Nursing Care of Children, Youth and Families (4 cr)
Code: SH00BS94-3048
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 10.08.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Porvoo
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo (Finnish)
- Teachers
- Jenni-Maria Jaakola
- Anne Kärki
- Teacher in charge
- Jenni-Maria Jaakola
- Groups
-
SHP224KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K24, Porvoo
- Study unit
- SH00BS94
Learning outcomes
The student is able to
- describe the normal development stages of a child and a young person and is able to support the development of healthy and sick children and young persons
- describe the most common illnesses in children and young people, assess the required care needs, investigations, provided care and follow-up.
- use evidence-based information and recommendations when justifying decision-making in nursing of children, young people and families
- describe the special features of a care relationship, interaction and guidance in nursing of children, young people and families
- describe the care and service paths of treating children and young people and the significance of multiprofessional team and network collaboration
- apply their knowledge of the most common disabilities when providing nursing care for children with disabilities
Location and time
Orientaatio 14.8.2025 (kampus, LÄSNÄOLOVELVOITE)
Opetuskerrat Zoomissa 19.8.2025 ja 25.8.2025
Nepsy-työpaja 2.9.2025 klo 10-16 (kampus, LÄSNÄOLOVELVOITE)
Työpajat kampuksella (LÄSNÄOLOVELVOITE, poissaolo korvattava)
- Ryhmä 1: 9.9.2025 klo 8.30-15.45
- Ryhmä 2: 10.9.2025 klo 8.30-15.45
Seminaaripäivä 15.9.2025 (kampus, LÄSNÄOLOVELVOITE)
YleSh-näytöt kampuksella (LÄSNÄOLOVELVOITE)
- Ryhmä 1: 2.10.2025 klo 8.30-15.45
- Ryhmä 2: 3.10.2025 klo 8.30-15.45
Materials
Storvik-Sydänmaa, S., Tervajärvi, L. Hammar, A-M., Flinck, M., Müller, E., Sinivuori, E. & Hyvärinen, H. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Saatavilla Laureasta myös e-kirjana!
Kaikki Canvas-alustalta löytyvät materiaalit.
Lasten hoitotyön valtakunnallisten näyttökokeiden materiaalit löytyvät Digicampukselta
Teaching methods
Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä (Zoom). Opinto suoritetaan osittain itsenäisesti tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden/määräaikaan mennessä. Työpajoissa läsnäolovelvoite. Opinnossa on pienryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun verkkokeskustelussa. Palautettavista tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.
LAPSEN, NUOREN JA HOITOTYÖ 3 op
Yhdessä oppiminen etä- ja kontaktiopetuksessa, asiantuntijaluennot, case-työskentely, simulaatio- ja työpajatyöskentely, verkkotehtävät.
LASTENTAUDIT 1 op
Verkkotehtävät ja tentti.
Employer connections
Ei yritysprojektia.
Exam schedules
Opintojakson aloituskerralla orientaatiossa 12.8.2025 on läsnäolovelvoite. -> Osallistuminen vahvistaa opintojaksolle osallistumisen!
Tarkemmat aikataulut löytyvät Pakista, tarkasta muut läsnäolovelvoitteiset kerrat + ne käydään läpi myös orientaatiossa.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
26,7 x 4 op = 106,8 h
Content scheduling
Opinto sisältää seuraavat moduulit:
Moduuli 1: Lapsen ja nuoren normaali kasvu ja kehitys
Moduuli 2: Lastentaudit
Moduuli 3: Lapsen ja nuoren hoitotyön erityispiirteet
Moduuli 4: Erityisen tuen tarve lapsen ja nuoren hoitotyössä
Moduuli 5: Opintojakson arvioitavat tehtävät
Evaluation scale
H-5
Further information
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö).
Opiskelija osaa:
- kuvata lapsen ja nuoren normaalin kehityksen vaiheet ja osaa tukea terveen ja sairaan lapsen ja nuoren kehitystä
- kuvata keskeisimmät lasten ja nuorten sairaudet, niihin liittyvän hoidon tarpeen arvioinnin, tutkimukset, hoidon ja seurannan
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan lasten, nuorten ja perheiden hoitotyössä tehtäviä päätöksiä
- kuvata hoitosuhteen, vuorovaikutuksen ja ohjauksen erityispiirteet lasten, nuorten ja perheen hoitotyössä
- kuvata lapsen ja nuoren hoito- ja palvelupolut ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- soveltaa tietojaan keskeisistä kehitysvammoista toteuttaessaan kehitysvammaisen lapsen hoitotyötä