Psykososiaalinen tuki, vuorovaikutus ja tiimityö (9 op)
Toteutuksen tunnus: SZ00BY99-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 9 op
- Lähiosuus
- 9 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Palliatiivisen hoidon asiantuntija, erikoistumiskoulutus (SZV4), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Sanna Kuivalainen
- Sanna Soini
- Vastuuopettaja
- Sanna Soini
- Ryhmät
-
SZV425KEPalliatiivisen hoidon asiantuntija erikoistumiskoulutus, K25, Tikkurila
- Opintojakso
- SZ00BY99
Tavoitteet
Opiskelija
- Soveltaa oman alansa näyttöön perustuvaa tietoa suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan palliatiivisessa hoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä psykososiaalista ja eksistentiaalista tukea
- Arvioi ja kehittää omaa asiantuntijuuttaan toimiessaan moniammatillisessa tiimissä ja verkostoissa sekä hyödyntää moniammatillista osaamista potilaan ja perheen tukemisessa
- Tulkitsee potilaan kommunikaation tarpeita ja muutoksia sekä suunnittelee kommunikaatiokeinoja potilaan kielelliset ja kulttuuriset lähtökohdat huomioiden
- Omaa edistyneet vuorovaikutustaidot kohdatessaan potilaita ja heidän läheisiään palliatiivisessa hoidossa ja saattohoidossa
- Arvioi ja kehittää omia tunne- ja itsereflektiotaitojaan
Sisältö
- Psykososiaaliset tarpeet ja psykososiaalisen tuen menetelmät (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, henkinen, seksuaalinen)
- Sosiaalietuudet
- Eksistentiaalisen ja hengellisen tuen toteuttaminen ja mahdollistaminen
- Eri-ikäisten suru ja kriisi käsitteenä ja ilmiönä (onko meillä materiaalia lapsen ja nuoren surusta ja kuolemakäsityksestä eri ikäkausina, tätä pitäisi lisätä materiaaleilla)
- Toivon ylläpitäminen, voimaantuminen
- Eri ikäisten ja eri kulttuureista tulevien potilaiden ja läheisten kohtaaminen
- Vuorovaikutus palliatiivisessa ja saattohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä kohtaamisessa
Vaikeista asioista keskusteleminen
Hoitoneuvotteluun osallistuminen moniammatillisen tiimin jäsenenä
Puheeksi ottaminen
Aktiivinen kuunteleminen
Auttava vuorovaikutus
Motivoiva keskustelu
Puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät
Tulkkauspalveluiden käyttö
- Moniammatillisuus
- Konsultointiosaaminen
- Tietoisuustaidot ja itsetuntemus
- Työssäjaksaminen, työnohjaus, myötätuntouupumus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Digikampusken materiaalit sekä opintojakson alussa ilmoitettavat materiaalit.
Toteutustapa
Opinto suoritetaan osittain itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden / määräaikaan mennessä. Itsenäisesti opiskeltavan osuuden lisäksi opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa. Opetuskertojen materiaalit ovat katsottavissa jälkikäteen Digikampuksessa (Moodle). Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä ei anneta henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta: palautteenanto perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta:
a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja
b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Moduulin sisältö:
Psykososiaaliset tarpeet ja psykososiaalisen tuen menetelmät (fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen, henkinen, seksuaalinen)
Sosiaalietuudet
Eksistentiaalisen ja hengellisen tuen toteuttaminen ja mahdollistaminen
Suru käsitteenä ja ilmiönä; eri-ikäisten kriisi- ja surutyö
Toivon ylläpitäminen, voimaantuminen
Eri ikäisten ja eri kulttuureista tulevien potilaiden ja läheisten kohtaaminen
Vuorovaikutus palliatiivisessa ja saattohoidossa olevan potilaan ja hänen läheistensä kohtaamisessa (vaikeista asioista keskusteleminen, hoitoneuvotteluun osallistuminen moniammatillisen tiimin jäsenenä, puheeksi ottaminen, aktiivinen kuunteleminen, auttava vuorovaikutus, motivoiva keskustelu, puhetta tukevat ja korvaavat kommunikaatiomenetelmät, tulkkauspalveluiden käyttö)
Moniammatillisuus
Konsultointiosaaminen
Tietoisuustaidot ja itsetuntemus
Työssäjaksaminen, työnohjaus, myötätuntouupumus
Toteutus: Lähiopetus, verkossa tapahtuva oppiminen, tehtävät, asiantuntijaluennot ja ennakkotehtävät, toiminnallinen harjoittelu, työnohjaukselliset ryhmät
Lähipäivä 1: Orientaatio, toivo, hoitajan tunteet ja kehittmistetävien tilanne
Lähipäivä 2: Lapset ja nuoret, psykososiaalinen tuki, monikulttuurisuus
Lähipäivä 3: Vuorovaikutus, kommunikaation muutokset ja niissä tukeminen
Lähipäivä 4: Suru ja surevan kohtaaminen, eksistentiaalinen tuki
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan erikoistumiskoulutuksen tasoa (EQF7).
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.