Asiantuntijuuden kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SZ00BZ00-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Palliatiivisen hoidon asiantuntija, erikoistumiskoulutus (SZV4), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Sanna Kuivalainen
- Sanna Soini
- Vastuuopettaja
- Sanna Soini
- Ryhmät
-
SZV425KEPalliatiivisen hoidon asiantuntija erikoistumiskoulutus, K25, Tikkurila
- Opintojakso
- SZ00BZ00
Tavoitteet
Opiskelija
- syventää palliatiivisen hoidon asiantuntijuuttaan näyttöön perustuvaa tietoa systemaattisesti hakien ja soveltaen
- soveltaa palliatiivisen hoidon asiantuntijuuttaan työyhteisönsä ja hyvinvointialueensa kehittämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuvan kirjallisen tuotoksen ja asiantuntijaesityksen
Sisältö
Opiskelija syventää palliatiivisen hoidon osaamistaan yksilöllisten tarpeidensa ja toiveidensa mukaisesti toteuttamalla työelämän kanssa toiminnallisen kehittämistyön näyttöön perustuen. Tähän opintokokonaisuuteen sisältyy erikoistumiskoulutuksen valtakunnallinen lopputentti.
Sisällöt:
- Näyttöön perustuva asiantuntijuus palliatiivisessa hoidossa
- Systemaattinen tiedonhaku ja tietoperustan soveltaminen palliatiivisessa hoidossa
- Toiminnallinen ja työelämälähtöinen tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Digikampusken materiaalit sekä opintojakson alussa ilmoitettavat materiaalit.
Toteutustapa
Opinto suoritetaan osittain itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä. Itsenäisesti opiskeltavan osuuden lisäksi opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa. Opetuskertojen materiaalit ovat katsottavissa jälkikäteen Digikampuksessa (Moodle). Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta: palautteenanto perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta:
a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja
b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Sisällöt:
Opiskelija kehittää tunnistettuun kehittämishaasteeseen toiminnallisen tuotoksen
Opiskelija syventyy ilmiöönsä näyttöön pohjaten
Perehtyy systemaattisesti näyttöön perustuvaan tietoon ja valmistelee esityksen alueelliseen palliatiivisen hoidon symposiumiin
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan erikoistumiskoulutuksen tasoa (EQF7).
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.