Skip to main content

Competence in Service Design (5 cr)

Code: A9529-3004

General information


Enrollment
13.05.2019 - 26.05.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual proportion
2 cr
RDI proportion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
Complementary competence, Master’s studies (TYJ), Generic Studies
Teachers
Sami Kauppinen
Päivi Tossavainen
Study unit
A9529

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä

Location and time

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Materials

Gummerus, Johanna & von Koskull, Catharina (eds)(2015). The Nordic School –
Service marketing and management for the future, Hanken School of Economics, Helsinki, Finland
Kuosa, Tuomo and Westerlund, Leo (2013): Service Design. On the evolution of Design expertise. Research report. Lahti University of Applied Sciences and Tallinn University.
Lawrence, Adam; Schneider, Jakob; Stickdorn, Marc and Hormess, Markus Edgar (2018). This Is Service Design Doing: Applying Service Design Thinking in the Real World. O'Reilly Media.
Lusch, Robert F. and? Vargo, Stephen L. (2014). Service-Dominant Logic: Premises, Perspectives, Possibilities. Cambridge.
Martin, Bella and Hanington, Bruce (2012) Universal Methods of Design. 100 Ways to research complex problems, develop innovative ideas, and design effective solutions. Rockport Publishers.
Miettinen, Satu (eds) (2011). Palvelumuotoilu – uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen. TeknologiaTeollisuus.Tammerprint Oy.
Miettinen, Satu ja Koivisto Mikko( eds)(2009):Designing Service with Innovative Methods. Kuopio Academy of Design. Otava
Moritz S. (2005), Service Design, A Practical Access to an Evolving Field, KIDS Köln International School of Design.
Polaine, Andrew; Løvlie, Lavrans and Reason, Ben (2013) SERVICE DESIGN From Insight to Implementation, Rosenfeld Media; Brooklyn, New York
Reason, Ben; Løvlie, Lavrans and Brand Flu, Melvin (2015). Service Design for Business: A Practical Guide to Optimizing the Customer Experience. Wiley.
Schneider, Jakob and Stickdorn, Marc (2010). This is service design thinking. Basics, Tools, Cases. Consortium Book Sales & Dist,
Koivisto,M.; Säynäjäkangas, J. ja Forsberg, S. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. AlmaTalent.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Työelämäyhteistyö ja TKI-integraatio toteutuvat opintojaksolla kehittämistehtävässä.

Exam schedules

[Kerro esim. toteutuksen tehtävien palautuksesta, tenttien ja uusintamahdollisuuksien ajankohdista. Varsinainen toteutuksen aikataulu näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina, joten näitä tietoja ei tarvitse tässä kentässä toistaa.]

International connections

[Kuvaa tässä kansainvälisyyden toteutumisesta opintojaksolla (esim. kansainväliset yhteistyötahot).
Tämän tietokentän sisältöjä tarkastellaan seurattaessa toteutustapoja ja strategisten tavoitteiden toteutumista.]

Completion alternatives

[Kirjoita tähän esim. hankitun osaamisen hyödyntämisen mahdollisuuksista.]

Student workload

[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”. ]

Evaluation scale

H-5

Further information

Opintojakso on tarkoitettu niille YAMK-opiskelijoille, jotka eivät ole perehtyneet palvelumuotoiluun aikaisemmin. Kyseessä on palvelumuotoiluosaamisen perusteet.

Go back to top of page