Siirry suoraan sisältöön

Laadulliset tutkimusmenetelmät työelämän kehittämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: JY00BU38-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 19.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettajat
Sari Räisänen
Mika Alastalo
Vastuuopettaja
Mika Alastalo
Ryhmät
TYJ24SJ
Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
Opintojakso
JY00BU38

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- soveltaa ja käyttää laadullisia tutkimusmenetelmiä työelämän konkreettisissa kehittämistehtävissä

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Juuti & Puusa (toim.) 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Saatavilla e-kirjana: https://www.ellibslibrary.com/reader/9789523456167

Opinnon Canvas-työtilassa on saatavilla ja listattuna suositeltavaa oppimateriaalia.

Toteutustapa

Keskeinen sisältö:
- Laadullisen tutkimuksen mahdollisuudet työelämän kehittämisessä
- Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja tutkimusasetelmat
- Laadullinen tutkimusprosessi
- Laadullisen tutkimuksen luotettavuus, uskottavuus ja eettisyys

Opintojakso koostuu ennakkotehtävistä, oppimistilanteista (verkossa), oppimistehtävänä laadittavasta tutkimussuunnitelmasta (menetelmien soveltamiseen painottuva) ja oppimispäiväkirjasta. Opintojaksolla sovelletaan käänteistä opetusta, jolloin ennen jokaista oppimistilannetta opiskelijat perehtyvät aiheeseen oppimismateriaalin ja oppimistehtävien kautta.

- Opinnon ennakkotehtävä ohjeistetaan opintojaksolle ilmoittautumisen päätyttyä joulukuussa 2024 (aineistona käytetään Puusa & Juuti. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Osat I–V/luvut 1–12.) Huom! Ennakkotehtävän tekeminen määräaikaan mennessä on opinnolle osallistumisen edellytys.
- Oppimistilanteet sisältävät aktivoivaa luento-opetusta ja pienryhmissä toteutettavia harjoituksia (oleellisia oppimisen kannalta). Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Oppimistilanteita ei tallenneta.
- Oppimistehtävän (tutkimussuunnitelma) voi tehdä omaan opinnäytetyöhön liittyen, jolloin opintojakso tukee opinnäytetyön prosessia. Meneillään oleva opinnäytetyö ei kuitenkaan ole osallistumisen edellytys ja oppimistehtävän voi tehdä muustakin aiheesta. Oppimistehtävään kuuluu vertaispalautteen antaminen toisten opiskelijoiden tehtävästä.

Opintojakson ohjaavana opettajina toimivat:
Yliopettaja, TtT, Mika Alastalo, mika.alastalo@laurea.fi
Lehtori, TtT, dos. Sari Räisänen


Opintojaksolla käytetään Canvas-oppimisalustaa

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Ei työelämäyhteistyötä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

- Ennakkotehtävän palautus viimeistään 10.2.2025
- Oppimistehtävän ja oppimispäiväkirjan palautus viimeistään 19.5.2025

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä oppimistilanteessa läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Ensimmäinen kontaktikerta on torstaina 20.2.2025

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Laadullisen tutkimuksen mahdollisuudet työelämän kehittämisessä
Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja tutkimusasetelmat
Laadullinen tutkimusprosessi
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus, uskottavuus ja eettisyys

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Siirry alkuun