Skip to main content

Professional Development in Practice 1 (7 cr)

Code: SH00BY59-3014

General information


Enrollment
25.11.2024 - 18.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.01.2025 - 31.07.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
7 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Otaniemi
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 150
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi (Finnish)
Teachers
Ami Heikkinen
Meri Vuorinen
Meri Punkari
Kirsi Leinonen
Teacher in charge
Meri Vuorinen
Groups
SHG224SA2
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S24, Otaniemi, ryhmä 2
SHG224SA3
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S24, Otaniemi, ryhmä 3
STG225KA
Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K25, Otaniemi
SHG225KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K25, Otaniemi
Study unit
SH00BY59

Learning outcomes

The student is able to
- follow the values and ethical principles in nursing care and the work community and assess how well these are followed in practice
- work in a collegial and responsible manner as a part of the work community
- make observations on the client’s basic needs, functional capacity, and changes in vital functions
- support the patient's functional capacity diversely and respond to their basic needs
- prepare a care plan and evaluate the care received by the client, taking the client's resources into consideration
- implement the basic test and procedures required monitoring vital signs as part of patient care and update the care plan accordingly
- implement medication treatment via enteral and local routes and injections under supervision
- document data on patient record and report orally on the client's condition and care
- implement aseptic techniques
- apply methods related to patient and occupational safety and data protection in their work
- act appropriately in a dangerous situation
- describe the importance of a professional care relationship
- apply the principles of empowering presence and interactions in nurse-client communications
- assess their activities together with clients and develop their activities taking clients' experience into account
- assume responsibility for their learning during the placement
- analyse the development of their own competence during the placement and actively utilise feedback to support their development
- search for and present research data in a concise manner to support and develop patient care
- communicate their expertise in team and work communities in a convincing manner

Content

Theme: Responding to the patient's basic needs, patient and occupational safety.

LbD assignment during placement: Evidence-based nursing

- Searching for information targeted at a phenomenon or problem in nursing work and formulation of clinical research questions: For example, PICO/PICoa/PCC, mind map or other chosen method.
- Searching and summarising research data
- Feedback from the communication’s teacher.

Teaching methods

Ammattitaitoa edistävä 1.harjoittelu suoritetaan
hoiva- ja palvelutaloissa, terveyskeskusten/perusterveydenhuoltotasoisen sairaalan vuode- ja hoivaosastoilla tai vammaispalveluiden yksiköissä.

Harjoittelun aloittamisen edellytyksenä on:
- Aktiivinen osallistuminen opintojaksoille "Kliinisen hoitotyön perusteet"
- Aktiivinen osallistuminen "Lääkehoito ja lääkelaskut 1"
- Hyväksytty suoritus kliinisen hoitotyön perusteista ja lääkehoidosta
- Hyväksytty suoritus lääkelaskuista
- Kliinisen hoitotyön perusteet -opintojakson työpajat ja simulaatiot pitää olla pääsääntöisesti käytynä ennen harjoitteluun menoa. Mikäli jokin työpajoista jää käymättä, pitää opiskelijan keskustella opintojakson opettajan kanssa kyseisen työpajan tärkeyden merkityksestä suhteessa harjoitteluun menemiseen. Tietyt kliinisen hoitotyön työpajat pitää olla suoritettuna ennen harjoitteluun menemistä.

Employer connections

Harjoittelun liittyy LbD-tehtävä: Eettiset kysymykset osana näyttöön perustuvaa hoitotyötä (LbD). Viestinnän lehtori tarkastaa tehtävän.

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu I - LbD -tehtävän tavoitteena on, että harjoittelun päätyttyä osaat:

- hakea ja esittää tiivistetysti tutkimustietoa potilashoidon tueksi ja kehittämiseksi.
- viestiä vakuuttavasti asiantuntijuuttasi tiimi- ja työyhteisökonteksteissa

Exam schedules

Harjoittelu I info pidetään Zoomissa kevään 2025 aikana. Tarkempi aikataulu löytyy lukujärjestyksestä.

International connections

-

Completion alternatives

Mikäli sinulla on lähihoitajan tutkinto sekä riittävä, soveltuva työkokemus suuntautuen hoitotyön ympäristöihin, on 1. harjoittelu mahdollista suorittaa osaamisen näyttönä.
Mielenterveystyön tai muun potilaan ohjaukseen painottuvan työn tuomasta työkokemuksesta voi hakea osittaista osaamisen tunnustamista. Katso ohjeet tarkemmin opiskelijaintrasta.

Prosessi käynnistyy omasta aloitteestasi. Vertaa osaamistasi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osaamisen näytöstä tarkemmat ohjeet näytöistä vastaavalta lehtorilta.

Student workload

- Harjoittelun jobiili-info 1 h
- Harjoitteluinfo 2h (sis. infon & itsenäinen tutustuminen harjoittelun Workseed-työtilan harjoittelun yleisiin ohjeisiin)
-Harjoittelu kliinisessä hoitotyön ympäristössä 5 viikkoa (7op)

Huomioi harjoittelun ajalle mahdollisesti sattuvat arkipyhät, jolloin yksikön toiminta voi olla rajoittunutta.

Content scheduling

Kliininen harjoittelu ja LbD -tehtävä

Tavoitteena on, että harjoittelun suoritettuaan opiskelija osaa:
- Toimia hoitotyön arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä
- Toimia kollegiaalisesti ja vastuullisesti osana työyhteisöä
- Tehdä havaintoja asiakkaan perustarpeista, toimintakyvystä ja peruselintoimintojen muutoksista
- Tukea potilaan toimintakykyä monipuolisesti ja vastata hänen perustarpeisiinsa
- Laatia hoitosuunnitelman ja arvioida asiakkaan saamaa hoitoa huomioiden asiakkaan voimavarat
- Toteuttaa peruselintoimintojen tarkkailussa tarvittavat perustutkimukset ja toimenpiteet osana potilaan hoitoa ja tarkentaa sen perusteella hoitosuunnitelmaa
- Toteuttaa ohjattuna enteraalista, paikallista sekä injektioina annettavaa lääkehoitoa
- Dokumentoida potilasasiakirjoihin ja raportoida suullisesti potilaan voinnista ja hoidosta
- Toimia aseptisesti
- Soveltaa potilas- ja työturvallisuuteen sekä tietosuojaan liittyviä menetelmiä työskentelyssään
- Toimia välittömästi vaaratapahtuman ilmetessä
- Soveltaa voimaannuttavan läsnäolon ja vuorovaikutuksen periaatteita asiakasvuorovaikutuksessa
- Arvioida toimintaansa yhdessä asiakkaan kanssa ja kehittää toimintaansa asiakaskokemus huomioiden
- Kantaa vastuuta oppimisestaan harjoittelun aikana
- Analysoida oman osaamisensa kehittymistä ja hyödyntää aktiivisesti palautetta
- Hakea ja esittää tiivistetysti tutkimustietoa potilashoidon tueksi ja kehittämiseksi
- Viestiä vakuuttavasti asiantuntijuuttaan tiimi- ja työyhteisökonteksteissa

Evaluation scale

Approved/Failed

Qualifications

The student has actively participated in the study unit "Medication Treatment and Medication Calculations 1." and has passed the medication calculations prior to the clinical practice placement starts.

Go back to top of page