Varhaiskasvatuksen osallisuutta tukeva toimintakulttuuri ja monialainen yhteistyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BU28-3016
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2024 - 01.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
28.02.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 60
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Säde Siljamo
- Sanna Saraste
- Kaisa Salminen
- Vastuuopettaja
- Kaisa Salminen
- Ryhmät
-
SSYOV24SYVarhaiskasvatuksen sosionomin osaajakoulutus, Avoin AMK, S24, Tikkurila
-
SSYOV25KYVarhaiskasvatuksen sosionomin osaajakoulutus, Avoin AMK, K25, Tikkurila
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
- Opintojakso
- TO00BU28
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen osallisuutta ja moninaisuutta tukevaa toimintakulttuuria
- toimia sensitiivisesti ja perheiden ja lasten moninaisuutta huomioiden ja tukien
- tukea lapsen ja perheen kokonaisvaltaista hyvinvointia varhaiskasvatuksessa
- ohjata lapsia ja perheitä tarvittavien palvelujen ja tukitoimien piiriin
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ja kehittää monialaista yhteistyötä lapsi- ja perhelähtöisesti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson Canvas-työtilassa ilmoitetaan käytettävät materiaalit ja kirjallisuus jakson alkaessa.
Toteutustapa
Tämä Varhaiskasvatuksen osallisuutta tukeva toimintakulttuuri ja monialainen yhteistyö -opinto toteutetaan verkko-opetuksena keväällä 2025. Opinnon suorittaminen tapahtuu aikavälillä 03.3.2025 - 31.5.2025. Opinnon suorittaminen edellyttää itseohjautuvuutta ja siihen on aikataulutettu neljä aikaan sidottua läsnäolovelvollista opetuskertaa verkossa, joita ei tallenneta. Läsnäolovelvollisilta kerroilta poissaolon korvaaminen edellyttää opettajan kanssa sovitun korvaavan tehtävän suorittamista. Kaikkia läsnäoloa vaativia verkkotapaamisia ei kuitenkaan voi suorittaa korvaavilla tehtävillä. Jos opiskelija on yli puolet läsnäoloa vaativista verkkotapaamisista poissa, korvaaminen ei ole mahdollista.
Opintojakso sisältää orientoivan tehtävän, joka palautetaan ensimmäiseen luentokertaan mennessä. Orientoivan tehtävän palautuksella varmistat paikkasi opintojaksolla. Orientaatiotehtävän palautus annetussa aikataulussa on edellytys opiskelijan jatkamiselle opinnolla.
Opinto jakaantuu kolmeen sisällölliseen moduuliin:
Osallisuutta ja moninaisuutta tukeva toimintakulttuuri 3 op
Kokonaisvaltainen hyvinvointi 2 op
Lapsi- ja perhelähtöinen yhteistyö 5 op
Ensimmäiseen moduuliin liittyy kolme verkkotapaamista, joista kahdessa on läsnäolovelvollisuus. Opiskelija suorittaa teemaan liittyen tässä moduulissa kaksi tehtävää. Toisen moduulin opiskelu tapahtuu pääosin verkossa aikaan ja paikkaan sitomattomana itsenäisesti ja vertaisoppimista hyödyntäen. Opiskelijoilla on mahdollisuus osallistua yhteen verkkotapaamiseen. Moduuliin liittyvän posteri- ja keskustelutehtävän, kautta opiskelija tekee omaa oppimistaan näkyväksi. Kolmanteen moduuliin sisältyy kolme verkkotapaamista, joista kahdessa on läsnäolovelvollisuus ja työelämäyhteistyötehtäviä. Työelämäyhteistyötehtävät toteutetaan yksin tai parin kanssa. Mikäli työskentelet varhaiskasvatuksessa, on tehtävät mahdollista toteuttaa soveltuvin osin oman työn puitteissa.
