Client-oriented Social and Health Care Services (3 cr)
Code: SH00BY60-3017
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
01.09.2025 - 16.11.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 80
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
- Teachers
- Miska Mustonen
- SH Otaniemi Virtuaali
- Meri Vuorinen
- Teacher in charge
- Miska Mustonen
- Groups
-
SHG2225SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S25, Otaniemi
-
SHG2125SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S25, Otaniemi
- Study unit
- SH00BY60
Learning outcomes
The student is able to
- describe the client's role as experts and operators in their own lives
- explain the meaning of client's significant others as an emotional resource
describe the main concepts in a professional relationship and interaction between the client and the nurse/public health nurse in face-to-face and online interaction
- act in a preventive manner while taking the level of risk into account in challenging situations with clients or in situations that pose a risk of violence
- describe the main features of social and health care organisations, the ways in which services are provided and organised, and the organisations’ guidance and supervision in Finland
- utilise electronic service paths as part of the service system
- describe the legislation and information guidance that regulates health care
- describe the data protection and data security requirements of social and health care in creating, using, storing and disposing of patient data
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
- Auvinen T. ym. 2021. Järjestöt ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus. Selvitys sujuvien ja asiakaslähtöisten yhteistyöprosessien rakentamiseksi. SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry:n selvitys.
- Laitinen H. ym. 2020. Asiakas palvelujärjestelmän lähtökohtana. Teoksessa Laaksonen H. ym. (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. SanomaPro Oy. Helsinki.
- THL 2018. Asiakasosallisuus palvelujärjestelmässä.
- STM. Sosiaali- ja terveyspalvelut. Lainsäädäntö.
- Valvira 2022. Asiakastietolain mukaiset sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmät.
- THL. Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla (orientaatio) läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Content scheduling
Asiakaslähtöisyyden ja ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet 2op
- asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa
- monimuotoisuus ja kulttuurisensitiivisyys hoitotyössä
- ammatillinen vuorovaikutus
- MAPA Perusteet -koulutus
- vuorovaikutustyöpaja
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut 1op
- sosiaali-ja terveydenhuollon järjestelmä
- terveydenhuoltoa ohjaavaa lainsäädäntö
- sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinta
- Apotti-koulutus
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Opintojakson vuorovaikutustyöpaja toteutetaan yhdessä englanninkielisessä sairaanhoitajakoulutuksessa opiskelevan SNG225SN-ryhmän kanssa. Vuorovaikutustyöpajassa opetus toteutuu sekä suomen että englannin kielellä.
Osallistuminen opintojakson MAPA-koulutukseen on pakollista ja opetuksessa on läsnäolovelvoite. Poissaolon voi korvata osallistumalla seuraavaan Mapa-koulutukseen. MAPA -koulutuksesta saa hyväksiluvun ainoastaan esittämällä voimassa olevan todistuksen.
MAPA® (Management of Actual or Potential Aggression) –koulutusohjelman tavoitteena on, että opiskelija pystyy hallitsemaan asiakkaan tai potilaan haasteellista käyttäytymistä niin, että huolenpito ja riskien minimointi ovat etusijalla. MAPA®-koulutusohjelma sisältää rajoitusvaihtoehtoja, joiden avulla eriasteista haasteellista käyttäytymistä voidaan hallita.
Koulutukseen sisältyy teoreettisen perustan opiskelu työkirjan avulla ja erilaiset harjoitukset. Teoriassa käsitellään mm. viestintää haastavissa asiakastilanteissa, haasteellisen käyttäytymisen kehittymistä ja eskaloitumista, toimintaa sääteleviä lakeja, päätöksentekomatriisin käyttöä ja jälkipuintia kriisitilanteen jälkeen. Koulutukseen sisältyy harjoituksia lähestymiseen, kommunikaatioon ja suuttumuksen kohtaamiseen liittyen. Sen lisäksi tehdään harjoituksia lyöntien ja potkujen torjumisen, irtautumisen ja kiinnipidon taidoissa matalan, keski- ja korkeariskin tasoilla seisten ja istuen. Koulutuksessa tarkastellaan myös lasten ja vanhusten kanssa työskentelyn erityispiirteitä. Mapan avulla edistetään turvallista työskentelyä ja toimintaa asiakkaiden, potilaiden ja henkilökunnan parhaaksi.