Siirry suoraan sisältöön

Hoitava viestintä – menetelmä vaikuttavaan asiakaskohtaamiseen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BQ45-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 23.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.06.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 - 5
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 600
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Hannamari Talasma
Heli Kulomaa
Vastuuopettaja
Hannamari Talasma
Ryhmät
TOS225SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
TOS224SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Opintojakso
TO00BQ45

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- pohtia ja reflektoida omia kokemuksiaan asiakaskohtaamistilanteissa ja tunnistaa omia kehittämistarpeita ja mahdollisuuksia omassa työssään.
- nimetä onnistuneen asiakaskohtaamisen keskeisiä tekijöitä sekä perustella / selittää motivoinnin merkityksen osana vaikuttavaa asiakaskohtaamista.
- selittää hoitavan viestinnän menetelmän periaatteen ja nimetä sen eri vaiheet.
- soveltaa hoitavan viestinnän menetelmää sekä reflektoida ja arvioida omaa toimintaansa ja menetelmän käyttöä asiakaskohtaamistilanteissa ja jakaa osaamistaan muille.
- pohtia/reflektoida kohtaamiaan haastavia asiakaskohtaamistilanteita ja tunnistaa ja löytää erilaisia ratkaisuja haastaviin tilanteisiin.
- ottaa käyttöön hoitavan viestinnän menetelmän omassa työssään ja soveltaa sitä asiakaskohtaamisissa asiakkaiden tukemiseen ohjaustilanteissa.

Aika ja paikka

Verkossa Canvas-oppimisympäristössä toteutuksen voimassaolon sisällä. Katso Ajoitus.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tieto oppimateriaaleista löytyy opintojakson Canvas-työtilasta. Kaikki materiaalit ovat sähköisessä muodossa.

Toteutustapa

Omaan tahtiin suoritettava verkko-opinto. Opinto suoritetaan täysin itsenäisesti toteutuksen päättymispäivän loppuun mennessä. Opiskelet kokonaisuuden verkko-oppimisympäristössä, joka sisältää opiskelumateriaalin ja tehtävät/testit. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta.

Opintojakson Orientaatio-moduuliin (1 op) ja Hoitava viestintä menetelmänä -moduuliin (2 op) sisältyy sekä numeerisesti arvioitava testi että ei-arvioitavia tehtäviä, kuten keskusteluihin osallistumista, materiaaleihin tutustumista, pohdintatehtäviä ja oppimispäiväkirjan kirjoittamista. Sovella hoitava viestintä -menetelmää työssäsi -moduulissa (2 op) harjoittelet Hoitava viestintä -menetelmän soveltamista käytännössä omassa työssäsi ja reflektoit sen käyttöä suhteessa omiin kokemuksiisi.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen työtila on avoinna toteutuksen päättymispäivän loppuun saakka (ks. ajoitus) ja kaikki tehtävät tulee olla tehtynä ennen työtilan sulkeutumista.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei KV-yhteyttä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opinnolla ei ole valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

1) ORIENTAATIO-moduulissa (1 op) tutustut toisiin opiskelijoihin, opettelet työskentelemään Canvas-oppimisalustalla ja saat kokonaiskuvan opintojaksosta tavoitteineen. Orientaation pohdintatehtävä johdattelee sinut miettimään omia taitojasi ja vahvuuksiasi suhteessa niihin taitoihin, joita tarvitaan sosiaali- ja terveysalalla tapahtuvissa asiakaskohtaamisissa.

2) ONNISTUNUT ASIAKASKOHTAAMINEN –moduulissa (2 op) keskityt onnistuneen asiakaskohtaamisen ulottuvuuksiin keskustelun kuuden teeman avulla. Lisäksi perehdyt Hoitava viestintä -menetelmän perusteisiin ja vaiheisiin. Harjoittelet hoitava viestintä-menetelmän käyttöä ja reflektoit omaa kehittymistäsi konkreettisten harjoittelutehtävien kautta. Moduulin lopussa testaat taitosi Hoitava viestintä -menetelmään liittyen. Testi auttaa sinua hahmottamaan, millä tasolla olet oivaltanut opeteltavan menetelmän idean.

3) OTA HOITAVA VIESTINTÄ MENETELMÄ KÄYTTÖÖN –moduulissa (2 op) keskityt haastavien asiakastilanteiden tarkasteluun mallin avulla ja opit muutaman konkreettisen tavan edetä vuorovaikutuksellisesti haastavissakin tilanteissa. Tämän lisäksi pääset soveltamaan menetelmää työssäsi/harjoittelussasi tai omien verkostojesi kanssa. Moduulin lopussa testaat taitosi Hoitava viestintä -menetelmän käyttöön liittyen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Myös YAMK-opiskelija voi suorittaa opintojakson tai liittyä opintojaksoon sen sisältöihin perehtymiseksi, mutta opintojaksoa ei voi sisällyttää YAMK-tutkintoon.

Laurean tutkinto-opiskelijat ja polkuopiskelijat ilmoittautuvat opinnolle Pakin kautta. Ilmoittautumisia hyväksytään lähes päivittäin, joten pääset aloittamaan opinnon joustavasti kun sinulle sopii. Saat suoritusmerkinnän opinnosta noin kahden viikon kuluessa suorituksen valmistumisesta. Loma-aikoina ilmoittautumisia hyväksytään ja suoritusmerkintöjä kirjataan harvemmin.

Mikäli suoritus ei valmistu toteutuksen päättymispäivään mennessä, voi opiskelija ilmoittautua seuraavalle toteutukselle. Kesken jääneen suorituksen tehtäviä ei voida siirtää seuraavalle toteutukselle, vaan tehtävät tulee tehdä uudelleen.

Mahdolliset yhteydenotot sisältöasioissa vastuuopettajaan ja muissa asioissa osoitteeseen mooc@laurea.fi.

Siirry alkuun