Opintojakson sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas. Canvasista löydät paitsi opinnon tehtävät ja materiaalit, myös opinnon yleisen keskustelukanavan. Zoom-linkki ja lisäohjeet kurssista lähetetään viikkoa ennen kurssin alkamista.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat hankkivat itse projektipaikkansa yksityisen tai kunnallisen varhaiskasvatuspalveluiden päiväkodista tai avoimesta varhaiskasvatuspalvelusta, kuten kerhotoiminta, asukas- ja leikkipuisto, avoin päiväkoti ja avoin varhaiskasvatustoiminta. Projektin voi tehdä myös harjoittelupaikassa tai omassa työpaikassaan.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Zoomissa pidettäviin verkkotapaamisiin kuuluu neljä läsnäolovelvollista kertaa. Zoom-linkki lähetetään viikko ennen kurssin alkamista.
4.3. 16.00 - 18.00 Orientaatio ja opintojakson aloitus (läsnäolovelvollisuus)
19.3. 16.00 - 18.00 (läsnäolovelvollisuus)
25.3. 16.00 - 18.00
8.4. 16.00 - 18.00
23.4. 16.00 - 18.00 (läsnäolovelvollisuus)
29.4. 16.00 - 18.00
13.5. 16.00 - 18.00 Projektiesittelyt ja opintojakson päätös (läsnäolovelvollisuus)
Yksi läsnäolovelvoitteinen opetuskerta on korvattavissa painavista syistä johtuvasta poissaolosta.
Orientaatiotehtävän palautus annetussa aikataulussa on edellytys opiskelijan jatkamiselle opinnolla. Tämä perustuu tutkintosääntöön, kts. alla. Opinnon muiden tehtävien palautuspäivämäärät löytyvät sekä opinnon lukujärjestyksestä että Canvasista.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon laajuus on 10 op, yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta vain 15 h. Opinnon suorittaminen vaatiikin itseohjautuvuutta ja tapahtuu pitkälti opiskelijan omassa aikataulussa.
Opinnon ensimmäisen moduulin, Osallisuutta ja moninaisuutta tukeva toimintakulttuuri 3 op vastaten n. 81 h työtä. Sen suorittamiseen kuuluu kolme verkkotapaamista, joista kahdessa on läsnäolovelvollisuus. Opiskelija suorittaa teemaan liittyen tässä moduulissa kaksi oppimisalustalle palautettavaa tehtävää, osallistuu läsnäolovaativiin verkkotapaamisiin ja opiskelee itsenäisesti Canvasiin oppimisalustalta löytyvät itseopiskelumateriaali osiot.
Opinnon toisen moduulin, Kokonaisvaltainen hyvinvointi, on laajuudeltaan 2 op vastaten n. 54 h työtä. Se suoritetaan pääosin itsenäisesti opintojakson aikataulun puitteissa automatisoituna osiona, jota tukee verkkotapaaminen. Moduuliin liittyy pienempimuotoisia itsenäistä opiskelua tukevia tehtäviä sekä kaksi oppimisalustalle palautettavaa tehtävää.
Opinnon kolmannen moduulin, Lapsi- ja perhelähtöinen yhteistyö, laajuus on 5 op vastaten n. 135 h työtä. Siihen kuuluu kolme verkkotapaamista, joista kahdessa on läsnäolovelvollisuus sekä pari- tai yksilötyönä toteuttavat työelämäyhteistyötehtävät, jotka tulee toteuttaa loka- marraskuun aikana.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla keskitytään merkittäviin teemoihin: osallisuuden vahvistaminen ja monialainen yhteistyö. Opintojakson aikana opiskelija myös reflektoi omaa kasvatusnäkemystään ja omaa ammatillista identiteettiään varhaiskasvatuksen osaavana ammattilaisena.
Opinnon tehtävien puitteissa opiskelijan on mahdollista laajentaa ja/tai syventää omaa näkemystään opinnon kattavista teemoista.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa 2. Sille osallistuminen edellyttää toimivaa laitteistoa sekä riittävää kirjallisen ilmaisun taitoa. Laurean opiskelijan on mahdollista saada tukea kirjalliseen ilmaisuun mm. oman kampuksensa lukituesta, Kirjoittamisen pajasta ja/tai Laurean erityisopettajalta.
Opinnolle on varattu 10 paikkaa avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille. Laurean käytäntöihin ja järjestelmiin on mahdollista saada ohjausta opinnon ohjaustapaamisten puitteissa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä opinnon Canvasissa.