Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyön harjoittelu 3. Koulu- ja opiskeluikäisen terveydenhoitajatyö (7 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BT25-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.03.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
7 op
Lähiosuus
7 op
TKI-osuus
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 50
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
STV223KA
Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
STV224KN
Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K24, Tikkurila
Opintojakso
ST00BT25

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät osana oppilashuoltoa ja kouluyhteisöä
- ottaa huomioon valtakunnalliset ja alueelliset koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- ottaa huomioon koulu-ja opiskeluterveydenhuollon toiminnan mahdollisuudet ja yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuuriset näkökulmat
- osallistuu moniammatilliseen verkostomaiseen työskentelyyn ja oppilashuollon erilaisiin tehtäviin ammattietiikka huomioiden
- selvittää kouluympäristön ja -yhteisön tarkastuksen merkityksen kouluikäisten terveyteen ja hyvinvointiin
- kuvata kouluikäisen ja opiskeluikäisen terveystarkastusohjelman tavoitteet ja sisällöt sekä soveltaa niitä asiakastilanteissa
- toteuttaa seulontatutkimuksia
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, opiskelukykyä sekä perheen tilannetta
- tukea ja ohjata terveyspulmissa sekä terveyden ja hyvinvoinnin riskitekijöissä niin vastaanotoilla kuin verkkopalveluissa
- tukea nuorta hänen haasteidensa tunnistamisessa ja auttaa häntä hyödyntämään omia voimavarojaan ja vahvistaa hänen päätöksentekotaitoja sekä osallisuuden tunnetta
- kuvata tilanteet, joissa sosiaalityön tukea tai lastensuojelua tarvitaan
- selvittää kansansairauksien ja tartuntatautien ehkäisyn mahdollisuudet ja tarpeet kouluympäristöissä
- edistää seksuaaliterveyttä ja mielenterveyttä
- tarvitessa ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- ohjata ja rokottaa kouluikäisiä ja opiskelijoita
- toimia kouluyhteisön jäsenenä
- tutkia ja arvioida kouluikäisen ryhtiä
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa

Sisältö

Teema: Koululaisen tai opiskelijan näyttöön perustuva fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen sekä niiden edistäminen.
Kouluympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäminen.



Harjoittelun LbD-tehtävä: Mielenterveyden edistämisen tehtävä ja ryhdin tarkastus tehtävä.

Aika ja paikka

Harjoittelu toteutuu opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Huomioitavaa on, että harjoittelua ei tule varata samanaikaisesti teoriaopetuksen kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Harjoittelupaikan osoittama kirjallisuus.
Teoriaopinnoilla osoitettu aiheeseen liittyvä materiaali ja kirjallisuus.

Toteutustapa

Tämä harjoittelu suoritetaan koulu- tai opiskeluterveydenhuollossa. Harjoitteluympäristöt: Alakoulut, yläkoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, YTHS, yksityiskoulut, kansainväliset koulut, erityiskoulut.
Harjoittelupaikat on varattu tai varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Harjoittelun vastuuopettaja vahvistaa opiskelijan varauksen Jobiili -järjestelmän kautta tai itse varatun paikan sähköpostilla. Ilmoita Jobiilin ulkopuolelta hankitusta harjoittelupaikasta harjoittelun vastuuopettajalle (irene.latva-korpela@laurea.fi)
Harjoittelussa pidetään ohjaus- ja väliarviointi Teamsin välityksellä opiskelijan, ohjaavan hoitajan ja opettajan kesken. Sovi aika hyvissä ajoin ohjaavan terveydenhoitajan ja opettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijalle nimetään Workseedin arviointilomakkeella opettajaohjaaja. Jos ohjaajan nimi puuttuu,viikkoa ennen harjoittelua, ole yhteydessä vastuuopettajaan ieren.latva-korpela@laurea.fi
Opiskelija on yhteydessä harjoittelua ohjaavaan opettajaan viimeistään viikkoa ennen harjoittelun alkua ja sopii ohjaus- ja arviointikäytänteistä.

Opiskelija kutsuu harjoittelupaikan ohjaajan/ohjaajat Workseed arviointikirjalle heti harjoittelun alettua tai aikaisemmin, jos henkilö on tiedossa.

Työn opinnollistamisessa käytetään sille varattua erillistä arviointikirjaa, johon työpaikan ohjaajaa/mentoria ei kutsuta.

Harjoittelun LbD-tehtävä, Moniammatillinen yhteistyö löytyy Workseedista.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Harjoittelun ajankohta toteutuu opiskelijan oman aikataulun mukaan.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta. Kesksutele työn opinnollistamisesta hops-keskustelussa opettajatuutorisi kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Harjoittelun kokonaistuntimäärä on kuvattu Workseedissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Edeltävät opinnot ennen harjoittelua:

- Rokotusosaamisen perusteet 2op suoritettu
- Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu

Siirry alkuun