Motivaatiolla muutokseen asiakas- ja esimiestyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9510-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 30
- Koulutus
- Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Ossi Salin
- Soile Juujärvi
- Opintojakso
- A9510
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- asiakaslähtöisen työskentelyn teoriaperustan
- rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
- ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
- motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
- reflektoida ja arvioida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan syksyllä 2021 kokonaan verkossa.
Verkko-opetuksen linkki:
https://laurea.zoom.us/j/8235851196
7.9.2021 klo 17-19
Opintojakson orientaatio
7.10.2021 klo 9-16.30
Yhteistyösuhteen rakentaminen
• Orientaatio opintojaksoon ja tehtäviin
• Tunneyhteyden rakentaminen
• Heijastava kuuntelu
13.11. klo 9-16.30
Muutokseen esiin kutsuminen
• Ratkaisukeskeinen työskentely
• Motivoivan haastattelun teoreettinen tausta
• Motivoivan haastattelun edistyneet taidot
3.12.2021
Muutoksen suunnittelu
• Motivoiva haastattelu ja ratkaisukeskeinen työskentely
• Tavoitteen asettelu ja muutoksen suunnittelu
Pienryhmät
7.12. kello 17-21 ryhmät 1-2
8.12 kello 17-21 ryhmät 3-4
9.12. kello 17-21 ryhmät 5-6
13.12. kello 17-21 ryhmät 7-8
14.12. kello 17-2 ryhmät 9-10
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Peruskirjallisuus:
Kiviaho, M. & Toivonen, V-M. (2011). Tässä suhteessa. Erilaisuus, yhteys ja yhteistyö. NLP vuorovaikutuskirja. Helsinki: ai-ai. (erityisesti luvut 6-8)
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P. (2008). Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi. (erityisesti luvut 1-3)
Oksanen, J. (2014). Motivointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-kustannus
Aarninsalo, P. & Mattila, A-S.(2014). Ratkaisukeskeinen psykoterapia. Teoksessa M. Huttunen & H. Kalska (toim.) Psykoterapiat. Helsinki: Duodecim.
Täydentävä kirjallisuus:
Lähiopetuksen kansioissa olevat artikkelit:
Juujärvi, S. & Salin, O. (2019) Kohti motivoivaa ohjausta. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten itsearviointia ohjausosaamisestaan. Psykologia 54(2), 76-88.
Kim Berg, I. & Miller, W. (1994). Ihmeitä tapahtuu: periaatteita ja lähtökohtia (luku 1). Helsinki: Otava.
Arkowitz, H. & Miller, W. Learning, Applying, and ExtendinAarning Motivational Interviewing. Teoksessa H. Arkowitz, Westra, H. A & S. Rollick (2008). Motivational interviewing inthe treatment of psychological problems. Guilford Press
Angle, S. (2010). Piilevän motivaation jäljillä: Ratkaisukeskeinen elämäntapojen ja painonhallinnan ohjaus. Suomen lääkärilehti 2010/34, 2691-2696
Internet:
Käypähoito, Motivoiva haastattelu.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=B58AE5B106A367E30EDD2C99228EA277?id=nix02109
Päidelinkki, Motivoiva haastattelu
https://www.paihdelinkki.fi/fi/tietopankki/tietoiskut/paihdetyon-menetelmat-ja-koulutus/motivoiva-haastattelu-motivoiva
Enhancing Motivation for Change in Substance Abuse Treatment. Chapter 3 - Motivational Interwieving as a Counseling Style. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK64964/
Toteutustapa
Ammatillinen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalan murroksessa edellyttää aidon asiakaslähtöisen työskentelyotteen vahvistamista ja asiakastyön taitojen syventämistä. Opintojaksolla harjoitellaan tunneyhteyden rakentamista, ratkaisukeskeistä työskentelyä ja motivoivan haastattelun menetelmää asiakastyön ja työyhteisöjen kehittämisen tarpeisiin. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja oppimistehtävien työstämistä sen aikana. Opintojakso sisältää työskentelyä pienryhmissä.
Opintojakson tavoitteena on että opiskelija opintojakson jälkeen osaa
rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
tukea asiakasta tai alaista tavoitteiden asettamisessa
ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
reflektoida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kirjallisen tehtävän palautus 7.1. 2022
Arviointiasteikko
H-5