Kestävä kuluttajakäyttäytyminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HY00BP21-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
06.08.2025 - 07.09.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1.5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- 30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Kestävän kasvun johtaminen (HYV6), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Maria Ekström
- Vastuuopettaja
- Maria Ekström
- Ryhmät
-
HYD425SJKestävän kasvun ja yhteiskuntavastuun johtaminen, verkko-opinnot, yamk, S25, Verkkokampus
- Opintojakso
- HY00BP21
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- ottaa vastuuta kuluttajakäyttäytymisen muuttamisesta kestävämpään suuntaan
- osallistua kestävää kulutusta edistävään kansainväliseen keskusteluun
- vaikuttaa sosiaalisiin normeihin, jotka mahdollistavat kestävää kulutusta
- tiedostaa tiedon ja tunteiden vuorovaikutusta kuluttajakäyttäytymisessä
- luoda uusia kestäviä kulutusmalleja
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Artikkelit (löytyvät Laurea Finnan kautta), Canvas-oppimisympäristössä löytyy lisätietoa opintojakson materiaaleista.
Bocken, Nancy, Business Models for Sustainability (May 26, 2023). Bocken, N. "Business Models for Sustainability." Oxford Research Encyclopedia of Environmental Science, Forthcoming, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=4731205 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.4731205
Bocken, N. M. (2024). Circular business model innovation: new avenues and game changers. In Business model innovation: Game changers and contemporary issues (pp. 193-225). Cham: Springer International Publishing.
Camacho-Otero, J., Boks, C., & Pettersen, I. N. (2018). Consumption in the circular economy: A literature review. Sustainability, 10(8), 2758.
Ng, P. M., Cheung, C. T., Lit, K. K., Wan, C., & Choy, E. T. (2024). Green consumption and sustainable development: The effects of perceived values and motivation types on green purchase intention. Business Strategy and the Environment, 33(2), 1024-1039.
Gupta, S., & Sheth, J. (2024). Mindful consumption: Its conception, measurement, and implications. Journal of the Academy of Marketing Science, 52(5), 1531-1549.
White, K., Habib, R., & Hardisty, D. J. (2019). How to SHIFT consumer behaviors to be more sustainable: A literature review and guiding framework. Journal of Marketing, 83(3), 22-49.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan seuraavalla formaatilla:
Kaksi lähipäivää, 5-6.9.2025. Lähipäivien tavoitteena on luoda yhteinen käsitys siitä, miten voidaan parhaiten edistää tulevaisuuden kestävää,tiedostavaa kuluttajuutta.
Lähipäiviin valmistaudutaan palauttamalla ennakkotehtäviä. Tehtävät keskittyvät kuluttajuutta ohjaaviin arvoihin ja hyödynnämme erilaisia menetelmiä, joilla arvoja tehdään näkyviksi (esim. ZMET ja/tai laddering). Opintojaksolla on myös oma toimeksianto.
Oppimisympäristönä on Canvas, jossa opintojakson viestintä ja tehtävien palautus tapahtuu. CANVAS-tila avautuu 6.8.2025
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä TKI-hankkeiden ja/tai työelämän kanssa opintojakson sisällön puitteissa. Opintojaksolla on tutkimusyhteistyötä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutuksella on kaksi kontaktipäivää 5 - 6. syyskuuta 2025 . Läsnäolo lähipäivinä on pakollinen. Ole yhteydessä vastuuopettajaan mikäli läsnäolosi ei ole mahdollinen
Tehtävien määräpäivät ovat: 4.9. ja 12.9.
Canvas oppimisympäristö avautuu viimeistään 6 elokuuta 2025.
Kansainvälisyys toteutuksella
Yhteistyötä kansainvälisen tutkijan kanssa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.”
Opintojakson voi suorittaa osoittamalla hankittua osaamista vastaavalla YAMK-tasoisella opintojaksosuorituksella. Ole yhteydessä vastuuopettajan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Ennakkotehtävät Canvas-oppimisympäristössä 4 opintopistettä
Ryhmätehtävä + lähipäivät 1 opintopiste
Sisältö ja sen jaksotus
Tämä opintojakso antaa sinulle taitoja ja näkemyksiä, joiden avulla voit ottaa vastuuta kuluttajakäyttäytymisen ohjaamisesta kestävämpään ja tiedostavampaan suuntaan.
Opit osallistumaan aktiivisesti kansainväliseen keskusteluun kestävän kulutuksen edistämisestä, vaikuttamaan sosiaalisiin normeihin sekä luomaan uusia, kestäviä kulutusmalleja.
Syventymällä arvojen merkitykseen ja ymmärtämällä tiedon ja tunteiden vuorovaikutusta kuluttajakäyttäytymisessä, pystyt vaikuttamaan kulutustottumuksiin yhä tehokkaammin. Arvojen tiedostaminen ja niiden ohjaavan voiman ymmärtäminen on keskeinen askel kohti vastuullisempaa ja kestävämpää tulevaisuutta.
Arviointiasteikko
H-5