Musiikin menetelmät itseilmaisun ja vuorovaikutuksen tukena (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ57-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 16.12.2024
Ajoitus
16.01.2025 - 13.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Eskelinen
Vastuuopettaja
Anne Eskelinen
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- arvioida oman musiikillisen työskentelyn kautta musiikin mahdollisuuksia yksilön ja ryhmän hyvinvoinnin vahvistamisessa
- käyttää työssään erilaisia musiikin menetelmiä itseilmaisun ja vuorovaikutuksen tukena
- suunnitella asiakkaiden tarpeita vastaavaa tavoitteellista musiikillista toimintaa
- kehittää omaa näkemystä musiikin menetelmien mahdollisuuksista asiakastyössä
Toteutustapa
Opintojakson lähiopetuksessa tutustutaan kokemuksellisesti musiikin monipuolisiin työtapoihin ja elementteihin hyvinvoinnin, kasvatuksen ja kuntoutuksen näkökulmasta. Matalan kynnyksen yhteisen musiikkitoiminnan kautta tutkitaan ja kehitetään omaa ja yhteistä musiikillista työskentelyä. Opintojaksolla tutustutaan myös musiikin mahdollisuuksiin teoreettisista lähtökohdista käsin.
Opintojaksolle osallistuminen ei edellytetä aiempia musiikkiopintoja tai musiikillista osaamista. Jakson aikana syvennetään näkemystä musiikin käytön mahdollisuuksista sosiaalialan työssä omien kokemusten ja teoriatiedon pohjalta.
HUOMIOITHAN ETTÄ opintojakson lähiopetuksessa on 80% läsnäolovelvollisuus.
Aika ja paikka
Lähiopetus toteutetaan Tikkurilan kampuksella aikataulun mukaisesti.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaalit ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla voidaan toteuttaa yhteinen pienimuotoinen projekti.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutustu opintojakson lähiopetuksen aikatauluun.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla käytetään materiaaleina kansainvälisiä artikkeleita ja julkaisuja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso sisältää lähiopetusta noin 1,5 op. Opiskelijan tulee sitoutua lähiopetukseen, jossa läsnäolovelvollisuus on 80%. Oppimistehtävät toteutetaan opiskelijoiden oman aikataulun mukaisesti. Opintojakso sisältää itsenäisesti ja ryhmässä toteutettavia oppimistehtäviä.
Sisältö ja sen jaksotus
Lähiopetus 1,5 op: Teemoja ovat mm. musiikin työtavat ja menetelmät: laulaminen, soittaminen, musiikin kuuntelu, musiikki ja liike sekä moniaistisuus itseilmaisua tukemassa. Musiikin menetelmät ja elementit vuorovaikutuksen tukena, Lähiopetukseen tai oman musiikillisen ilmaisun kehittämiseen liittyviä oppimistehtäviä toteutetaan yksin, pareittain tai pienryhmissä.
Oppimistehtävät 2,5 op: Pienryhmissä tehdään musiikin menetelmiä ja harjoituksia sisältävä työkalupakki valitun asiakasryhmän toiminnan tueksi. Työkalupakin menetelmien esittely muille opiskelijoille. Lisäksi yksilötehtävänä kirjoitelma musiikin monista mahdollisuuksista itseilmaisun ja vuorovaikutuksen vahvistamisessa.
Oppimispäiväkirja 1 op: Opintojaksosta tehdään oppimispäiväkirja, jossa syvennytään pohtimaan opintojakson antia ja oman osaamisen kehittymistä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointimenetelminä opiskelijoiden itse- ja vertaisarviointi, opettajien palaute ja arviointi.
Arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseen.
Opintojakson kokonaisarviointi muodostuu osallistumisesta lähiopetukseen ja oppimistehtävien tekemistä (arviointi hyväksytty - täydennettävä - hylätty), työkalupakkitehtävän arvioinnista (arviointi H-5) ja oppimispäiväkirjan tekemisestä (arviointi hyväksytty - täydennettävä - hylätty).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin