Rehabilitation and Functioning (4 cr)
Code: SF00BZ77-3003
General information
- Enrollment
-
25.11.2024 - 01.12.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.01.2025 - 31.07.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
- Teachers
- Elina Jääskeläinen
- Kaisa Porkka-Toivonen
- Teacher in charge
- Elina Jääskeläinen
- Groups
-
SFG225KAFysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K25, Otaniemi
- Study unit
- SF00BZ77
Learning outcomes
The student is able to:
- describe multidisciplinary rehabilitation, rehabilitation services and the rehabilitation service system in Finland
- define physiotherapy as a profession and field of science, taking into account multicultural starting points
- explain and recognise the societal significance of rehabilitation and the status of physiotherapy as part of the rehabilitation process and the service system
- define the concept of functional ability according to the ICF classification and describe the importance of the client’s motivation and resources in the rehabilitation process
- follow the professional ethics guidelines of a physiotherapist.
Location and time
Opintojakson lähitapaamiset toteutuvat Otaniemen kampuksella. Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
- www.suomenfysioterapeutit.fi
- Puro, L. 2023. Olkaamme siis fysioterapeutteja - suomalaisen fysioterapian tarina. Otavan Kirjapaino Oy; Keuruu.
- Bickenbach, J., Cieza, A., Rauch, A. & Stucki, G. 2012. ICF e-learning
- ICF: Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luokitus. Stakes,
Ohjeita ja luokituksia 2004:4. Jyväskylä: Gummerus, 2004.
- Kaakkuriniemi, E. & Paltamaa, J. 2022. ICF toimintakyvyn mallina ja luokituksena.
Teoksessa Autti-Rämö, I., Melkas, S., Rajavaara, M., Salminen, A., Aalto, A., & Seppälä,
O. (toim.). Kuntoutuminen (2., uudistettu painos.). Helsinki: Kustannus Oy Duodecim, 36-
52.
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2023. ICF-luokitus
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opintojaksolla tutustutaan fysioterapiaan ja fysioterapeutintyöhön käytännössä työelämäkumppanin luona.
Exam schedules
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi viikon sisällä opintojakson orientaatiosta. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 21.1.2025.
Opintojakson ryhmätöiden esityksissä ja loppuseminaarissa on 100% läsnäolovelvollisuus.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan; opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Opintojakson lähitapaamisten lisäksi opintojaksoon kuuluu opiskelijan itsenäistä työskentelyä itsenäisten tehtävien sekä ryhmätehtävien parissa. Näiden tekemiseen on hyvä varata riittävästi aikaa.
Content scheduling
Opintojaksolla perehdytään fysioterapiaan ammattina ja tieteenalana sekä fysioterapeutin rooliin osana kuntoutuksen palvelujärjestelmää. Lisäksi opintojaksolla perehdytään toimintakyvyn käsitteeseen sekä tämän määrittämiseen ICF-luokituksen avulla. Opintojakson teemoja ovat:
- Kuntoutuspalvelut ja monialainen kuntoutus
- Fysioterapia ammattina
- Eettisyys fysioterapiassa
- Voimavaralähtöisyys
- ICF ja toimintakyvyn käsite
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.