Skip to main content

Gerontological Nursing (2 cr)

Code: SU00CC28-3001

General information


Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
1 cr
Virtual proportion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 30
Degree programmes
Nurses’ pathway to work in Finland (AVOSV3)
Teachers
Annika Kallio
Teacher in charge
Annika Kallio
Groups
AVOSV3S24
SAILA Sairaanhoitajan laillistamisväylä, Avoin AMK, S24, Tikkurila
Study unit
SU00CC28

Learning outcomes

The student is able to
- apply their knowledge of changes related to ageing, health risk factors and most common illnesses of the elderly in their nursing care
- apply the principles and recommendations related to the assessment of the functional capacity, service needs of elderly patients and service guidance
- apply the main principles of rehabilitation and resource-oriented care while supporting health, functional capacity and care for elderly patients
- apply research data and recommendations in the planning, implementation and assessment of the quality of care for elderly patients
- describe and justify the most common examinations and procedures needed in the nursing care of elderly patients when the general condition of the elderly patient has suddenly deteriorated
- describe the special features of interaction and guidance in the nursing of elderly patients and patients with a memory disorders
- describe and justify the use of digital and technological aids in the monitoring and treating of the health of elderly patients and their rehabilitation

Content

Ydinsisällöt
• Ikääntyneiden lääkehoidon erityispiirteet ja lääkehoidon kokonaisarviointi: Monilääkitys, ali- ja ylilääkitseminen, yhteisvaikutukset 
• Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista
• Palvelupolut, palvelujärjestelmä ja palveluohjaus ikääntyneen palveluissa
• Ikääntyneen toimintakyvyn, voimavarojen ja palvelutarpeen moniammatillinen ja järjestelmällinen arviointi
• Laaja-alainen geriatrinen arviointi, RAI, Toimia-tietokannan soveltaminen ikääntyneen toimintakyvyn arvioinnissa, arviointitiedon tulkinta, asiakkaan ja läheisen näkökulman huomiointi
• Arviointitiedon hyödyntäminen palveluiden ja etuuksien suunnittelussa, toteutuksessa ja seurannassa
• Ikääntyneen yleistilan lasku 
• Muistisairaan hoitotyö, käytösoireiden ehkäisy ja hoito, arvokas elämän loppuvaihe ikääntyessä
ja palliatiivisen hoidon erityispiirteet
• Vuorovaikutuksen ja ohjauksen erityispiirteet ikääntyvien ja muistisairaan hoitotyössä 
• Ikääntyneen hoitoon ja terveydentilan seurantaan liittyvät digitaaliset sovellukset, seurannan välineet ja niiden hyödyntäminen
• Omaishoito, omaishoitajuus ja omaishoidon tukipalvelut
• Kotihoito ja kotiin saatavat palvelut
• Näyttö, tutkimukset ja suositukset ikääntyneen hoitotyön tukena  Esim. ”Muistisairaan henkilön päivittäisistä toiminnoista suoriutumisen tukeminen ja lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä” (HOTUS)

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Orientaatiossa 4.11 käydään tarkemmat opintojakson aikataulut läpi.

Materials

Canvasiin rakennettu oppimisympäristö ja sen mukaiset muut materiaalit ovat olennaisia.

Lisäksi alla koottuna suositeltavaa kirjallisuutta:

1. Hoitotyön tutkimussäätiö. 2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus. https://www.hotus.fi/muistisairaan-henkilon-paivittaistoiminnoista-suoriutumisen-tukeminen-laakkeettomat-menetelmat-hoitotyossa-hoitosuositus/

2. Käypä hoito –suositukset https://www.kaypahoito.fi/
-Muistisairaudet
-Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet

3. Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138652/TOIMIA_suositus_s023_iakkaiden_henkiloiden_lyhytaikaiseen_sairaalahoitoon_liittyva_toimintakyvyn_arviointi.pdf?sequence=2&isAllowed=y

4. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980

5. Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-472-1

6. TilvisR , Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M, Arkkila P. (Tilvis R. toim.). 2016. Geriatria,19-56, 79-85.

7. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017, 24-30, 55-60, 75-77, 125-128, 137-142. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/79348

8. Kivelä S-L & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf

9. Hammaslääkäriliitto. Ikääntyneiden suunterveys. https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/suunterveys-eri-ikakausina/ikaantyneiden-suunterveys#.X1h8vabV6Uk

10. Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (ETENE). 2008. Vanhuus ja hoidon etiikka. https://etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+20+Vanhuus+ja+hoidon+etiikka.pdf/34d9870b-d612-4952-8265-dcb7961dc3ab

11. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf

Teaching methods

Opetus toteutetaan lähiopetuksena Tikkurilan kampuksella.
Opettaja Annika Kallio

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä, aktivoivaa ja osallistavaa opetusta, case-työskentelyä ja työpajaopetusta.

Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta. Arvioitavina tehtävinä ovat arvioitavat Canvas-tehtävät sekä Geriatria ja gerontologisen hoitotyön (1op) lopputestin suorittaminen hyväksytysti sisältyy opintojaksoon.

Opintojakson ensimmäinen luentokerta/Orientaatio pidetään 4.11 klo 830-1145, jossa on läsnäolovelvoite.

HUOMIOITHAN, ETTÄ AIKATAULUMUUTOKSET OVAT VIELÄ MAHDOLLISIA!

Exam schedules

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa.
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Ensimmäinen kontaktikerta (Orientaatio) on 4.11 klo 830-1145.

LUENTO-OPETUS: Luento-opetusta 2x4h

TYÖPAJA: Työpajat (2x4h) toteutuvat pienryhmä tunnuksilla A ja B. Pienryhmäjaot selviävät viimeistään opintojen alkaessa. Työpajoissa on läsnäolovelvoite.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

2op/53,4h:
- Luento-opetus 8h
- Työpajat 8h
- Itsenäinen opiskelu 37,4h

Content scheduling

- ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyneen terveyden riskitekijät ja yleisimmät sairaudet
- iäkkään toimintakyvyn ja palvelutarpeen arviointi
- palveluohjauksen periaatteet ja suositukset
- kuntouttavaan ja voimavaralähtöisen hoitotyön periaatteet ikääntyneen terveyden ja toimintakyvyn tukemisessa sekä hoidossa
- tutkimustiedon ja suositusten hyödyntäminen ikääntyneiden hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja hoidon laadun arvioinnissa
- iäkkäiden hoitotyön akuutit tilanteet
- vuorovaikutukseen ja ohjaamiseen liittyvät erityispiirteet ikääntyneen ja muistisairaanhoitotyössä
- ikääntyneen terveyden seurannassa, hoidossa ja kuntoutuksessa hyödynnettävät digitaaliset ja teknologiset apuvälineet

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

TÄRKEÄÄ:
Opintojakson osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan ja käydään läpi opintojakson orientaatiossa 4.11. Orientaatioissa sovitaan myös opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvattavuudesta.
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla/orientaatiossa tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.

Go back to top of page