Johdanto näyttöön perustuvaan hoitotyöhön (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BY54-3024
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, sote
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Monika Cseh
- Elina Pajakoski
- Anja Mertanen
Vastuuopettaja
Elina Pajakoski
Ryhmät
-
SHF225KAMSairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K25, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä hoitotieteellisisistä ja muista terveystieteiden tietokannoista
- arvioida ja soveltaa kriittisesti kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa
- kuvata tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- soveltaa perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- tuoda esille myönteisen asenteen tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Osasta tehtäviä opettaja antaa henkilökohtaista palautetta sekä voidaan hyödyntää myös ja vertaispalautteenantoa.
Opintojakso sisältää:
1. Lähiopetusta joko kampuksella tai reaaliaikaisesti zoomissa. Aikataulu ja paikka löytyvät lukujärjestyksestä.
2. Pienryhmätyöskentelyä
3. Opiskelijan itsenäistä opiskelua.
4. Tenttejä ja arvioitavia tehtäväpalautuksia Canvas-oppimisalustalla.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla hyödynnettävä sähköinen materiaali on linkitetty Canvas-oppimisalustalle ja käytettävät oppikirjat löytyvät samoin Canvasin tehtäväalueilta linkitettyinä. Huomaa, että osa sähköisestä, linkitetystä aineistosta edellyttää kirjautumista Laurea Finnaan.
Mahdollinen muu materiaali ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opintojakson aloituskerta on läsnäolovelvoitteinen.
Opintojakso sisältää pienryhmäkohtaiset, opiskelijalle pakolliset etiikan työpajat. Pienryhmäjaot nähtävillä lukujärjestyksessä ja pienryhmät muodostetaan opintojakson aloituksessa.
Lisäksi opintojaso sisältää aikataulutettuja arvioitavia tehtäväpalautuksia, joiden aikataulut löydät Canvas-oppimisalustalta ja palautusten ajankohdat on merkitty myös ryhmän lukujärjestykseen. Tehtävät ja niiden palautukset käydään läpi opintojakson aloituksessa ensimmäisellä kontaktikerralla. Aikataulu löytyy lukujärjestyksestä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää seuraavat osat:
Näyttöön perustuva hoitotyö (1 op)/vastuuopettaja Elina Pajakoski:
Opiskelija osaa:
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä hoitotieteellisisistä ja muista terveystieteiden tietokannoista
- tuoda esille myönteisen asenteen tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- arvioida ja soveltaa kriittisesti kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa
Kirjallinen ja suullinen viestintä (1 op)/vastuuopettaja Anja Mertanen:
Opiskelija osaa:
- kuvata tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- soveltaa perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- tuoda esille myönteisen asenteen tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
Hoitotyön filosofiset ja eettiset perusteet (1 op)/vastuuopettaja Elina Pajakoski:
Opiskelija osaa:
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Opintojakso sisältää etiikan työpaja 4h/opiskelija. Työpajat on merkitty lukujärjestykseen. Pienryhmät muodostetaan opintojen aloituksessa. Osallistut oman ryhmäsi mukaiseen työpajaan. Työpajaa ei voi korvata muulla tavoin, esim. kirjallisella tehtävällä eli hyväksytyn suorituksen kriteerinä on aktiivinen osallistuminen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024). Opintojakso arvioidaan numeerisesti arviointiasteikolla T1-K5. Arvosana muodostuu hoitotyön etiikkaa tarkastelevan esseen perusteella.
Hoitotyön etiikkaa tarkastelevassa esseessä tekoälyn ja käännösohjelmien hyödyntäminen on kielletty. Perustelut: Esseessä opiskelija harjoittelee tieteellisen tekstin tuottamista sekä lähdeviittausmerkintöjen tekemistä. Suomenkielisessä koulutusohjelmassa opiskelijan tulee hallita Suomen kielen kirjallinen ilmaisu vaaditulla tasolla ilman käännösohjelmien käyttöä.
Lisäksi opintojaksoon sisältyy seuraavat tehtäviä, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty -hylätty.
Opinnon arvioinnissa sovelletaan amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen: Opintojakso sisältää hyväksytty-hylätty -asteikolla arvioitavia pienryhmätehtäviä, joiden arvioinnissa kriteeriä sovelletaan.
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus: Opintojakso sisältää hyväksytty-hylätty -asteikolla arvioitavia pienryhmätehtäviä, joiden arvioinnissa kriteeriä sovelletaan.
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Hylätty (0)
Opintojakson sisältämät arvioitavat tehtävät tulee palauttaa annettuun päivämäärään mennessä. Opiskelijalla on oikeus uusia hylättyjä kirjallisia tehtäviä Laurean tutkintosäännön mukaisesti.
Hoitotyön etiikan työpaja: mikäli opiskelija ei osallistu työpajaan oman pienryhmänsä aikataulun mukaisesti, on työpaja hylätty.