Siirry suoraan sisältöön

Palveluyrityksen liiketoiminta ja markkinointi (10 op)

Toteutuksen tunnus: A9128-MKA1811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.09.2018 - 12.12.2018
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
8 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Matkailu- ja palveluliiketoiminnan koulutus (MKA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Sari Jääskeläinen
Sini Setälä
Vastuuopettaja
Sari Jääskeläinen
Opintojakso
A9128

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- eritellä alan palveluyrityksen liiketoiminnan toiminnot
- esitellä palveluyrityksen liiketoimintamalleja ja ansaintalogiikkaa
- segmentoida yritys- ja kuluttaja-asiakkaita
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja palveluliiketoiminnassa

Aika ja paikka

Pääsääntöisesti Leppävaara. Aikataulun mukaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ahonen, L. & Luoto, S. 2015. Markkinointi boksin ulkopuolelta. Helsinki. Talentum.
Bergström, S. & Leppänen, A. 2013. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki. Edita.
Grönroos, C. 2009. Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Helsinki. WSOY
Jylhä, E. & Viitala, R. 2013. Liiketoimintaosaaminen - Menestyvän yritystoiminnan perusta. Edita.
Jormakka, Koivusalo, Lappalainen, Niskanen: Laskentatoimi. Helsinki: Edita. • Luvut 1 - tarkennetaan workshopissa.
Kahneman, D. 2012. Ajattelu nopeasti ja hitaasti. Terrra Cognita.
Kotler, P. 2005. Markkinoinnin avaimet. 80 konseptia menestykseen. Jyväskylä. Gummerus.
Kuusela, H. & Neilimo, K. 2010. Kaupan strategiaosaaminen. Helsinki. Edita Prima Oy.
Ojasalo, J. & Ojasalo, K. 2010. B-to-B-palvelujen markkinointi. Porvoo. WSOYPro
Osterwalder, A. & Pigneur, Y. 2009. Business Model Generation. Amsterdam. Self Published.
Rope, T. 1998. Business to Business – markkinointi. Porvoo. WSOY.
Saarelainen, E. 2013. Kohti menestyvää liiketoimintamallia. Saarijärven Offset Oy.
Thaler, Richard H. and Sunstein, Cass R. 2009 Nudge. Improving decisions about health, wealth, and happiness. Penguin Books.
** Muu erikseen opintojaksolla osoitettu kirjallisuus

Toteutustapa

Ensimmäisellä lähikerralla on pakollinen läsnäolo.
Läsnäoloa edellytetään myös tehtävien ja harjoitusten käsittelyjen yhteydessä.
Sisältää käyntejä Laurean ulkopuolisiin kohteisiin.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Yksilötyö ja tiimeissä tehtävä projektityö.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Aikataulun mukaiset kontaktikerrat ja palautuspäivämäärät.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opintojaksolla käydään läpi palveluyrityksen liiketoimintamalleja ja ansaintalogiikkaa. Jaksolla tutustutaan mm. ostopäätöksentekoon, segmentointiin ja markkinoinnin kilpailukeinoihin.

Siirry alkuun