Nursing Care of Children, Youth and Families (2 cr)
Code: SU00CC21-3001
General information
- Timing
-
19.02.2025 - 15.04.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Nurses’ pathway to work in Finland (AVOSV3)
- Teachers
- Kati Saarinen
- Teacher in charge
- Kati Saarinen
- Groups
-
AVOSV3S24SAILA Sairaanhoitajan laillistamisväylä, Avoin AMK, S24, Tikkurila
- Study unit
- SU00CC21
Learning outcomes
Opiskelija osaa
• kuvata lapsen ja nuoren normaalin kehityksen vaiheet ja osaa tukea terveen ja sairaan lapsen
ja nuoren kehitystä
• kuvata keskeisimmät lasten ja nuorten sairaudet, niihin liittyvän hoidon tarpeen arvioinnin, tutkimukset, hoidon ja seurannan
• hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan lasten, nuorten ja perheiden hoitotyössä
tehtäviä päätöksiä
• kuvata hoitosuhteen, vuorovaikutuksen ja ohjauksen erityispiirteet lasten, nuorten ja perheen hoitotyössä
• kuvata lapsen ja nuoren hoito- ja palvelupolut ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
• soveltaa tietojaan keskeisistä kehitysvammoista toteuttaessaan kehitysvammaisen lapsen hoitotyötä
Content
Ydinsisällöt
• Lapsen ja nuoren normaali kasvu ja kehitys ja niiden tukeminen. Esim.
o Lasten hoitotyön periaatteet, lasten oikeudet ja niiden suojelu
o Sairauden vaikutus lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen ja perheeseen
o Eri-ikäisten lasten, nuorten ja heidän läheistensä terveyteen ja hyvinvointiin liittyvät suojaavat ja haavoittuvuutta lisäävät tekijät
o Lastensuojeluilmoitus
o Lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen ja siihen puuttuminen
• Pediatria 1 op:
o Yleisimmät infektiosairaudet (kuume, ripuli, hengitystieinfektiot), pitkäaikaissairaudet (DM, allergiat ja lapsuusiän astma, reuma), toiminnalliset vaivat (kastelu, ummetus, päänsärky, psykosomaattinen oireilu), kirurginen lapsipotilas (umpilisäkkeen tulehdus), lasten sairauksiin liittyvät välitöntä hoitoa vaativat tilanteet (lapsen kouristelu)
• Tavallisimpiin lasten ja nuorten sairauksiin liittyvät tutkimukset, hoito ja seuranta
• Tutkimuksiin ja suosituksiin perustuvat lasten ja nuorten hoitotyön menetelmät
• Lapsen ja nuoren kivun ja pelon tunnistaminen ja hoitotyö
• Lapsen ravitsemustilan ja nestetasapainon arviointi ja tukeminen
• Lasten vitaalielintoimintojen arviointi, PEWS, hoitoelvytys
• Vanhemmuuden sekä perheiden voimavarojen arviointi ja tukeminen
• Vuorovaikutukseen ja ohjaukseen liittyvät erityispiirteet ja haasteet lasten ja nuorten hoitotyössä
• Leikki ja toiminnallisuus hoitotyön menetelmänä
• Digitaaliset menetelmät lasten ja nuorten hoitotyössä
• Tavallisimmat kehitysvammat ja kehitysvammaisen lapsen toimintakyvyn tukemisen periaatteet
• Palvelupolut ja palvelujärjestelmä lasten, nuorten ja perheen palveluissa
Location and time
Katso opinnon aikataulut Tuudosta tai Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Ensimmäisellä tapaamiskerralla käydään tarkemmat opintojakson aikataulut läpi.
Materials
Lapsen ja perheen hoitotyö. Hammar ; Storvik-Sydänmaa, Stiina ; Tervajärvi, Lasse. Sanoma Pro Oy 2019. Saatavilla Laureasta myös e-kirjana!
Kaikki canvas-alustalta löytyvät materiaalit.
Teaching methods
Opetus toteutetaan lähiopetuksena Tikkurilan kampuksella.
Opettaja Kati Saarinen
LAPSEN, NUOREN JA HOITOTYÖ 1 op
Yhdessä oppiminen kontaktiopetuksessa, case-työskentely, simulaatio- ja työpajatyöskentely, verkkotehtävät.
LASTENTAUDIT 1 op
Verkkotehtävät ja tentti.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä, aktivoivaa ja osallistavaa opetusta, case-työskentelyä ja työpajaopetusta.
Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.
Exam schedules
Opintojakson aloituskerralla xxx läsnäolovelvoite. --> HUOM! Osallistuminen vahvistaa opintojaksolle osallistumisen!
Tarkempi aikataulu löytyy Pakista.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa.
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
2op/53,4h:
- Luento-opetus 4h
- Työpajat 6h
- Itsenäinen opiskelu 43,4h (sis. Lastentaudit verkkokurssin)
Content scheduling
LAPSEN, NUOREN JA HOITOTYÖ 1 op
LASTENTAUDIT-VERKKOKURSSI 1 op
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
TÄRKEÄÄ:
Opintojakson osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan ja käydään läpi opintojakson ensimmäisellä luentokerralla, jossa sovitaan myös opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvattavuudesta.
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla/orientaatiossa tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.