Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöiset palvelut (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9125-3015

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2021 - 31.10.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
13 - 40
Koulutus
Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Heidi Vähänikkilä
Vastuuopettaja
Heidi Vähänikkilä
Ryhmät
MSA221SN
Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, S21, Leppävaara
Opintojakso
A9125

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
- esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
- tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
- ideoida, suunnitella ja kehittää asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen

Aika ja paikka

Lähiopetus Leppävaarassa (huom! huomioiden Laurean mahdolliset poikkeavat opetusta koskevat ohjeet, voi opetus siirtyä myös osittain/kokonaan verkkoon).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Perusteoksina opintojaksolla Yrityksen asiakasmarkkinointi (Seija Bergström, Arja Leppänen) sekä Palvelujen johtaminen ja markkinointi (Christian Grönroos). Opiskelijoita kannustetaan etsimään itsenäisesti laajalti aihealueeseen liittyvää lähdemateriaalia (suomi & englanti). Kummatkin teokset löytyvät myös e-kirjoina.

Lisäksi opintojakson aikana materiaalissa hyödynnetään kulloinkin ajankohtaista materiaalia, joka tukee opiskelijoiden oppimista. Opiskelijoita kannustetaan seuraamaan aktiivisesti alan uutisia.

Toteutustapa

Tällä opintojaksolla luodaan pohjaa asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisen maailmaan.
Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, opetuskielenä suomi.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:

• Tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
• Esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
• Tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
• Ideoida ja suunnitella asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun
menetelmiä käyttäen

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tutustutaan oppimistehtävän kautta palvelualan yritykseen. Jos tilanne sallii, toteutetaan mahdollisesti myös yritysvierailu alan yritykseen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ensimmäisellä kerralla osallistumista edellytetään Lauren ohjeistusten mukaan. Tämän jälkeen poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa, opiskelijalla on vapaus ja vastuu huolehtia oman oppimisen edellytysten parhaimmasta mahdollisesta hyödyntämisestä. Huomioithan ystävällisesti, että opintojaksolla annetaan ohjausta myös kontaktitunneilla joustavasti läpi opintojakson - opiskelijan tulee poissaollessaan kommunikoida aktiivisesti oman ryhmänsä kanssa ja sopia poissaolon korvaamisesta tiimilleen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOT-prosessin mukaisesti. Tarvittaessa otathan yhteyden opintojakson vetäjään heidi.vahanikkila@laurea.fi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 134 tuntia, sisältäen opetustunnit sekä tehtävät.

Opintojakson kokonaisarvosana koostuu kahdesta eri osasta:
1) Book review -tehtävä (henkilökohtainen), allokoitu työaika 35h
2) projektityö (ryhmätyönä), allokoitu työaika 75h + esityksen valmistelu 4h

Arviointikriteerit ja tehtävien sisältö käydään läpi opintojakson alussa, ne löytyvät opintojakson alkaessa myös opintojakson Canvas-työtilasta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson opetus on suunniteltu toteutettavaksi pääsääntöisesti kerran viikossa. Oikeus muutoksiin pidätetään, opiskelijoille ilmoitetaan mahdollisista poikkeuksista Canvas-viestien kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun