Siirry suoraan sisältöön

Rokotusosaamisen perusteet (2 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BW16-3040

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

14.01.2025 - 03.03.2025

Opintopistemäärä

2 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi

Opettaja

  • Minna Nikula

Vastuuopettaja

Minna Nikula

Ryhmät

  • STG225KAM
    Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, muuntokoulutus, K25, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- perustella rokottamisen tarpeellisuuden yksilölle, yhteisölle ja yhteiskunnalle sekä selvittää rokotusten taustalla olevan lainsäädännön
- kuvata rokotuksin ehkäistävät taudit, rokotusten ja ennaltaehkäisevien toimien hyödyt tautien ehkäisyssä
- selvittää kansalliseen rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet, eri rokotetyypit ja perusasiat rokotteiden koostumuksesta
- ohjata asiakasta uusimpaan näyttöön perustuvaan tietoon sekä hyvään asiakaskokemukseen perustuen
- rokottaa turvallisesti ja taitavasti halliten rokotusten valmistamisen, eri rokotustekniikat sekä huomioiden rokottamiseen liittyvät varotoimet
- tunnistaa anafylaktisen reaktion sekä aloittaa tarvittavat hoitotoimenpiteet ja toimittaa asiakkaan jatkohoitoon

Toteutustapa

Tämä opintojakso koostuu rokotusosaamisen perusteiden opiskelusta, jossa keskitytään rokottamisen tietoperustaan ja rokotustaitoihin. Opintojakson tietoperustassa opit rokottamisen teoriataustaa, kuten rokottamalla ehkäistäviä tauteja ja rokotteiden hyötyjä. Lisäksi opit tukemaan ja ohjaamaan asiakasta rokotuspäätöksessä sekä perustelemaan toimintaasi ajantasaiseen ja tutkittuun tietoon pohjautuen. Rokotustaitojen osiossa painotetaan turvallisen rokottamisen käytäntöjä, kuten rokotustekniikoita ja mahdollisten haittavaikutusten hoitoa.

Osaaminen osoitetaan henkilökohtaisella tai parin kanssa tehtävällä kirjallisella tehtävällä sekä yksilötentillä. Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä ja se kuuluu Valtakunnalliseen rokotusosaamisen koulutuskokonaisuuteen.

Aika ja paikka

Rokotusosaamisen perusteet kurssin aloitus Zoomissa, katso aikataulu lukkarista
Virtuaalitoteutus, Opinnot toteutetaan itsenäisinä verkko-opintoina

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Rokotusosaamisen perusteet -opintojakson verkkomateriaali Moodle oppimisympäristössä
Katso opintojakson työtilasta suositeltava kirjallisuus.
THL:n sivut.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojaksolla on mahdollisuus valita osaamisen osoittamiseen vaihtoehtoisia suoritustapoja seuraavasti:

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen:

- Opiskelija voi hakea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista. Tämä koskee osaamista, joka on hankittu riippumatta siitä, missä, miten tai milloin se on saavutettu.
- Aloitteen tunnustamisesta tekee opiskelija, ja sen arvioi opintojaksosta vastaava opettaja tai muu nimetty henkilö.

Työssä hankitun osaamisen tunnustaminen (työn opinnollistaminen):

- Opiskelija voi hakea myös työssä hankitun osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa.
- Osaamisen arvioinnissa käytetään samoja arviointikriteerejä ja -asteikkoa kuin opintojakson muissa suoritustavoissa.

Osaamisen osoittaminen:

- Opiskelija vastaa osaamisensa osoittamisesta ja todistamisesta sekä tarvittavien tietojen toimittamisesta arviointia varten.
- Arviointi tapahtuu yhteistyössä opiskelijan ja näytön vastaanottavan ohjaajan kanssa.

Lisätietoa näistä vaihtoehdoista löytyy opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso alkaa Zoomissa, katso aikataulu lukkarista.
Ensimmäisellä kerralla käsitellään osaamistavoitteet, opintojakson sisältö ja suoritukset, aikataulu ja arviointikriteerit sekä tutustutaan rokotusosaamisen oppimisympäristöön Moodleen.

Läsnäolovelvollisuus
Opiskelijan on oltava läsnä ensimmäisellä kontaktikerralla tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle osallistuakseen opintojaksoon.

Mikäli et pääse paikalle, ilmoitathan poissaolostasi etukäteen vastuuopettajalle varmistaaksesi osallistumisesi opintojaksolle. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti voit tarvittaessa sopia opettajan kanssa vaihtoehtoisesta tavasta vahvistaa osallistumisesi viikon sisällä opintojakson alkamisesta.

Jos et osallistu ensimmäiseen tapaamiseen etkä ilmoita poissaolostasi, tai jos poissaolon syy ei ole perusteltu, ilmoittautumisesi voidaan valitettavasti hylätä. Tällöin paikka voidaan antaa seuraavalle jonossa olevalle opiskelijalle.

Noudattamalla näitä ohjeita varmistat sujuvan alun opintojaksolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

2op = 54h opiskelijan työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Rokottamisen tietoperusta 1op
Rokotustaidot 1op

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaaminen arvioidaan kirjallisen tehtävän ja yksilötentin perusteella.

Jos opiskelija ei suorita vaadittuja tehtäviä tai tenttejä hyväksytysti, hänen tulee täydentää tai uusia suorituksensa opettajan ohjeiden mukaisesti annetussa ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa, ja tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi (Laurean tutkintosäännön mukaisesti).

Kaikkien opiskelijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytäntöjä, kuten asianmukaista lähteisiin viittaamista. Kaikki tehtävät tulee suorittaa itsenäisesti, ellei toisin ole ohjeistettu.

Arvioinnissa käytetään AMK-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I kriteereitä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija osaa:

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi

- Käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

- Toimia itsenäiseseti toimintaympäristö huomioiden
- Ottaa vastuuta asiakkaan/yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus

- Kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- Kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin