Terveydenhoitajatyön harjoittelu 3. Koulu- ja opiskeluikäisen terveydenhoitajatyö (7 op)
Toteutuksen tunnus: ST00BT25-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
10.03.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 7 op
- Lähiosuus
- 7 op
- TKI-osuus
- 7 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 50
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Johanna Saastamoinen
- Vastuuopettaja
- Irene Latva-Korpela
- Ryhmät
-
STV223KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
-
STV224KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K24, Tikkurila
- Opintojakso
- ST00BT25
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa kouluterveydenhoitajan työn sisällön ja tehtävät osana oppilashuoltoa ja kouluyhteisöä
- ottaa huomioon valtakunnalliset ja alueelliset koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa koskevat terveyspoliittiset linjaukset, suunnitelmat ja ohjeistukset työskentelynsä lähtökohtina
- ottaa huomioon koulu-ja opiskeluterveydenhuollon toiminnan mahdollisuudet ja yhteiskunnallisen merkityksen sekä monikulttuuriset näkökulmat
- osallistuu moniammatilliseen verkostomaiseen työskentelyyn ja oppilashuollon erilaisiin tehtäviin ammattietiikka huomioiden
- selvittää kouluympäristön ja -yhteisön tarkastuksen merkityksen kouluikäisten terveyteen ja hyvinvointiin
- kuvata kouluikäisen ja opiskeluikäisen terveystarkastusohjelman tavoitteet ja sisällöt sekä soveltaa niitä asiakastilanteissa
- toteuttaa seulontatutkimuksia
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, opiskelukykyä sekä perheen tilannetta
- tukea ja ohjata terveyspulmissa sekä terveyden ja hyvinvoinnin riskitekijöissä niin vastaanotoilla kuin verkkopalveluissa
- tukea nuorta hänen haasteidensa tunnistamisessa ja auttaa häntä hyödyntämään omia voimavarojaan ja vahvistaa hänen päätöksentekotaitoja sekä osallisuuden tunnetta
- kuvata tilanteet, joissa sosiaalityön tukea tai lastensuojelua tarvitaan
- selvittää kansansairauksien ja tartuntatautien ehkäisyn mahdollisuudet ja tarpeet kouluympäristöissä
- edistää seksuaaliterveyttä ja mielenterveyttä
- tarvitessa ohjata asiakkaita ruotsiksi, englanniksi tai tulkin avustamana
- ohjata ja rokottaa kouluikäisiä ja opiskelijoita
- toimia kouluyhteisön jäsenenä
- tutkia ja arvioida kouluikäisen ryhtiä
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa
Sisältö
Teema: Koululaisen tai opiskelijan näyttöön perustuva fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen sekä niiden edistäminen.
Kouluympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäminen.
Harjoittelun LbD-tehtävä: Mielenterveyden edistämisen tehtävä ja ryhdin tarkastus tehtävä.
Aika ja paikka
Harjoittelu toteutuu opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Huomioitavaa on, että harjoittelua ei tule varata samanaikaisesti teoriaopetuksen kanssa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Harjoittelupaikan osoittama kirjallisuus.
Teoriaopinnoilla osoitettu aiheeseen liittyvä materiaali ja kirjallisuus.
Toteutustapa
Tämä harjoittelu suoritetaan koulu- tai opiskeluterveydenhuollossa. Harjoitteluympäristöt: Alakoulut, yläkoulut, lukiot, ammatilliset oppilaitokset, YTHS, yksityiskoulut, kansainväliset koulut, erityiskoulut.
Harjoittelupaikat on varattu tai varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Harjoittelun vastuuopettaja vahvistaa opiskelijan varauksen Jobiili -järjestelmän kautta tai itse varatun paikan sähköpostilla. Ilmoita Jobiilin ulkopuolelta hankitusta harjoittelupaikasta harjoittelun vastuuopettajalle (irene.latva-korpela@laurea.fi)
Harjoittelussa pidetään ohjaus- ja väliarviointi Teamsin välityksellä opiskelijan, ohjaavan hoitajan ja opettajan kesken. Sovi aika hyvissä ajoin ohjaavan terveydenhoitajan ja opettajan kanssa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijalle nimetään Workseedin arviointilomakkeella opettajaohjaaja. Jos ohjaajan nimi puuttuu,viikkoa ennen harjoittelua, ole yhteydessä vastuuopettajaan ieren.latva-korpela@laurea.fi
Opiskelija on yhteydessä harjoittelua ohjaavaan opettajaan viimeistään viikkoa ennen harjoittelun alkua ja sopii ohjaus- ja arviointikäytänteistä.
Opiskelija kutsuu harjoittelupaikan ohjaajan/ohjaajat Workseed arviointikirjalle heti harjoittelun alettua tai aikaisemmin, jos henkilö on tiedossa.
Työn opinnollistamisessa käytetään sille varattua erillistä arviointikirjaa, johon työpaikan ohjaajaa/mentoria ei kutsuta.
Harjoittelun LbD-tehtävä, Moniammatillinen yhteistyö löytyy Workseedista.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Harjoittelun ajankohta toteutuu opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta. Kesksutele työn opinnollistamisesta hops-keskustelussa opettajatuutorisi kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Harjoittelun kokonaistuntimäärä on kuvattu Workseedissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Edeltävät opinnot ennen harjoittelua:
- Rokotusosaamisen perusteet 2op suoritettu
- Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu