Laadulliset tutkimusmenetelmät työelämän kehittämisessä (5 op)
Toteutuksen tunnus: JY00BU38-3009
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2024 - 19.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2025 - 25.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- 30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 50
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
- Opettajat
- Sari Räisänen
- Mika Alastalo
- Vastuuopettaja
- Mika Alastalo
- Ryhmät
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
- Opintojakso
- JY00BU38
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa ja käyttää laadullisia tutkimusmenetelmiä työelämän konkreettisissa kehittämistehtävissä
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Juuti & Puusa (toim.) 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Saatavilla e-kirjana: https://www.ellibslibrary.com/reader/9789523456167
Opinnon Canvas-työtilassa on saatavilla ja listattuna suositeltavaa oppimateriaalia.
Toteutustapa
Keskeinen sisältö:
- Laadullisen tutkimuksen mahdollisuudet työelämän kehittämisessä
- Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja tutkimusasetelmat
- Laadullinen tutkimusprosessi
- Laadullisen tutkimuksen luotettavuus, uskottavuus ja eettisyys
Opintojakso koostuu ennakkotehtävistä, oppimistilanteista (verkossa), oppimistehtävänä laadittavasta tutkimussuunnitelmasta (menetelmien soveltamiseen painottuva) ja oppimispäiväkirjasta. Opintojaksolla sovelletaan käänteistä opetusta, jolloin ennen jokaista oppimistilannetta opiskelijat perehtyvät aiheeseen oppimismateriaalin ja oppimistehtävien kautta.
- Opinnon ennakkotehtävä ohjeistetaan opintojaksolle ilmoittautumisen päätyttyä joulukuussa 2024 (aineistona käytetään Puusa & Juuti. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Osat I–V/luvut 1–12.) Huom! Ennakkotehtävän tekeminen määräaikaan mennessä on opinnolle osallistumisen edellytys.
- Oppimistilanteet sisältävät aktivoivaa luento-opetusta ja pienryhmissä toteutettavia harjoituksia (oleellisia oppimisen kannalta). Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Oppimistilanteita ei tallenneta.
- Oppimistehtävän (tutkimussuunnitelma) voi tehdä omaan opinnäytetyöhön liittyen, jolloin opintojakso tukee opinnäytetyön prosessia. Meneillään oleva opinnäytetyö ei kuitenkaan ole osallistumisen edellytys ja oppimistehtävän voi tehdä muustakin aiheesta. Oppimistehtävään kuuluu vertaispalautteen antaminen toisten opiskelijoiden tehtävästä.
Opintojakson ohjaavana opettajina toimivat:
Yliopettaja, TtT, Mika Alastalo, mika.alastalo@laurea.fi
Lehtori, TtT, dos. Sari Räisänen
Opintojaksolla käytetään Canvas-oppimisalustaa
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Ei työelämäyhteistyötä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
- Ennakkotehtävän palautus viimeistään 10.2.2025
- Oppimistehtävän ja oppimispäiväkirjan palautus viimeistään 19.5.2025
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä oppimistilanteessa läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on torstaina 20.2.2025
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Laadullisen tutkimuksen mahdollisuudet työelämän kehittämisessä
Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja tutkimusasetelmat
Laadullinen tutkimusprosessi
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus, uskottavuus ja eettisyys
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.