Katsaus tutkimusmenetelmiin (2 op)
Toteutuksen tunnus: JY00BU37-3007
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 28.02.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 08.06.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Kristiina Helminen
Vastuuopettaja
Kristiina Helminen
Ryhmät
-
TYJ24SJTäydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida tutkimuksellisen lähestymistavan lähtökohdat
- valita tutkimusongelmaan sopivan tutkimusmenetelmän
- soveltaa erilaisia tutkimusmenetelmiä tutkimusprosessin toteutuksessa
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan verkko-oppimisympäristössä ja siihen liittyvä Canvas avautuu maanantaina 3.3.2025 klo 12. Opiskelijat tekevät itsenäisesti, oman aikataulun mukaan tehtäviä, joiden viimeinen palautuspäivä on 31.5.2025.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tutkimusmenetelmien verkkokäsikirja: https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/menetelmaopetus/
Aaltola, J., Laajalahti, A. & Valli, R. 2018. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2: näkökulmia aloittelevalle tutkijalle tutkimuksen teoreettisiin lähtökohtiin ja analyysimenetelmiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Heikkilä, T. 2014. Tilastollinen tutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Juuti, P. & Puusa, A. 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. (E-kirja Laurean Finnassa)
Kylmä, J. & Juvakka, T. 2007. Laadullinen terveystutkimus. (E-kirja Laurean Finnassa)
Salminen, A. 2011. Mikä kirjallisuuskatsaus?: johdatus kirjallisuuskatsauksen tyyppeihin ja hallintotieteellisiin sovelluksiin. (E-kirja Laurean Finnassa)
Tuomi, J. 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. (E-kirja Laurean Finnassa)
TENK: Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa: https://tenk.fi/sites/default/files/2021-01/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2020.pdf
ARENE: Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset: https://www.arene.fi/julkaisut/raportit/opinnaytetoiden-eettiset-suositukset/
Saunders. 2015. Research Methods for Business Students. (E-kirja Laurean Finnassa)
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson tehtävät on laadittu työelämälähtöisen kehittämisen ja tutkimisen näkökulmasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksoon liittyvä Canvas avautuu maanantaina 3.3.2025 klo 12. Tehtävät tulee olla palautettuna viimeistään 31.5.2025, että arvioinnit ehtivät kevätlukukauden suorituksiin.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla käytetään sekä kotimaisia että kansainvälisiä tutkimuksia ja lähdemateriaalia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op = 54 h (Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä)
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla opiskelija perehtyy erilaisiin tutkimusmenetelmiin ja niiden soveltamiseen tutkimusprosessin eri vaiheissa. Tehtävinä ovat:
- Opettajan videoluentoihin tutustuminen.
- Tutkimusartikkelien analyysitehtävä, jossa opiskelija havainnoi ja arvioi tutkitun tiedon tuottamiseen liittyviä asioita (tekstin tuottamista).
- Tutkimuksellisen kehittämisen tekstin luomisen harjoitus. Tekstiä voi hyödyntää omassa opinnäytetyössä.
Tehtäväkokonaisuuden opiskelija palauttaa oman aikataulun mukaan:
-31.3.2025 mennessä palautetun kokonaisuuden opettaja arvioi viikolla 15.
-30.4.2025 mennessä palautetun kokonaisuuden opettaja arvioi viikolla 19.
-31.5.2025 mennessä palautetun kokonaisuuden opettaja arvioi viikolla 23.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on suunniteltu tukemaan YAMK-opinnäytetyön tutkimusmenetelmien suunnittelua ja toteutusta. Opinto on vaatimuksiltaan YAMK-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnot sopivat opiskelijoille, joilla on AMK-tason tutkinnon tuomat perustiedot tutkimusmenetelmistä ja tarve kerrata perusteita YAMK-opinnäytetyöprosessia suunnitellessaan.
Toteutukselle on varattu 15 kpl Avoimen AMK:n paikkoja.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla (= vähintään arvosana 1), tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä.