Skip to main content

Change through Motivation in Client Work and Management (5 cr)

Code: A9510-3002

General information


Enrollment
18.05.2020 - 24.05.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Management and Development in Social and Health Care Reform (SYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Ossi Salin
Soile Juujärvi
Study unit
A9510

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- asiakaslähtöisen työskentelyn teoriaperustan
- rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
- ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
- motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
- reflektoida ja arvioida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa

Location and time

7.9.2021 klo 17-19
Opintojakson orientaatio

7.10.2021 klo 9-16.30
Yhteistyösuhteen rakentaminen
• Orientaatio opintojaksoon ja tehtäviin
• Motivoivan haastattelun henki
• Tunneyhteyden rakentaminen
• Heijastava kuuntelu

13.11. klo 9-16.30
Muutokseen esiin kutsuminen
• Ratkaisukeskeinen työskentely
• Motivoivan haastattelun teoreettinen tausta
• Motivoivan haastattelun edistyneet taidot

3.12.2021
Muutoksen suunnittelu
• Motivoiva haastattelu ja ratkaisukeskeinen työskentely
• Tavoitteen asettelu ja muutoksen suunnittelu


Arviointia jatketaan pienryhmissä
7.12. kello 17-20 ryhmät 1-2
8.12 kello 17-20 ryhmät 3-4
9.12. kello 17-20 ryhmät 5-6
10.12. kello 17-20 ryhmät 7-8
13.12. kello 17-20 ryhmät 9-10

Materials

Peruskirjallisuus:
Kiviaho, M. & Toivonen, V-M. (2011). Tässä suhteessa. Erilaisuus, yhteys ja yhteistyö. NLP vuorovaikutuskirja. Helsinki: ai-ai. (erityisesti luvut 6-8)
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P. (2008). Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi. (erityisesti luvut 1-3) TAI
Oksanen, J. (2014). Motivointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-kustannus
Aarninsalo, P. & Mattila, A-S.(2014). Ratkaisukeskeinen psykoterapia. Teoksessa M. Huttunen & H.
Kalska (toim.) Psykoterapiat. Helsinki: Duodecim.

Muu hyödyllinen ja täydentävä kirjallisuus:
Lähiopetuksen kansioissa olevat artikkelit:
Juujärvi, S. & Salin, O. (2019) Kohti motivoivaa ohjausta. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten itsearviointia ohjausosaamisestaan. Psykologia 54(2), 76-88.
Kim Berg, I. & Miller, W. (1994). Ihmeitä tapahtuu: periaatteita ja lähtökohtia (luku 1). Helsinki: Otava.
Arkowitz, H. & Miller, W. Learning, Applying, and ExtendinAarning Motivational Interviewing. Teoksessa H. Arkowitz, Westra, H. A & S. Rollick (2008). Motivational interviewing inthe treatment of psychological problems. Guilford Press
Angle, S. (2010). Piilevän motivaation jäljillä: Ratkaisukeskeinen elämäntapojen ja painonhallinnan ohjaus. Suomen lääkärilehti 2010/34, 2691-2696

Internet:
Käypähoito, Motivoiva haastattelu.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=B58AE5B106A367E30EDD2C99228EA277?id=nix02109
Päidelinkki, Motivoiva haastattelu
https://www.paihdelinkki.fi/fi/tietopankki/tietoiskut/paihdetyon-menetelmat-ja-koulutus/motivoiva-haastattelu-motivoiva
Enhancing Motivation for Change in Substance Abuse Treatment. Chapter 3 - Motivational Interwieving as a Counseling Style. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK64964/

Teaching methods

Ammatillinen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalan murroksessa edellyttää aidon asiakaslähtöisen työskentelyotteen vahvistamista ja asiakastyön taitojen syventämistä. Opintojaksolla harjoitellaan tunneyhteyden rakentamista, ratkaisukeskeistä työskentelyä ja motivoivan haastattelun menetelmää asiakastyön ja työyhteisöjen kehittämisen tarpeisiin. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja oppimistehtävien työstämistä sen aikana. Opintojakso sisältää työskentelyä pienryhmissä.
Opintojakson tavoitteena on että opiskelija opintojakson jälkeen osaa
rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
tukea asiakasta tai alaista tavoitteiden asettamisessa
ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
reflektoida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa

Exam schedules

Kirjallisen tehtävän palautus 10.1. 2021

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page