Työhyvinvointimuotoilun perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TY00BY49-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2024 - 12.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- 30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 100
- Opettajat
- Jenna Pennanen
- Minna Pietikäinen
- Vastuuopettaja
- Minna Pietikäinen
- Ryhmät
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
- Opintojakso
- TY00BY49
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- selittää työhyvinvoinnin peruskäsitteet ja työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät sekä työhyvinvointimuotoilun periaatteet, prosessin sekä siinä käytettävät keskeiset menetelmät.
- suunnitella sekä toteuttaa työhyvinvointia kehittävän muotoiluprosessin (=kehittämistehtävän) ja reflektoida muotoiluprosessissa tekemiäsi ratkaisuja tietoperustaisesti,
- laatia toteutussuunnitelman muotoiluprosessissa kehittämäsi ratkaisun viemiseksi käytännön työelämään sekä
- perustella työntekijäkeskeisten näkökulmien ja muotoilun kehittämisperiaatteiden tärkeyden omassa organisaatiossasi tai työelämässä yleisesti.
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Huhta, M. & Myllyntaus, V. 2021. Työnantajabrändi ja työntekijäkokemus. Helsinki: Alma Talent.
Manka, M-L.& Manka, M. 2016. Työhyvinvointi. Helsinki: Talentum Pro.
Stickdorn, M., Lawrence, A., Hormess, M.& Schneider, J. 2018. This is service design doing: applying service design thinking in the real world: a practitioner’s handbook. First Edition. O’Reilly Media, Inc.
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum Media Oy.
Jaakkola H., Pietikäinen M., Purola A. 2020. Työhyvinvointimuotoilu osallistamisen ja työhyvinvoinnin kehittäjänä. Laurea. Viitattu 8.9.2021. Työhyvinvointimuotoilu osallistamisen ja työhyvinvoinnin kehittäjänä | Laurea Journal
Laurea 2020. Viitattu 8.9.2021. Työhyvinvointimuotoilu - Kehitä työhyvinvointia palvelumuotoilun keinoin - Laurea-ammattikorkeakoulu
Paulise, L. 2021. 92% Of HR Leaders Set Employee Experience As Top Priority In 2021. Forbes. Viitattu 8.9.2021. 92% Of HR Leaders Set Employee Experience As Top Priority In 2021 (forbes.com)Links to an external site.
Pietikäinen M., 2020. Työhyvinvointimuotoilulla tuottavuutta, työhyvinvointia ja loistavia asiakaskokemuksia. Laurea. Viitattu 8.9.2021. Työhyvinvointimuotoilulla tuottavuutta, työhyvinvointia ja loistavia asiakaskokemuksia | Laurea Journal
Vignoli M., Di Norcia M. & Bertolotti F. 2021. Designing services for employees’ wellbeing: principles for an improved employee experience. IdeaSquare Journal of Experimental Innovation. Bologna, Italia. 1-9. Viitattu 8.9.2021. https://doi.org/10.23726/cij.2021.997Links to an external site.
Toteutustapa
Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti määräaikaan mennessä. Opinto edellyttää itseohjautuvuutta. Opinto ei sisällä yhteisiä tapaamisia eikä pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opiskelet kokonaisuuden Canvasiin rakennetussa oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät.
Opiskelijan tehtävät ovat portfolio sekä canvas oppimisympäristön keskustelualustatehtävät.
Keskeistä opintojaksossa on kehittämistehtävän tekeminen. Canvas -työtilassa on omalle koneelle ladattava portfoliopohja, johon opiskelija raportoi kehittämistehtäväänsä vaihe vaiheelta. Portfolio palautetaan opintojakson päätteeksi.
Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta: palautteen anto perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen.
