Osaamisidentiteettiä rakentamassa (2 op)
Toteutuksen tunnus: YY00CC55-3008
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
01.01.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Paula Väliaho
- Jaana Paasu
Vastuuopettaja
Jaana Paasu
Ryhmät
-
SSD225KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K25, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- jäsentää osaamisidentiteettiään ja omia lähtökohtiaan oppijana
- arvioida opiskelukykyään
- asettaa kokonaisvaltaisia tavoitteita henkilökohtaiselle ja ammatilliselle kasvulle
- toimia ja reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
Toteutustapa
YY00CC55: Tämä on ensimmäinen Asiantuntijuuden kehittyminen opintokokonaisuuden kolmesta opintojaksosta. Opintokokonaisuus sisältää teemoja, joihin perehdytään itsenäisesti sekä yhdessä ryhmän kanssa. Käyt lisäksi opettajatuutorisi kanssa henkilökohtaisia HOPS-ohjauskeskusteluja (vähintään 1/lukukausi).
YY00CC56: Tämä on toinen Asiantuntijuuden kehittyminen opintokokonaisuuden kolmesta opintojaksosta. Opintokokonaisuus sisältää teemoja, joihin perehdytään itsenäisesti sekä yhdessä ryhmän kanssa. Käyt lisäksi opettajatuutorisi kanssa henkilökohtaisia HOPS-ohjauskeskusteluja (vähintään 1/lukukausi).
YY00CC57: Tämä on kolmas Asiantuntijuuden kehittyminen opintokokonaisuuden kolmesta opintojaksosta. Opintokokonaisuus sisältää teemoja, joihin perehdytään itsenäisesti sekä yhdessä ryhmän kanssa. Käyt lisäksi opettajatuutorisi kanssa henkilökohtaisia HOPS-ohjauskeskusteluja (vähintään 1/lukukausi).
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnossa on yksilö- ja vertaistyöskentelyä. Opinnossa on aikataulutettua yksilö- ja vertaistyöskentelyä ja ohjausta sekä kampuksella että etänä. Verkossa tapahtuvaa vertaistyöskentelyä ei tallenneta. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Osaamisesi kehittymisestä saat palautetta vertaistyöskentelyssä ja HOPS-ohjauskeskusteluissa.Tarkemmat ohjeistukset löytyvät opintojakson Canvas-työtilasta.
Opintojaksolla saa käyttää tekoälyä Laurean ohjeiden mukaan.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oheismateriaalista on koottu vinkit opintojakson Canvas-työtilaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintotoimisto ilmoittaa sinut tälle opintojaksolle.
YY00CC55: Koulutuksen orientaatio ja vertaistyöskentelyyn osallistuminen lukujärjestyksen mukaan. HOPS-ohjauskeskustelut opettajan antaman erillisen aikataulun mukaan.
YY00CC56 ja YY00CC57: Vertaistyöskentelyyn osallistuminen lukujärjestyksen mukaan. HOPS-ohjauskeskustelut opettajan antaman erillisen aikataulun mukaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia ja opiskelutaitojen myötä. Huomioi, että itsenäistä HOPS-työskentelyä ei ole merkitty lukujärjestykseen, joten sinun tulee itse varata riittävästi aikaa työskentelylle.
Sisältö ja sen jaksotus
YY00CC55: Tämän opintojakson aikana tunnistat ja jäsennät osaamistasi ja lähtökohtiasi oppijana. Arvioit opiskelukykyäsi ja asetat tavoitteita osaamisesi kehittämiselle. Keskeistä on yhdessä tekeminen muiden kanssa. Opinto koostuu Uuden AMK-opiskelijan verkko-orientaatiosta, koulutuksen orientaatiosta, itsenäisestä HOPS-työskentelystä, vertaistyöskentelystä ja siihen valmistautumisesta, sekä HOPS-ohjauskeskusteluista opettajatuutorin kanssa.
YY00CC56: Tämän opintojakson aikana jäsennät asiantuntijaprofiiliasi, sanoitat omaa osaamistasi, tarkennat urasuunnitelmaasi sekä arvioit opiskelukykyäsi ja asetat tavoitteita osaamisesi kehittämiselle. Keskeistä on yhdessä tekeminen muiden kanssa. Opinto koostuu itsenäisestä HOPS-työskentelystä, vertaistyöskentelystä ja siihen valmistautumisesta, sekä HOPS-ohjauskeskusteluista opettajatuutorin kanssa.
YY00CC57: Tämän opintojakson aikana jäsennät vaihtoehtoisia tulevaisuuksiasi ja asetat tavoitteita elinikäiselle oppimisellesi. Verkostoidut ja osallistut oman ammattialasi keskusteluun sekä tarkennat jatkosuunnitelmiasi. Keskeistä on yhdessä tekeminen muiden kanssa. Opinto koostuu itsenäisestä HOPS-työskentelystä, vertaistyöskentelystä ja siihen valmistautumisesta, sekä HOPS-ohjauskeskusteluista opettajatuutorin kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnolla toteutetaan jatkuvaa arviointia. Arviointimenetelminä opintojaksolla ovat itsearviointi, vertaispalaute, opettajan palaute ja arviointi. Arviointi kohdistuu opinnon osaamistavoitteisiin. Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty - hylätty.
Osaamisen tason arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä.
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 1.