Yksilöllinen hyvinvointi 2 (2 op)
Toteutuksen tunnus: TO00CE65-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
16.06.2025 - 17.09.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
24.09.2025 - 15.10.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- 40 Hallinto-, ohjaus- ja tukipalvelut
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 8 - 16
- Opettajat
- Jaana Akiola
- Manne Pyykkö
- Vastuuopettaja
- Jaana Akiola
- Ryhmät
-
TOY225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Yhteiset opinnot
- Opintojakso
- TO00CE65
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ja tunnistaa Hyväksymis- ja omistautumisterapian (HOT) perusperiaatteet sekä oppia hyödyntämään HOT-mallia oman elämän hahmottamisessa uudella tai erilaisella tavalla
- käyttää erilaisia vaikuttamisen keinoja: oman idean myynti toisille sekä erilaisten keinojen ymmärrys, joilla yksilön ajatteluun yritetään vaikuttaa
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opinnon materiaaleina ovat videoluennot ennen tapaamisia. 3 videoluentoa, omakohtaista työskentelyä sekä 4 aamupäivän ryhmätapaamista. Lopussa kokonaisuuden koostetehtävä ja 1-1-palautekeskustelu, jossa opiskelija esittää omakohtaisen yhteenvedon koko kurssista.
Toteutustapa
Miten elää omien arvojen mukaista elämää? Liikunto jotain kohti vain jostain poispäin? Millaisia epätarkoituksenmukaisia ajatuskehiä mieleeni mahtuu? Miten tunnistaa ja hallita ahdistusta ja stressiä sekä masennusta ja uupumusta? Entä miten välttää jymäyttäjien juonet ja vastaavasti saada vastakaikua omille ideoille?
Yksilöllinen hyvinvointi 2, jatko-osa -opintojakson painopiste on edelleen psyykkisessä hyvinvoinnissa ja yksilöllisessä lähestymistavassa, yksilön ja elämän ainutkertaisuudessa. Kokonaisuus on kooste hyödyllisimmistä psykologisista viitekehyksistä ja työkaluista, joita opiskelija voi hyödyntää koko elämänsä taipaleella.
Opintojakso koostuu neljästä viikoittaisesta tapaamisesta sekä tapaamisten välillä tehtävästä itsenäisestä työskentelystä. Lopussa tehdään omakohtainen yhteenveto ja käydään se yhdessä läpi vastuuopettajan kanssa (1-1). Opintojaksolle mahtuu 16 osallistujaa.
Opintojakson ohjaajana on opintopsykologi Manne Pyykkö.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla ei tehdä työelämäyhteistyötä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolla on läsnäolovelvollisuus.
Oppiminen opintojaksolla perustuu keskusteluihin toisten opiskelijoiden kanssa sekä itse suoritettavien tehtävien esittämiseen. Läsnäolovelvollisuus tukee yhteisöllistä oppimista. Opintojaksolla oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa, mikä rikastaa oppimiskokemusta. Keskustelut luovat mahdollisuuden jakaa erilaisia näkökulmia ja oppia toisilta. Opiskelija myös tuo ilmi osaamistaan opettajille kertomalla ajatuksiaan annettujen tehtävien pohjalta.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vetäjälle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Pakottavien syiden vallitessa poissaoloja voi kuitenkin pakata 1-1-tapaamisilla vastuuopettajan kanssa kanssa.
Ensimmäinen kontaktikerta: kts. Toteutuksen aikataulu.
Kansainvälisyys toteutuksella
Toteutetaan suomeksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Opinnon työmäärä on noin 53 tuntia.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Sisältö ja sen jaksotus
Yksilöllinen hyvinvointi 2, jatko-osa -opintojakso verkossa
Yksilöllinen hyvinvointi 2, jatko-osa -opintojakson on suoraa jatkoa edelliseen. Näin ollen on lämpimästi suositeltavaa, että jatkokurssille osallistuja olisi käynyt ensimmäisen osan, mutta tämä ei ole välttämätöntä. Painopiste on edelleen psyykkisessä hyvinvoinnissa ja yksilöllisessä lähestymistavassa, yksilön ja elämän ainutkertaisuudessa. Sisältö on kooste käyttökelpoisimmista psykologisista viitekehyksistä, joita opiskelija voi hyödyntää koko aikana. Se on kurssi, jonka vetäjä olisi itse halunnut käydä vuosikymmeniä vuotta sitten.
Teams-kick-off (2,5h): meet and greet, odotuksia ja pelisääntöjä
Videoluento (1/3) 2h: Hyväksymis- ja omistautumisterapia (HOT), kognitiivis-analyyttinen terapia (KAT) sekä motiivimallinnus (Motigraphics).
”Sähkötöitä” (3h): täytetään erilaisia vapaatahtisia psykologisia menetelmiä (4-6 kpl. profiilit pidetään itsellä)
Teams-palaveri (2,5h): omista aihioista keskustelu
Videoluento (2/3) 2h: Ahdistus ja stressi sekä masennus ja uupumus
Kirjoitustöitä (2h): oman jaksamissuunnitelman työstäminen
Teams-palaveri (2,5h): hallinnan tunne jaksamisen ja suoriutumisen mahdollistajana
Videoluento (3/3) 2h: Vaikuttaminen ja manipulointi: miten välttyä jymäyttämiseltä, miten saada omille ideoille vastakaikua?
Kirjoitustyö (3h): Mille vaikuttamisen ja manipuloinnin keinoille olen altis? Miten myydä ideoita tehokkaammin?
Teams-palaveri (2,5h): kaikki käytäntöön
Lopuksi opiskelija rakentaa omakohtaisen jäsennyksen kokonaisuudesta, joka nivoo yhteen kaiken kurssilla käsitellyn, toimittaa sen vastuuopettajalle ja käy lyhyen palautekeskustelun sen tiimoilta.
Yhteensä 53 tuntia. Ryhmä tapaa siis 4 kerta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistujille lähetetään kalenterikutsuilla osallistumislinkit Teams-tapaamisiin. Ryhmään mahtuu 16 osallistujaa.
Lisätietoa manne.pyykko@laurea.fi tai 050 447 9598.