Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ41-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
31.03.2025 - 06.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
14.04.2025 - 26.08.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Hyvinkää
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Paula Väliaho
- Hanna Nurmiranta
- Vastuuopettaja
- Hanna Nurmiranta
- Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
- Opintojakso
- TO00BZ41
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia tuen tarpeita
- tukea voimavaralähtöisesti lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- hyödyntää työssään lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuus esitellään sen Canvas-tilassa. Canvas-tila aukeaa 15.4.2025.
Toteutustapa
Tämä opintojakso toteutuu monimuotototeutuksena Hyvinkään kampuksella ja verkossa kesälukukaudella 2025. Verkossa oleva opetus tallennetaan soveltuvin osin. Opintojaksoon kuuluu osin läsnäolovelvollista opetusta, läsnäolovelvollisesta opetuksesta vain osa on korvattavissa. Osaa kampuksella suunnitellusta opetuksesta voi kuunnella etänä. Opintojaksolle aikataulutetaan myös ohjausta, sitä on saatavilla myös muuten kuin aikataulutettuina aikoina opiskelijan aloitteesta. Opintojaksoon kuuluu yksilöllistä ja pienryhmätyöskentelyä. Suurimman osan opintojakson työstä opiskelija aikatauluttaa itse tai oman pienryhmänsä kanssa.
Opintojakson sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas. Siellä on myös opintojakson ensisijainen keskustelukanava. Opintojakson tehtävät arvioidaan arviointitaulukoita käyttäen. Niistä muodostuvan palautteen lisäksi opettajan sanallista palautetta voi saada varsinaisen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä. Lisäksi opiskelijat antavat palautetta myös toisilleen valituista tehtävistä. Työelämätehtävään on suositeltavaa pyytää palautetta myös työelämäkumppanilta. Opintojakson tehtävissä on mahdollista käyttää tekoälyä Laurean linjausten mukaisesti ellei toisin mainita.
HUOM! Kesälukukausi ajoittuu päällekkäin sekä kevät- että syyslukukausien kanssa. Tämä kannattaa huomioida omassa aikataulussaan. Opintojakson työskentely ajoittuu koko kesälukukaudelle. Opetus on päätöstapaamista lukuunottamatta ennen kesäkuuta, laajan (3 op) ryhmätehtävän palautus on jo 16.6.2025.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla toteutetaan työelämätehtävä opiskelijan tai opiskelijaryhmän hankkiman työelämäkumppanin kanssa. LbD-tehtävän laajuus on 4 op.
Kesäaika saattaa vaikuttaa yhteistyökumppanin toimintaan. Yhteistyökumppanin etsiminen ja yhteistyöstä sopiminen kannattaakin aloittaa heti opintojakson orientaation jälkeen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa:
* osallistumalla orientaatioon
* palauttamalla orientaatiotehtävän viimeistään orientaatiopäivänä 28.4. Opiskelija, joka ei ole palauttanut orientaatiotehtäväänsä 28.4. mennessä, ilmoittautuminen opintojaksolle hylätään ilman erillistä ilmoitusta.
Opintojakson muu, läsnäolovelvollinen opetus:
* intensiiviviikko 19.-21.5.
* päätöstapaaminen 19.8.
Yhden läsnäolovelvollisen opetuskerran voi korvata.
Läsnäolovelvollinen opetus on suunniteltu paitsi parantamaan ryhmien työskentelyä, myös syventämään yhteistä jakamista ja osaamisen kehittymistä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla ei ole tiedossa kansainvälisiä yhteyksiä. Niitä voidaan kuitenkin lisätä myös opiskelija-aloitteesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Mikäli opiskelija haluaa suorittaa toteutuksen jollain valinnaisella tavalla, tulee hänen:
* lukea lisätiedot opiskelijaintrasta,
* olla yhteydessä vastuulehtoriin ennen orientaatiota sekä
* osallistua opintojakson orientaatioon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Opintojakson laajuus (10 op) vastaa laskennallisesti 270 h työtä, josta suurimman osan opiskelija aikatauluttaa itse tai pienryhmänsä kanssa.
Opintojakson laajuus rakentuu:
* opetus ja orientaatiotehtävä 2 op
* videotehtävä (pienryhmätehtävä) 3 op ja keskustelu (yksilötehtävä) 1 op
* työelämätehtävä (tehdään joko yksin, parin tai pienryhmän kanssa) 4 op
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso tarjoaa oleellisia tietoja ja taitoja lasten ja nuorten kanssa työskentelyyn. Opiskelijan oppimista ohjaa hänen oma aktiivisuutensa sekä työtään hänen omat mielenkiinnon kohteensa.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.