Asiakaslähtöiset palvelut (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9125-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
26.08.2021 - 31.10.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 13 - 40
- Koulutus
- Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Heidi Vähänikkilä
- Vastuuopettaja
- Heidi Vähänikkilä
- Ryhmät
-
MSA221SNPalveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, S21, Leppävaara
- Opintojakso
- A9125
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
- esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
- tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
- ideoida, suunnitella ja kehittää asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen
Aika ja paikka
Lähiopetus Leppävaarassa (huom! huomioiden Laurean mahdolliset poikkeavat opetusta koskevat ohjeet, voi opetus siirtyä myös osittain/kokonaan verkkoon).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Perusteoksina opintojaksolla Yrityksen asiakasmarkkinointi (Seija Bergström, Arja Leppänen) sekä Palvelujen johtaminen ja markkinointi (Christian Grönroos). Opiskelijoita kannustetaan etsimään itsenäisesti laajalti aihealueeseen liittyvää lähdemateriaalia (suomi & englanti). Kummatkin teokset löytyvät myös e-kirjoina.
Lisäksi opintojakson aikana materiaalissa hyödynnetään kulloinkin ajankohtaista materiaalia, joka tukee opiskelijoiden oppimista. Opiskelijoita kannustetaan seuraamaan aktiivisesti alan uutisia.
Toteutustapa
Tällä opintojaksolla luodaan pohjaa asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisen maailmaan.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, opetuskielenä suomi.
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
• Tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
• Esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
• Tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
• Ideoida ja suunnitella asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun
menetelmiä käyttäen
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tutustutaan oppimistehtävän kautta palvelualan yritykseen. Jos tilanne sallii, toteutetaan mahdollisesti myös yritysvierailu alan yritykseen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ensimmäisellä kerralla osallistumista edellytetään Lauren ohjeistusten mukaan. Tämän jälkeen poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa, opiskelijalla on vapaus ja vastuu huolehtia oman oppimisen edellytysten parhaimmasta mahdollisesta hyödyntämisestä. Huomioithan ystävällisesti, että opintojaksolla annetaan ohjausta myös kontaktitunneilla joustavasti läpi opintojakson - opiskelijan tulee poissaollessaan kommunikoida aktiivisesti oman ryhmänsä kanssa ja sopia poissaolon korvaamisesta tiimilleen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
HOT-prosessin mukaisesti. Tarvittaessa otathan yhteyden opintojakson vetäjään heidi.vahanikkila@laurea.fi
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 134 tuntia, sisältäen opetustunnit sekä tehtävät.
Opintojakson kokonaisarvosana koostuu kahdesta eri osasta:
1) Book review -tehtävä (henkilökohtainen), allokoitu työaika 35h
2) projektityö (ryhmätyönä), allokoitu työaika 75h + esityksen valmistelu 4h
Arviointikriteerit ja tehtävien sisältö käydään läpi opintojakson alussa, ne löytyvät opintojakson alkaessa myös opintojakson Canvas-työtilasta.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson opetus on suunniteltu toteutettavaksi pääsääntöisesti kerran viikossa. Oikeus muutoksiin pidätetään, opiskelijoille ilmoitetaan mahdollisista poikkeuksista Canvas-viestien kautta.
Arviointiasteikko
H-5