Kerran kuukaudessa Q & A Teams, jossa opiskelijat voivat kysyä kysymyksiä kehittämistehtävään liittyen. Osallistuminen näihin on vapaaehtoista.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson kehittämistehtävän tekemiseen, opiskelija hankkii 3-5 kpl oman työpaikkansa henkilöä tai muita työelämässä olevia henkilöitä kohdehenkilöiksi.Opiskelijan ei siten tarvitse olla tällä hetkellä töissä voidakseen suorittaa opintojakson.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojen suoritusaika on 1.1.-31.7.2025. Opinnoilla ei ole määrättyä aloitus ja lopetuspäivää. Opiskelija voi suorittaa opintojakson oman aikataulunsa mukaisesti. Suositeltava opintojakson toteuttamisaika on 3 kk.
Opettajat ovat tavattavissa Teamsissa kerran kuukaudessa Q & A -tilaisuudessa. Näiden tilaisuuksien aikataulu ja toimintatavat on kerrottu opintojakson canvas -työtilassa. Osallistuminen on vapaaehtoista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso koostuu kolmesta moduulista:
1. Työhyvinvointi, työntekijäkeskeisyys ja muotoilu -moduulissa (1 op) .
2. Työntekijäkokemus ja tiedon kiteyttäminen -moduulissa (2 op).
3. Työntekijäkokemuksesta ratkaisuihin -moduulissa (2 op).
Opintojakson moduulit suoritetaan edellä mainitussa järjestyksessä.
Opintojakso sisältää kehittämistehtävän, joka etenee ohjatusti askeltaen. Jotta ehdit suorittaa opintojakson syksyn aikana, suosittelemme että suoritat ensimmäisen moduulin syyskuun loppuun mennessä. Silloin sinulla on riittävästi aikaa tehdä moduulissa 2 ja 3 ohjaamamme kehittämistehtävän loppuvuoden aikana.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty arvosana edellyttää kehittämistehtävän tekemisen ja sen selkeän raportoinnin portfoliopohjaan. Portfoliosta tulee käydä ilmi kehittämistehtävän eteneminen vaiheittain ja opiskelijan itsenäiset ratkaisut kussakin vaiheessa sekä itsereflektio.
Sisältö ja sen jaksotus
1. Työhyvinvointi, työntekijäkeskeisyys ja muotoilu -moduulissa (1 op) käyt läpi työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät ja sitä miten niitä voidaan kehittää muotoilulla. Opintojakson myötä osaat käyttää tutkittuun tietoon perustuvia määritelmiä työhyvinvoinnin kehittämisessä ja ymmärrät mitä hyötyä on käyttää muotoilun menetelmiä työhyvinvoinnin kehittämisessä. Opintojakson jälkeen ymmärrät, mitä työhyvinvointimuotoilu tarkoittaa ja mikä on sen kehittämisprosessin tarkoitus.
2. Työntekijäkokemus ja tiedon kiteyttäminen -moduulissa (2 op) opit mitä kokemusperäisellä tiedolla tarkoitetaan ja miten sitä voi kerätä. Tunnistat keräämästäsi kokemusperäisestä tiedosta työhyvinvointiin vaikuttavat oleellisimmat osatekijät, osaat kiteyttää ne selkeästi ja tarkastella työyhteisökontekstissa. Opinnon myötä ymmärrät työntekijäkeskeisten näkökulmien tärkeyden työntekijäkeskeisessä kehittämisessä.
3. Työntekijäkokemuksesta ratkaisuihin -moduulissa (2 op) opit kehittämään työhyvinvointiin vaikuttavaa tekijää työntekijäkeskeisesti ideoimalla, testaamalla ratkaisua ja luomalla suunnitelman kehittämäsi ratkaisun käytäntöön viemiseksi. Osaat myös kuvata sen miten työntekijät pidetään ratkaisujen kehittämisessä koko ajan mukana sekä pystyt kriittisesti tarkastelemaan valitsemasi ratkaisun työntekijäkeskeisyyttä.
Opintojakson moduulit suoritetaan edellä mainitussa järjestyksessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy opintojakson Canvasista.