Skip to main content

Client-oriented digital service competencies (2 cr)

Code: SU00BT49-3005

General information


Enrollment
07.01.2025 - 04.02.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.03.2025 - 15.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Teachers
Annika Kultavirta
Katariina Husman
Teacher in charge
Hannamari Talasma
Study unit
SU00BT49

Learning outcomes

Opiskeltuaan sosiaali –ja terveydenhuollon palveluosaamista sähköisissä ympäristöissä oppija on asiantuntija monialaisesta roolista käsin ja osaa
• tunnistaa sosiaali - ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän taustalla olevan lainsäädännön
• vertailla ja auttaa asiakasta valitsemaan tarkoituksenmukaisen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelun
• soveltaa sähköisiä palveluympäristöjä ja työvälineitä. Ymmärtää ammattiryhmänsä roolin asiakaslähtöisessä sosiaali- ja terveydenhuollossa
• selittää ja kuvata uudistuvan paradigman muutoksen, jossa asiakkaan asema on palvelujärjestelmän keskiössä (hyvinvointi-ekosysteemissä)
• tunnistaa ja analysoida eri palvelujärjestelmissä sähköisiä palvelupolkuja
• vertailla käyttäjän näkökulmasta erilasia sähköisiä asiointipalveluja ja virtuaalivastaanottoja
• tunnistaa ja soveltaa kustannustietoisuuteen vaikuttavia tekijöitä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa

Content

Ammattilaisen osaamista tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän taustalla olevan lainsäädäntö. Ymmärtää uudistuvan paradigman muutoksen, jossa asiakkaan asema on palvelujärjestelmän keskiössä (Hyvinvointi ekosysteemissä). Ammattilaisen tulee osata tunnistaa ja hallita erilaisia sähköisiä palveluympäristöjä, palvelupolkuja ja niihin liittyviä työvälineitä. Ammattilainen osaa auttaa asiakasta valitsemaan tarkoituksenmukaisen sähköisen sosiaali- ja terveyspalvelun. Hän ymmärtää ja huomioi kustannuksiin vaikuttavat tekijät sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa omassa toimintaympäristössään.

Location and time

Kevät 2025

Materials

Koivisto, J.; Liukko, E.; Tiirinki, H. ja Lyytikäinen, M. 2020. Palvelukokonaisuuksien ja -ketjujen määrittelyn, ohjauksen ja seurannan käsikirja. ​ https://www.julkari.fi/handle/10024/140708

Muu lähdeaineisto löytyy DigiCampuksen kurssialustalta.

Teaching methods

After learning about client-oriented digital service competencies, students are experts in their multidisciplinary roles and are able to:

- recognise the legislation behind the health and social care service system
- compare and help the client to select an electronic social welfare and health care service that suits the client best
- apply electronic service environments and tools. Understand their professional group’s role in customer-oriented social welfare and health care
- explain and describe the change in the reforming paradigm in which the customer's position is at the centre of the service system (in the well-being ecosystem)
- identify and analyse electronic service paths in different service systems
- compare different electronic services and digital appointments from the user’s perspective
- recognise and apply factors affecting cost awareness in social and healthcare services

Employer connections

- sosiaali - ja terveydenhuollon palvelujärjestelmät
- sähköisten sote-palvelujen asiointipalvelut ja asiakaslähtöisyys
- erilaiset sähköiset palveluympäristöt ja työvälineet
- tulevaisuuden sähköiset ja monialaiset palvelupolut

Completion alternatives

-aloituswebinaari ja ryhmien muodostaminen
- ryhmätyö tulevaisuuden sähköiset ja monialaiset palvelupolut tehtävä, palautus Moodleen (vapaaehtoinen ohjausmahdollisuus)
-yksilötehtävä keskustelualueella "vaikuttavuuden mittaamisesta sähköisten palveluiden kehittämisessä" ja "kehitettyjen palveluiden vienti käytäntöön"
-yksilötehtävä sähköinen tietotesti

2op=opiskelijan työnä 27hx2=54h

Content scheduling

- sosiaali - ja terveydenhuollon palvelujärjestelmät
- sähköisten sote-palvelujen asiointipalvelut ja asiakaslähtöisyys
- erilaiset sähköiset palveluympäristöt ja työvälineet
- tulevaisuuden sähköiset ja monialaiset palvelupolut

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page