Siirry suoraan sisältöön

Saavutettava sisällöntuotanto (5 op)

Toteutuksen tunnus: A900BX02-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 30.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 35

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Janne Lahti

Vastuuopettaja

Janne Lahti

Ryhmät

  • TYJ24SJ
    Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- Sisällöntuotannon saavutettavuusvaatimukset
- Saavutettavuuslainsäädännön viestinnän ja sisällöntuotannon vaatimusten huomioimisen
- Organisaation viestintätyökalujen saavutettavan käytön kehittäminen

Toteutustapa

Virtuaalitoteutus. Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Sisältöön kuuluu teoreettinen osuus ja pieni LbD-kehitysprojekti opiskelijan omalle organisaatiolle.
Huomaa, että kyse ei ole nauhoitetusta verkko-opetuskokonaisuudesta, vaan opintojaksoon sisältyy ohjausta ja verkkoluentoja, joissa opettaja on läsnä. Kaikki verkkoluennot nauhoitetaan, mutta opintojen sujuvuuteen ja edistymiseen liittyen läsnäolo on osassa verkkotapaamisia pakollista.

13.01.2025 17.30 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
20.01.2025 17.30 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
03.02.2025 17.30 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
10.02.2025 17.30 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
24.02.2025 17.30 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
03.03.2025 17.30 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
10.03.2025 17.30 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom
24.03.2025 17.30 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Zoom

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Selovuo Kari (2020) Saavutettavuusopas
Hirvonen Maija, Kinnunen Tuija (2020) Saavutettava viestintä

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen Lbd-projekti, joka varmistuu opintojakson aikana.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitus
Tehtävät palautusaikatauluineen löytyvät Canvas-työtilasta (avataan noin viikko ennen opintojakson alkua)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Teoriaosuus 60% (3 op)
Lbd-projeksi 40% (2 op)

Sisältö ja sen jaksotus

Verkkokurssi – n. 8 verkkosessiota + tarvittavat erikseen sovittavat ohjaukset, ei lähiopetusta
Työskennellään yksin tai tiimeissä (huom! Työskentelyä luentojen ulkopuolella)

Teoriasisältöä:
- Kehittää organisaation viestintätyökalujen saavutettavaa käyttöä
- Osaa huomioida saavutettavuuslainsäädännön viestinnän ja sisällöntuotannon vaatimukset
- Osaa toteuttaa saavutettavia asiakirjoja ja edistää niiden omaksumista organisaation käyttöön
- Hahmottaa saavutettavan sisällöntuotannon edut viestinnässä eri käyttäjäryhmille ja organisaation toiminnan näkökulmasta

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelij

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laurean YAMK yleiset perusteet.

Hylätty (0)

Opiskelija ei lunasta opiskelupaikkaa orientaatiovaiheessa. Hän ei suorita opintojaksolla osoitettuja tehtäviä hyväksytysti, tai ei yllä opintojakson päätehtävässä tyydyttävään tasoon..

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)