.2020 (2), to 16.4.2020 ja (3) la 9.5.2020 klo 9.00-16.30
Muutokset toteutussuunnitelmaan ovat mahdollisia.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö ja TKI-integraatio toteutuvat opintojaksolla oppimistehtävien puitteissa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolla on ennakkotehtävä.
Lähipäivät: (1) to 27.2.2020 (2), to 16.4.2020 ja (3) la 9.5.2020, klo 9.00-16.30, Leppävaara
Kansainvälisyys toteutuksella
Kansainvälinen tutkimuskirjallisuus, englanninkielinen aineisto.
Opiskelijoiden työelämäorganisaatioiden kansainvälisyys.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijalla on mahdollisuus suorittaa opintojaksosta osa tai kokonaan aikaisemman hankitun osaamisen (AHOT) mukaisesti; ota yhteys vastuuopettajaan hyvissä ajoin.
Lähipäivien poissaoloa ei voi korvata lisätehtävillä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 5 op., mikä tarkoittaa noin 130hrs työtä/ opiskelija.
Opintojaksolla suoritetaan ennen lähipäivä 1 ennakkotehtävät, lähipäivissä aktiivinen osallistuminen, lähipäivien välissä suoritettavat oppimistehtävät, sekä 3 lähipäivän jälkeen itsearviointi.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opintojakso on tarkoitettu YAMK-opiskelijoille, jotka eivät ole aikaisemmin opiskelleet palvelumuotoilua.
Kyseessä on palvelumuotoiluosaamisen perusteet.