Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ41-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
31.03.2025 - 06.04.2025
Ajoitus
14.04.2025 - 26.08.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Paula Väliaho
- Hanna Nurmiranta
Vastuuopettaja
Hanna Nurmiranta
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia tuen tarpeita
- tukea voimavaralähtöisesti lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- hyödyntää työssään lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa
Toteutustapa
Tämä opintojakso toteutuu monimuotototeutuksena Hyvinkään kampuksella ja verkossa kesälukukaudella 2025. Verkossa oleva opetus tallennetaan soveltuvin osin. Opintojaksoon kuuluu osin läsnäolovelvollista opetusta, läsnäolovelvollisesta opetuksesta vain osa on korvattavissa. Osaa kampuksella suunnitellusta opetuksesta voi kuunnella etänä. Opintojaksolle aikataulutetaan myös ohjausta, sitä on saatavilla myös muuten kuin aikataulutettuina aikoina opiskelijan aloitteesta. Opintojaksoon kuuluu yksilöllistä ja pienryhmätyöskentelyä. Suurimman osan opintojakson työstä opiskelija aikatauluttaa itse tai oman pienryhmänsä kanssa.
Opintojakson sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas. Siellä on myös opintojakson ensisijainen keskustelukanava. Opintojakson tehtävät arvioidaan arviointitaulukoita käyttäen. Niistä muodostuvan palautteen lisäksi opettajan sanallista palautetta voi saada varsinaisen palautuspäivän puitteissa palautetuista tehtävistä. Lisäksi opiskelijat antavat palautetta myös toisilleen valituista tehtävistä. Työelämätehtävään on suositeltavaa pyytää palautetta myös työelämäkumppanilta. Opintojakson tehtävissä on mahdollista käyttää tekoälyä Laurean linjausten mukaisesti ellei toisin mainita.
HUOM! Kesälukukausi ajoittuu päällekkäin sekä kevät- että syyslukukausien kanssa. Tämä kannattaa huomioida omassa aikataulussaan. Opintojakson työskentely ajoittuu koko kesälukukaudelle. Opetus on päätöstapaamista lukuunottamatta ennen kesäkuuta, laajan (3 op) ryhmätehtävän palautus on jo 16.6.2025.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson kirjallisuus esitellään sen Canvas-tilassa. Canvas-tila aukeaa 15.4.2025.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Mikäli opiskelija haluaa suorittaa toteutuksen jollain valinnaisella tavalla, tulee hänen:
* lukea lisätiedot opiskelijaintrasta,
* olla yhteydessä vastuulehtoriin ennen orientaatiota sekä
* osallistua opintojakson orientaatioon.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla toteutetaan työelämätehtävä opiskelijan tai opiskelijaryhmän hankkiman työelämäkumppanin kanssa. LbD-tehtävän laajuus on 4 op.
Kesäaika saattaa vaikuttaa yhteistyökumppanin toimintaan. Yhteistyökumppanin etsiminen ja yhteistyöstä sopiminen kannattaakin aloittaa heti opintojakson orientaation jälkeen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa:
* osallistumalla orientaatioon
* palauttamalla orientaatiotehtävän viimeistään orientaatiopäivänä 28.4. Opiskelija, joka ei ole palauttanut orientaatiotehtäväänsä 28.4. mennessä, ilmoittautuminen opintojaksolle hylätään ilman erillistä ilmoitusta.
Opintojakson muu, läsnäolovelvollinen opetus:
* intensiiviviikko 19.-21.5.
* päätöstapaaminen 19.8.
Yhden läsnäolovelvollisen opetuskerran voi korvata.
Läsnäolovelvollinen opetus on suunniteltu paitsi parantamaan ryhmien työskentelyä, myös syventämään yhteistä jakamista ja osaamisen kehittymistä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla ei ole syksyllä 2024 tiedossa kansainvälisiä yhteyksiä. Niitä voidaan kuitenkin lisätä myös opiskelija-aloitteesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Opintojakson laajuus (10 op) vastaa laskennallisesti 270 h työtä, josta suurimman osan opiskelija aikatauluttaa itse tai pienryhmänsä kanssa.
Opintojakson laajuus rakentuu:
* opetus ja orientaatiotehtävä 2 op
* videotehtävä (pienryhmätehtävä) 3 op ja keskustelu (yksilötehtävä) 1 op
* työelämätehtävä (tehdään joko yksin, parin tai pienryhmän kanssa) 4 op
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso tarjoaa oleellisia tietoja ja taitoja lasten ja nuorten kanssa työskentelyyn. Opiskelijan oppimista ohjaa hänen oma aktiivisuutensa sekä työtään hänen omat mielenkiinnon kohteensa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakson arvosana muodostuu kahdesta, numeerisesta arvioitavasta tehtävästä.
* Lasten ja nuorten erityisen tuen tarve -videotehtävä (pienryhmätehtävä) 50 %
* Lapsen ja nuoren tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä työelämätehtävä (raportointi yksilötehtävänä) 50 %
Näiden tehtävien lisäksi opiskelijan tulee palauttaa orientaatiotehtävä ja osallistua aktiivisesti opetukseen.
Tehtäville annetaan varsinainen palautuspäivä, lisäksi kaikilla tehtävillä on yhteinen, viimeinen palautuspäivä. Tehtävät arvioidaan arviointitaulukkoa käyttäen, arviointitaulukot perustuvat alla esitettyihin amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisiin kriteereihin. Varsinaisen palautuspäivän puitteissa opiskelija voi saada arvioinnin ja arviointitaulukkopalautteen lisäksi sanallista palautusta. Viimeisen palautuspäivän jälkeen palautettua´ja tehtäviä ei arvioida tämän toteutuksen puitteissa. Tehtävien uusimisesta sovitaan opiskelija- ja tapauskohtaisesti opiskelijan aloitteesta.
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä