Kohtaamistaiteen ohjausosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0383-3012
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
10.01.2025 - 31.10.2025
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 20
Koulutus
- Kohtaamistaiteen ohjaaja (AVOSV4), Avoin AMK, Tikkurila
Opettaja
- Anne Eskelinen
- Johanna Holmikari
Ryhmät
-
AVOSV4K25Kohtaamistaiteen ohjaaja, Avoin AMK, K25, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- luovasti soveltaa Kohtaamistaidetta eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
- suunnitella ja toteuttaa Kohtaamistaiteen ryhmän prosessit, taidesessiot ja siihen liittyvä arviointi kunkin asiakasryhmän tavoitteiden mukaisesti
-hyödyntää kokemusten jakamista oman ammatillisen kehittymisen ja oman työssä jaksamisen välineenä
Toteutustapa
Opintojaksolle pääsyn edellytyksenä on Kohtaamistaiteen perusteet -opintojakson 5 op suoritus. Voit ilmoittautua tälle ohjaajuus opintojaksolle; jos olet jo aikaisemmin suorittanut Kohtaamistaiteen perusteet 5 op opintojakson tai olet parhaillaan suorittamassa sitä.
Koulutuksen käynyt omaa valmiudet suunnitella, ohjata ja arvioida Kohtaamistaiteen toimintaa terveys-, sosiaali ja kasvatusalan arjessa. Koulutuksen jälkeen ohjaaja pystyy luovasti toteuttamaan Kohtaamistaiteen periaatteiden mukaisia kuvataideryhmiä sekä hallitsee Kohtaamistaiteen taidetyöskentelyjen menetelmiä ja ohjausosaamista. Hän tunnistaa jatko-osaamistarpeensa ja täydentää osaamistaan Kohtaamistaiteen koulutuksissa ja tapahtumissa.
Koulutus sisältää kontaktiopetusta, itsenäistä, ryhmä- ja parityöskentelyä. Koulutuksen aikana suunnitellaan, ohjataan ja arvioidaan yksin/parin kanssa 8 ryhmäkerran Kohtaamistaiteen ryhmäprosessi.
Opintojaksolla käytetään Canvas- oppimisympäristöä monipuolisesti sekä viestinnän, vuorovaikutuksen että oppimisen tueksi.
Aika ja paikka
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin. Opintojakson lähiopetus toteutetaan Tikkurilassa. Huomioithan että opintojakson lähiopetuksessa on 80% läsnäolovelvollisuus.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pusa, Tiina (toim.) 2014. KOHTAAMISTAIDE Käsikirja ohjaajalle. Laurea Julkaisut 22. Vantaa: Laurea-ammattikorkeakoulu ja muu koulutuksen aikana ilmoitettava kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson suorittaneet saavat oikeuden toimia Kohtaamistaiteen ohjaajina, tästä syystä opintojaksolla ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Kohtaamistaiteen ryhmänohjaukset toteutetaan työelämäyhteistyössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Katso opintojakson aikataulu Tuudosta.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Kansainvälisyys toteutuksella
Laurea tekee Kohtaamistaide-yhteistyötä erityisesti japanilaisen Tohoku Fukushi yliopiston ja Japanin Clinical Art -yhdistyksen kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus on tasaista. Ryhmäprosessin ohjaaminen vaatii itsenäistä suunnittelua, organisointia ja rapotointia, mikä opiskelijan tulee huomioida ilmoitettujen lähiopetuskertojen lisäksi. Lisäksi opintojaksolla tehdään erilaisia oppimista tukevia tehtäviä. Opintojakson opetuskerroilla on 80 % läsnäolovelvoite.
Sisältö ja sen jaksotus
Koulutuksen alussa painottuu lähiopetus ja tehtävien työstäminen ja loppuvaiheessa painottuu oman ryhmän ohjauksen suunnittelu, toteutus ja arviointi (6 ohjauskertaa) sekä kirjallisten tehtävien työstäminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi hyväksytty-hylätty (täydennettävä)
Hyväksytty suoritus edellyttää Arviointitaulukon arvosana 3 edellyttämää osaamistasoa. Hyväksytty suoritus edellyttää oman ryhmän ohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin hyväksyttyä suoritusta sekä aktiivista 80% läsnäoloa kontaktikerroilla ja hyväksyttyjä kirjallisia tehtäviä. Arviointikriteerit löytyvät Canvas-työtilasta tehtäväkohtaisesti.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää yllä olevan amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II arvosanan 3 mukaista osaamista.
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson oppimistehtävien tekemistä opintojakson alkaessa annettavien kriteerien mukaisesti sekä 80% osallistumista lähiopetukseen.