Laadun- ja tiedonhallinta kliinisessä hoitotyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: SY00BW89-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2.5 op
- Virtuaaliosuus
- 2.5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Outi Ahonen
- Mika Alastalo
- Vastuuopettaja
- Mika Alastalo
- Ryhmät
-
SYV825SJHoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S25, Tikkurila
- Opintojakso
- SY00BW89
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
• Soveltaa tietouttaan sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ja tietojohtamisen prosesseista kliinisen hoitotyön kehittämisessä
• Analysoida kriittisesti asiakkaan hoidosta dokumentoidun tiedon luomaa kuvaa toiminnan laadusta, tuloksista ja kehittämistarpeista
• Analysoida ja hyödyntää eri tavoin dokumentoitua tietoa päätöksenteossa ja tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi
• Analysoida ja hyödyntää mittareita ja indikaattoritietoa seuratakseen ja arvioidakseen palveluiden ja interventioiden tuloksia
• Kehittää ja edistää hoidon laadun sekä asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista näyttöön perustuen
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Hujala & Taskinen, 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press. 978-952-359-022-9.pdf (tuni.fi)
Malmivaara, 2022. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa, Duodecim.
Lisäksi Canvas-työtilassa jaettava materiaali, kuten artikkelit ja raportit
Toteutustapa
Opintojakso sisältää kolme opetustapaamista, jotka toteutetaan etäyhteydellä. Viimeisessä opetustapaamisessa opiskelijat jakavat harjoitustehtävässä oppimaansa toisilleen.
Opintojaksoon kuuluu opintojakson teemaan johdatteleva ennakkotehtävä, pienryhmätehtävä ja yksilötehtävänä toteutettava harjoitustyö (hoitotyösensitiiviset mittarit ja tulokset) ja (tiedonhallinnan elementit omassa yksikössä).
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson harjoitustehtävä toteutetaan LbD-tehtävänä omaan organisaatioon.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen.
Sisältö ja sen jaksotus
- Hoidon laatu (näyttöön perustuva hoitotyö)
- Hoitotyösensitiivinen laatu/tulokset
- Kustannusvaikuttavuus
- Asiakas- ja potilasturvallisuus
- Indikaattorit – PROM, PREM
- Tietojohtaminen ja tiedonhallinta
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.