Siirry suoraan sisältöön

Syöpään sairastuneen voimavarojen ja selviytyvyyden tukeminen (6 op)

Toteutuksen tunnus: SZ00CB53-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.08.2025 - 15.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Syövän ehkäisy ja syöpään sairastuneen hoito ja hoitotyö – moniammatillinen erikoistumiskoulutus (SZV9), Tikkurila
Opettajat
Sanna Kuivalainen
Opintojakso
SZ00CB53

Tavoitteet

Opiskelija
• arvioi syöpää sairastavan ja hänen läheisensä elämänlaatua, tuen tarvetta ja selviytyvyyttä erilaisissa
elämäntilanteissa.
• soveltaa psykososiaalisen tuen ja ohjauksen menetelmiä eri ikäisen ja eri kulttuureista tulevan syöpää
sairastavan ja hänen läheisensä hoidossa, hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
• soveltaa palliatiivisen hoidon erityispiirteitä omassa työssään osana moniammatillista tiimiä.
• hyödyntää kolmannen sektorin auttavia palveluja syöpää sairastavan hoitotyön ja kuntoutuksen tukena
• ymmärtää terveyden edistämisen, kuntoutusprosessin ja oikea-aikaisen kuntoutustarpeen oleellisena
osana potilaan hoito- ja palveluprosessia hyödyntäen kuntoutusjärjestelmän eri mahdollisuuksia
kuntoutumisen tukemisessa
• kuvaa ja arvioi potilaan toimintakykyä laaja-alaisesti ICF-luokituksen avulla sekä ymmärtää potilaan omien tavoitteiden merkityksen asiakaslähtöisessä moniammatillisessa kuntoutuksessa

Sisältö

• Elämänlaatua ja selviytyvyyttä edistävät ja niihin vaikuttavat tekijät
• Selviytyvyyden arviointi potilaan ja läheisen elämässä
• Eri ikäisen ja eri kulttuureista tulevan syöpää sairastavan ja hänen läheistensä ihmislähtöinen tukeminen
ja ohjaus
• Palliatiivisen hoidon erityispiirteet
• Kolmas sektori osana syöpää sairastavan hoitoa ja hoitotyötä
• Seksuaalisuus syöpää sairastavan kokonaishoidossa
• Terveyden edistäminen (huomioiden ehkäisy, syöpää sairastava ja syövän sairastunut)
• Syöpää sairastavan toimintakyvyn moniulotteinen arviointi (ICF-luokitus), kuntoutustarpeen
tunnistaminen ja kuntoutussuunnitelman laadinta asiakkaan tavoitteiden mukaisesti osana
moniammatillista hoitoa ja kuntoutusta

Aika ja paikka

18.-19.11.2026 kello 9 - 16 Laurea Amk Tikkurilan kampus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Luennot ja kurssimateriaalit
Kurssilla erikseen osoitettavat suomen- ja englanninkieliset tutkimukset ja julkaisut

Toteutustapa

Opiskelija

• arvioi syöpää sairastavan ja hänen läheisensä elämänlaatua, tuen tarvetta ja selviytyvyyttä erilaisissa elämäntilanteissa.
• soveltaa psykososiaalisen tuen ja ohjauksen menetelmiä eri ikäisen ja eri kulttuureista tulevan syöpää sairastavan ja hänen läheisensä hoidossa, hoitotyössä ja kuntoutuksessa.
• soveltaa palliatiivisen hoidon erityispiirteitä omassa työssään osana moniammatillista tiimiä.
• hyödyntää kolmannen sektorin auttavia palveluja syöpää sairastavan hoitotyön ja kuntoutuksen tukena
• ymmärtää terveyden edistämisen, kuntoutusprosessin ja oikea-aikaisen kuntoutustarpeen oleellisena osana potilaan hoito- ja palveluprosessia hyödyntäen kuntoutusjärjestelmän eri mahdollisuuksia kuntoutumisen tukemisessa
• kuvaa ja arvioi potilaan toimintakykyä laaja-alaisesti ICF-luokituksen avulla sekä ymmärtää potilaan omien tavoitteiden merkityksen asiakaslähtöisessä moniammatillisessa kuntoutuksessa

• Lähipäivät (2) - ja verkko-opinnot sekä seminaari
• Itsenäinen työskentely
• Kirjalliset oppimistehtävät
• Asiantuntijatallenteet

