Fasilitointi ja yhteiskehittäminen kehittämistyössä (5 op)
Toteutuksen tunnus: HY00BV27-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
28.10.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 30
Koulutus
- Strateginen johtaminen (HYD1), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Sami Kauppinen
- Jonna Hjelt
Vastuuopettaja
Jonna Hjelt
Ryhmät
-
HYD124SJStrateginen johtaminen, yamk, S24, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- toteuttaa ja arvioida erilaisia yhteiskehittämisen menetelmiä kehittämistyössä eri sidosryhmien kanssa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida
tiedonkeruun tulokset
- analysoida strategisia päätöksiä eettisen, vastuullisen ja kansainvälisen näkökulman kautta
Toteutustapa
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opinto toteutetaan 4 webinaarina.
Webinaaripäivät toteutetaan etänä videoyhteydellä Zoomin välityksellä (Zoom-linkki Canvas-alustalla ja kalenterissa)
Webinaaripäivät:
(1/4) 30.10.2024 keskiviikko
(2/4) 14.11.2024 torstai
(3/4) 28.11.2024 torstai
(4/4) 12.12.2024 torstai
Opinto arvioidaan yksilö- ja ryhmätöiden perusteella.
Aika ja paikka
Verkossa (Zoom)
Osoite Canvas-alustalla ja kalenterissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Pennington, D. C. (2005) Pienryhmän sosiaalipsykologia. Gaudeamus.
Sipponen-Damonte, M. (2020) Varmuutta fasilitointiin. Alma Talent.
Opintojaksolla tarkempi materiaali (esim. artikkelit, tapausesimerkit)
http://libguides.laurea.fi/liiketalous
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelija voi itsenäisesti valita missä pitää yhteiskehittämisen työpajan (esim. omalla työpaikalla/verkostossa).
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opinto toteutetaan 4 webinaarina.
Webinaaripäivät:
(1/4) 30.10.2024 keskiviikko
(2/4) 14.11.2024 torstai
(3/4) 28.11.2024 torstai
(4/4) 12.12.2024 torstai
Tehtävät ja ryhmätyöt palautetaan Canvasiin merkittyjen määräpäiviin mennessä kurssin aikana, määräpäivät ilmoitetaan kurssin alkaessa. Tehtäviä voi halutessaan tehdä myös itsenäisesti nopeutetulla aikataululla. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Opiskelijan on tehtävä vahvistus viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.Vahvistamisen voi tehdä sähköpostilla Canvasissa / Pepissä ilmoitetun vastuuopettajan sähköpostiin, jotta voidaan sopia korvaava työ ensimmäisen kontaktikerran osalta.
Kansainvälisyys toteutuksella
Englanninkielistä kirjallisuutta (katso Canvas).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä = 135 tuntia (1 opintopiste = 27 tuntia työtä)
Opetustunnit
Oppimateriaalin lukeminen
Ryhmätöiden tekeminen
Yksilötöiden tekeminen
Sisältö ja sen jaksotus
Suoritettuasi opinnon osaat:
Toteuttaa ja arvioida erilaisia yhteiskehittämisen menetelmiä kehittämistyössä eri sidosryhmien kanssa
Suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti osallistavia työpajoja, analysoida työpajoissa kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
Analysoida strategisia päätöksiä eettisen, vastuullisen ja kansainvälisen näkökulman kautta
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella." (Laurean tutkintosääntö).
Arviointikriteerit:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- luoda johdonmukaisen viitekehyksen/tietoperustan hyödyntäen sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä kriittisesti analysoiden. (Tietoperusta)
- ratkaista vaativia ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa, jossa luodaan uutta tietoa ja osaamista sekä soveltaa ja yhdistää eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- tavoitteellisesti ja yhteisöllisesti kehittää osaamisalueen toimintaa (Kehittäminen)
- viestiä vakuuttavasti suullisesti ja kirjallisesti sekä alan että alan ulkopuoliselle yleisölle. (Viestintä)
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa kriittisesti ja laaja-alaisesti sekä kotimaisia että kansainvälisiä tieteellisiä lähteitä hyödyntäen. (Tietoperusta)
- käyttää perustellusti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa soveltamalla ja yhdistämällä eri alojen tietoja. (Ongelmanratkaisu)
- luoda tavoitteellisia, perusteltuja kehittämissuunnitelmia ottaen yhteisön huomioon. (Kehittäminen)
- viestiä asiantuntevasti, selkeästi ja johdonmukaisesti sekä suullisesti että kirjallisesti. (Viestintä)
Tyydyttävän arvosanan 1 tasolla opiskelija osaa:
- hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida tietoa laaja-alaisesti. (Tietoperusta)
- käyttää systemaattisesti asiantuntijuusalueen käsitteitä. (Tietoperusta)
- ratkaista ongelmia tutkimus-, kehittämis- ja/tai innovaatiotoiminnassa. (Ongelmanratkaisu)
- tunnistaa ja analysoida kehittämiskohteita tietoperustaa hyödyntäen. (Kehittäminen)
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti.
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
Hylätty (0)
Ks. yllä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Ks. yllä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Ks. yllä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ks. yllä