Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: SS00BZ37-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
05.02.2025 - 29.04.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Hanna Väätäjä
- Anne Putkonen
Vastuuopettaja
Anne Putkonen
Ryhmät
-
SSV225KAMSosionomikoulutus, verkko-opinnot, K25, Tikkurila, ryhmä 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä
- hyödyntää menetelmällisyyttä sosiaalialan asiakastyössä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden ja ryhmien tukemisessa
- suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen, suunnitelmallisen ja asiakaslähtöisen ohjausprosessin
- dokumentoida ja arvioida asiakastyötä ohjausprosessin eri vaiheissa
Toteutustapa
Opintojaksolla perehdytään asiakastyön menetelmiin ja työtapoihin, joita voi käyttää tai soveltaa dialogisen vuorovaikutuksen keinona yksilöiden, perheiden ja ryhmien kanssa työskennellessä.
Aika ja paikka
Jakso toteutetaan kevätlukukaudella 2025, aikataulutuksen löydät Pakista ja Tuudosta.
Opetus toteutetaan verkossa. Jaksolla toteutetaan työelämäprojekti aidoissa työelämäympäristöissä. Lisäksi jaksolla on dokumentointiin liittyvä Apotti-koulutus (joko 1.4. tai 2.4.), joka toteutetaan verkossa (Teams).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Jaksolla on tentti 11.2., tenttimateriaali:
Raunio, Kyösti. 2009. Olennainen sosiaalityössä. Gaudeamus. (Luvut 1-6)
Toikko, Timo. 2005. Sosiaalityön ideat: johdatus sosiaalityön historiaan. Vastapaino. (Luvut 1 ja 8-14)
Karjalainen, Kivipelto, Liukko, Muurinen: Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö– opas ammattilaisille. (Luku 2).
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/142555/URN_ISBN_978-952-343-648-0.pdf?sequence=1
Hirvonen, Niiranen-Linkama, Saksio. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen teoksessa Sosionomit asiakastyön kentillä. (Luku 1).
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/97130/URNISBN9789515885111.pdf?sequence=1
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija jättämällä osaamisanalyysin sähköpostitse jakson opettajille mennessä. Jakson aloituksessa 5.2. ohjeistetaan osaamisanalyysin jättämiseen. Tämän jälkeen osaamisanalyyseja ei käsitellä. Osaamisanalyysissa opiskelija perustelee jakson kaikkiin osaamistavoitteisiin nähden oikeuttaan suorittaa jakso näyttötehtävällä.
Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Aikaisemmin hankitun osaamisen kriteerinä tällä jaksolla pidetään sitä, että on ohjauskokemusta laajasti koulutusalan työtehtävistä (sosionomin työstä).
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Jaksolla toteutetaan työelämäprojekti aidoissa työelämäympäristöissä. Ennen jakson alkua lähetetään asiasta Canvasissa ohjeistus.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aloituskerta 5.2.2025. Muut ajankohdat löytyvät Pakista/Tuudosta.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa noin 27 h opiskelijalle työskentelyä.
Sisältö ja sen jaksotus
10 op jakso muodostuu seuraavista moduuleista:
1) Tietoperusta, 3 op
- Lähikontaktit
- Tentti. arvioidaan hylätty/T1-K5
2) Menetelmällisyys asiakastyössä, yht. 5 op
- Lähikontaktit
- Menetelmän perehdytystehtävä ja "menetelmämarkkinat", arvioidaan hylätty/T1-K5
- Työelämäprojekti (sis. suunnitelma ja raportti), arvioidaan hylätty/T1-K5
3) Palveluprosessi ja dokumentointi, 2 op
- Lähikontaktit
- Apotti-koulutus
- Dokumentoinnin tehtävä, arvioidaan hyväksytty-hylätty
Läsnäolovelvoite on viidellä (5) seuraavalla lähikontaktikerroilla:
Jakson aloitus 5.2.2025
Dokumentointi-opetus 18.3.2025
Menetelmämarkkinat 5.3.2025
Apotti-koulutus joko 1.4.2025 tai 2.4.2025 (ryhmäjako sovitaan jakson aloituksessa)
Projektitöiden purku 29.4.2025
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä ilmoitetaan tehtävän ohjeistuksessa.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä