Asiakaslähtöiset palvelut (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9125-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
23.05.2022 - 29.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
12.09.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Petri Miinalainen
- Heidi Vähänikkilä
- Vastuuopettaja
- Heidi Vähänikkilä
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Ryhmät
-
MLA222SAMPalveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, S22, Leppävaara
- Pienryhmät
- Avoin AMK
- Opintojakso
- A9125
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
- esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
- tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
- ideoida, suunnitella ja kehittää asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Perusteoksina opintojaksolla Yrityksen asiakasmarkkinointi (Seija Bergström, Arja Leppänen) sekä Palvelujen johtaminen ja markkinointi (Christian Grönroos). Opiskelijoita kannustetaan etsimään itsenäisesti laajalti aihealueeseen liittyvää lähdemateriaalia (suomi & englanti). Lisäksi opintojakson aikana tehtävissä hyödynnetään kulloinkin ajankohtaista materiaalia, joka tukee opiskelijoiden oppimista.
Toteutustapa
Opintojakso tutustuttaa opiskelijan asiakaslähtöisten palveluiden tuottamisen ja kehittämisen maailmaan. Kyseessä ei ole asiakaspalvelukurssi.
Opintojakso toteutetaan pääosin verkossa, opiskelija pystyy työskentelemään joustavasti oman aikataulunsa mukaisesti. Opintojaksoon sisältyy tapaamiset ryhmän kampuspäivillä aikataulun mukaisesti (tapaamisiin voi osallistua myös verkon kautta esim. jos opiskelija asuu kauempana) ja lisäksi opiskelijoilla on mahdollisuus live-Zoom -ohjauksiin aikataulun mukaisesti.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
• Tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
• Esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
• Tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
• Ideoida ja suunnitella asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson aikana toteutettavat tehtävät ovat työelämälähtöisiä, opiskelijat pystyvät näihin hyödyntämään joko omaa työpaikkaansa tai vaihtoehtoisesti tehtäviin voi myös etsiä ulkopuolisen yrityksen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen prosessin mukaisesti. Tarvittaessa ota yhteys ennen opintojakson alkua: heidi.vahanikkila@laurea.fi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 134 tuntia. Huomattava osa opiskelusta ja oppimisesta tapahtuu itsenäisesti yhteistyössä ryhmäläisten kanssa - oman ajan hallinta tärkeää.
Tehtävät opintojaksolla:
1) Book review -tehtävä, tehdään itsenäisesti, noin 35h, arviointi hyväksytty/täydennettävä
2) Asiakaslähtöistä palvelua etsimässä -ryhmätyö, noin 75h, arviointi 1-5
Ryhmätyössä hyödynnetään vertaiskommentointia, tästä johtuen koko ryhmä ei välttämättä saa samaa arvosanaa.
Arviointiasteikko
H-5