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työpaikalla tapahtuva oppiminen kytketään vahvasti tietopuoliseen oppimiseen ja sillä pyritään vahvistamaan teoriatiedon ja käytännön asiantuntijuuden yhteensovittamista. Työssäoppimiseen sisältyvät erilaiset oppimistehtävät, työyhteisössä suoritettava käytännön hoitotilanne tai asiantuntijatehtävä, kehittämistehtävä, ja opitun vieminen omaan työyhteisöön. Oppimisprosessi ohjaa opiskelijaa reflektiiviseen työotteeseen sekä oman osaamisen arviointiin ja kehittämiseen. Oppiminen on sidoksissa siihen toimintaan, kontekstiin ja kulttuuriin, jossa tietoa opitaan käyttämään. Siten koko työyhteisön merkitys oppimisympäristönä on tärkeä. Ammattikorkeakoulun tutoropettaja toimii pedagogisena asiantuntijana, tukee opiskelijan oppimista ja toimii ammattikorkeakoulun ja opiskelijan työyhteisön välisenä yhdyshenkilönä koulutuksen ajan.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lähipäivät:
18.-19.11.2026
Seminaaripäivä 13.1.2027

Kansainvälisyys toteutuksella

Erikoistumiskoulutuksen osaamistavoitteet ovat linjassa eurooppalaisen syöpäpotilaan hoitotyön koulutuksen viitekehyksen kanssa (EONS 2022), joka soveltuu myös monialaisen koulutuksen suunnittelun tueksi. Erikoistumiskoulutuksen suorittaneilla terveysalan ammattilaisilla on edistyneet kliinisen taidot syövän ehkäisyssä, syöpään sairastuneen hoidossa, näyttöön perustuvassa toiminnassa, kehittävä työote sekä valmiudet erilaisten kliinisten ongelmien ratkaisemiseen ja eettisesti kestävään toimintaan moniammatillisessa toimintaympäristössä. Tässä erikoistumiskoulutuksessa keskitytään erityisesti syövän ehkäisyn, terveyden edistämisen, moniammatillisesti toteutettavan hoidon ja kuntoutuksen, hoidon monialaisen kehittämistoiminnan vahvistamiseen sekä palveluiden kehittämiseen (Kuvio 1). Koulutus vastaa hyvin niiden syöpäkeskusten tarpeisiin, jotka ovat hakemassa tai ovat OECi akkreditoituja keskuksia. Yhtenä akkreditoinnin keskeisenä edellytyksenä on hoitavan henkilöstön erikoisosaaminen. Erikoistumiskoulutuksen pitkän aikavälin tavoitteena on, että kaikissa syöpää sairastavien hoitoa toteuttavissa yksiköissä on syöpäpotilaan hoidon ja selviytymisen (survivorship) erityisasiantuntijoita. Koulutuksen suorittaneet toimivat työyhteisöissään syövän ehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen asiantuntijoina sekä osaamisen valmentajina muodostaen toimivan verkoston syöpäkeskuksen muiden erityisasiantuntijoiden kanssa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opetus toteutetaan ammattikorkeakouluyhteistyönä. Vaihtoehtoiset valinnaiset suoritustavat eivät ole mahdollisia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty Arviointi

• Tehtävät (Hyväksytty/Täydennettävä)
• Osallistuminen lähiopetukseen ja seminaariin
• Osallistuminen verkko-opetukseen ja pienryhmätyöskentelyyn

Itsenäiset ja ryhmätehtävät saavuttavat sisällöllisesti arviointiasteikon numeraalisen tason 1-5

Hylätty Arviointi
Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä tai osallistunut lähiopetukseen sekä seminaariin

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö
• Elämänlaatua ja selviytyvyyttä edistävät ja niihin vaikuttavat tekijät
• Selviytyvyyden arviointi potilaan ja läheisen elämässä
• Eri ikäisen ja eri kulttuureista tulevan syöpää sairastavan ja hänen läheistensä ihmislähtöinen tukeminen ja ohjaus
• Palliatiivisen hoidon erityispiirteet
• Kolmas sektori osana syöpää sairastavan hoitoa ja hoitotyötä
• Seksuaalisuus syöpää sairastavan kokonaishoidossa
• Terveyden edistäminen (huomioiden ehkäisy, syöpää sairastava ja syövän sairastunut)
• Syöpää sairastavan toimintakyvyn moniulotteinen arviointi (ICF-luokitus), kuntoutustarpeen tunnistaminen ja kuntoutussuunnitelman laadinta asiakkaan tavoitteiden mukaisesti osana moniammatillista hoitoa ja kuntoutusta

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. [Mikäli sellaisia osaamisedeltävyyksiä on, joita ei ole opinnon tiedoissa mainittu, kuvaa ne tähän.]

Siirry alkuun