Mental Health and Substance Abuse Nursing (6 cr)
Code: SH00BS88-3055
General information
- Enrollment
-
01.04.2024 - 07.04.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.05.2024 - 31.08.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 6 cr
- Local portion
- 0.5 cr
- Virtual proportion
- 5.5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
Learning outcomes
The student is able to
- describe the most common mental health disorders in children, young people and adults and their main examination and treatment methods
- use evidence-based information and recommendations when justifying decisions, approaches and working methods used in mental health and substance abuse nursing care
- apply the principles of resource-oriented interaction in the care of a mental health and substance abuse clients and in supporting the significant others
- recognise the patient's difficult emotions, psychological strain, grief and crisis, and describe how to help the patient and their significant others to manage these difficult feelings
- describe the significance of the service system for mental health and substance abuse nursing, digital services and work in multiprofessional teams and networks
- describe the special features of medication treatment in mental health nursing
- explain the significance of ethical guidelines and legislation in mental health and substance abuse nursing
- recognise special features related to cultures and subcultures in mental health and substance abuse nursing
- analyse ethical questions related to mental health and substance abuse nursing
- analyse the significance of their own attitudes, perceptions and resources when implementing client-oriented nursing
Materials
Opintojakson lähdekirjallisuus:
Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)
Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)
Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki:
Bookwell Oy.
Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja
tehneiden hoitotilanteissa.
Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset
Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset
Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset
Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017. Psykiatria.
Duodecim. (Saatavissa ekirjana ja luettavissa Oppiportin kautta)
Suositeltavaa on myös lukea mm. erilaisia blogikirjoituksia, romaaneja tai katsoa elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Employer connections
Opiskelijoiden tuottamaa materiaalia voidaan hyödyntää sekä nykyisellä että myöhemmillä opintojaksoilla opetusmateriaalina.
Exam schedules
Tarvittaessa toteutukselle kuuluvan YleSH-tietotestin voi uusia syyskuun 2024 ja lokakuun 2024 uusintapäivinä Hyvinkään kampuksella. Tämä tarkentuu vielä opintojakson aloitus kerralla.
Opintojakson ensimmäinen kontaktikerta on 6.5.2024 (Läsnäolovelvoite).
Seuraavat ovat 13.5., 20.5., 27.5., 3.6., 10.6. Nämä kaikki toteutuvat Zoomissa.
Työpaja on 14.8.2024 (Läsnäolovelvoite)
Seminaaripäivä on 19.8.2024 (Läsnäolovelvoite)
YleSH-tietotesti on 21.8.2024 / Hyvinkään kampuksella (Läsnäolovelvoite)
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen.
Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö.
Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella.
Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
6op = 162h opiskelijan työtä
Luennot, seminaari ja työpaja 38h
Valtakunnallinen tietotesti 1,5h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyö 122,5h
Content scheduling
Opintojakson opiskeltuaan opiskelija osaa:
- kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
- tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
- kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
- selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.