Resilienssiominaisuuksien kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HY00BU08-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
06.03.2025 - 15.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Leppävaara, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Maria Ekström
- Arto Niemenpää
Vastuuopettaja
Maria Ekström
Ryhmät
-
HYA525KJTulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K25, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- ennakoida ja valmistautua muutokseen
- joustaa ja sopeutua muutoksen yhteydessä
- oppia ja kehittyä analysoimalla muutosta
- arvioida resilienssin hyödynnettävyyttä omassa organisaatiossaan
Toteutustapa
Tutustuminen resilienssiteemaan + resilienssin mittaaminen. interaktiivinen luento 6. maaliskuuta 2025
Resilienssillä kohti muutosjoustavampaa tulevaisuutta. Ryhmätyötä ja luento 8.toukokuuta 2025
Monivalintakysymyksiä + keskustelutehtävä resilienssin mittaaminen (yksilötyö+ vuorovaikutua) + resilienssin kehittämisen keskeiset suositukset. Luodaan yhteiskirjoittamalla (ryhmätyö)
Aika ja paikka
Opintojaksolla on kaksi lähipäivää/kontaktipäivää: 6. maaliskuuta ja 8.toukokuuta 2025
Oppimistehtävät löytyvät Canvas-oppimisympäristöstä, joka avautuu 6.maaliskuuta 2025
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Troy, A. S., Willroth, E. C., Shallcross, A. J., Giuliani, N. R., Gross, J. J., & Mauss, I. B. (2023). Psychological resilience: An affect-regulation framework. Annual review of psychology, 74, 547-576.
https://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/annurev-psych-020122-041854
Laurean Resilienssijulkaisu: https://www.theseus.fi/handle/10024/499707?show=full
Duchek, S. (2020). Organizational resilience: a capability-based conceptualization. Business Research, 13(1), 215-246.
Walker (2019) Finding Resilience?: Change and Uncertainty in Nature and Society. Clayton, VIC: CSIRO PUBLISHING. (löytyy Finnan kautta)
Valli, L. 2020. Kuolema kuittaa univelan? : Tutkimus resilienssistä ja resilienssipotentiaalin johtamisesta kriisinhallintaorganisaatiossa https://trepo.tuni.fi/handle/10024/122122 (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)
Välikangas, L., & Romme, A. G. L. (2013). How to design for strategic resilience: a case study in retailing. Journal of Organization Design, 2(2), 44-53.
Wiig, S. & Fahlbruch B. Exploring Resilience. Springer Nature, 2019. (e-kirja löytyy Finnan kautta DOAB Directory of Open Access Books)
Lisää kirjallisuutta Canvas-työtilassa
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolla on kaksi lähipäivää/kontaktipäivää: 6. maaliskuuta ja 8.toukokuuta 2025
Oppimistehtävät löytyvät Canvas-oppimisympäristöstä, joka avautuu 6.maaliskuuta 2025
Monivalintakysymysten määräpäivä 7.4.2025
Keskustelutehtävän määräpäivä 30.4.2025
Yhteiskirjoittamistehtävän määräpäivä 31.5.2025
Kansainvälisyys toteutuksella
Kurssikirjallisuus englanniksi.
Sisältö ja sen jaksotus
Resilienssiominaisuuksien kehittämisen opintojaksolla keskitytään muutoksenhallintaan ja henkilökohtaisen resilienssin vahvistamiseen. Opintojakso tarjoaa käytännönläheisiä työkaluja ja strategioita, jotka auttavat osallistujia navigoimaan tehokkaasti muutostilanteissa sekä ennakoimaan ja hallitsemaan riskejä projekteissa. Opit tunnistamaan muutoksen merkkejä ja kehittämään ennakoivia strategioita muutostilanteisiin varautumiseksi. Harjoittelet joustavuutta ja sopeutumiskykyä vastaamaan muutokseen nopeasti ja tehokkaasti. Tutkit muutoksia oppimismahdollisuuksina ja kehität analysointitaitojasi muutoksen kontekstissa. Opit arvioimaan resilienssin hyödyntämistä organisaatiossasi ja tunnistamaan mahdollisuudet sen vahvistamiseksi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- luoda aiheeseen perustellun tietoperustan hyödyntäen tutkimuksellisia lähteitä (esim. vertaisarvioimattomat tieteelliset tekstit).(Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin. (Tietoperusta)
- esittää tarkasteltavasta aiheesta oleellisia kysymyksiä. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja kehittämisongelmiin. (Kehittäminen)
- toimia kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- tarkastella asioita avoimesti eri näkökulmista ja suunnitella olemassa olevan tietämyksen pohjalta toimivia ratkaisuja. (Luovuus)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää viestinnän keinoja. (Viestintä)
- suunnitella ja toteuttaa työskentelyä aikataulujen mukaisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia osoittaen vastuullisuutta, itsenäisyyttä ja eettisyyttä (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmoissa tilanteissa.(Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- työskennellä yhdessä muiden kanssa (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- luoda olennaisen tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä analysoiden. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin omaa ajattelua osoittaen. (Tietoperusta)
- pohtia kriittisiä kysymyksiä tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää perusteltuja ratkaisuja tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisia ja uusia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta jotain omintakeista ja toimivaa.(Luovuus)
- viestiä asiantuntevasti suullisesti ja kirjallisesti. (Viestintä)
- hyödyntää monipuolisesti viestinnän keinoja. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja ilmentäen vastuullisuutta ja itsenäisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa ratkaisuja, jotka ilmentävät vastuullisuutta ja eettisyyttä. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida omaa toimintaansa aikatauluista sopien. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia itsenäisesti epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen tietoperustan monipuolisesti hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä lähteitä. (Tietoperusta)
- analysoida ajankohtaisia ja relevantteja tieteellisiä lähteitä kriittisesti. (Tietoperusta)
- soveltaa tietoperustaa erityyppisiin työelämän konteksteihin kriittisesti ajatellen. (Tietoperusta)
- nostaa esille relevantteja ja kriittisiä näkökulmia tietoperustaan liittyen. (Tietoperusta)
- kehittää uusia perusteltuja ratkaisuja vaativiin tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnan ongelmiin hyödyntäen soveltuvaa kehittämisprosessin mallia tai menetelmää. (Kehittäminen)
- toimia kehittäjänä monimutkaisissa, ennakoimattomissa ja/tai uusia strategisia lähestymistapoja vaativissa kehittämistehtävissä. (Kehittäminen)
- arvioida asioita avoimesti ja rohkeasti useista eri näkökulmista ja rakentaa olemassa olevan tietämyksen pohjalta uutta, innovatiivista ja toimivaa näkökulmaa. (Luovuus)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti yleisön huomioiden. (Viestintä)
- hyödyntää luovia keinoja viestinnässä. (Viestintä)
- soveltaa tietoja ja taitoja vastuullisesti ja itsenäisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- tuottaa vastuullisia ja eettisiä ratkaisuja perustellusti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- organisoida ja johtaa omaa toimintaansa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- suunnitella ja aikatauluttaa työskentelynsä systemaattisesti. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia epävarmuuden sietoa vaativissa tilanteissa voittaen haasteet itsenäisesti ja perustellusti (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)
- toimia rakentavasti ja päämäärätietoisesti yhteistyössä muiden kanssa. (Työskentelytaidot, vastuullisuus ja itsenäisyys)