Siirry suoraan sisältöön

Sisätauti- ja infektiopotilaan hoitotyö (9 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS84-3050

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

9 op

Virtuaaliosuus

4.5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Porvoo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo

Opettaja

  • Jenni-Maria Jaakola
  • Anu Sinisalo

Vastuuopettaja

Jenni-Maria Jaakola

Ryhmät

  • SHP224SA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S24, Porvoo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata keskeisimpien sisä- ja infektiotautien aiheuttamat muutokset elimistössä
- kuvata sisätauti- ja infektiopotilaan keskeiset diagnostiset tutkimukset ja ehkäisyn ja hoidon periaatteet
- suunnitellessaan potilaan hoitoa soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia sisä- ja infektiotauteja sairastavan potilaan keskeisimmistä hoitomenetelmistä, toimenpiteistä ja seurannasta
- perustella sisä- ja infektiotauteja sairastavan omahoidon ohjauksen merkityksen ja kuvata sen keskeiset sisällöt
- kuvata kroonisen haavan hoidon periaatteet ja keskeiset menetelmät
- selittää kroonisen kivun syntymekanismin ja hoidon periaatteet osana sisätautipotilaan hoitoa
- hyödyntää sisä- ja infektiotauteja sairastavan terveydentilan seurannassa digitaalisia välineitä
- kuvata ja perustella sairaanhoitajan/terveydenhoitajan toiminnan välitöntä hoitoa vaativissa ja elvytystilanteissa
- perustella ravitsemushoidon merkityksen ja menetelmät osana sisätauteja sairastavan hoitoa
- kuvata, miten potilas valmistellaan ja ohjataan keskeisimpiin kuvantamistutkimuksiin
- edistää potilasturvallisuutta ja ehkäistä vaaratapahtumia sisätauti- ja infektiopotilaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa

Toteutustapa

Opintojakso koostuu itsenäisestä opiskelusta Canvas-verkko-oppimisympäristössä, verkko- ja liveluennoista ja työpaja/simulaatio-oppimisesta.

Aika ja paikka

Tarkempi aikataulu ja tuntisisällöt näkyvät kalenterissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

-Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Ekola S, Partamies S & Sulosaari V. 2019. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro, Helsinki. e-kirja (Laurea lisenssi)

-Hotus. 2022. Hoitosuositukset. www.hotus.fi

-Käypä hoito suositukset. Duodecim.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opintojaksolla osaaminen osoitetaan:

Sisätauti- ja infektiopotilaan hoitotyö 4 op: YleSh kliinisen ydinosaamisen arviointi, Sisätautien hoitotyön osaaminen tietotesti

Työpajat 2 op: osallistuminen työpajaopetukseen ja simulaatioon kampuksella

Sisätaudit ja ja infektiosairaudet 2 op: sähköinen tentti Canvasissa

Hoitoelvytys 1 op: sähköinen tentti Canvasissa, työpajaan osallistuminen kampuksella

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatio opintojaksoon pidetään Zoomissa 9.1.2025. Orientaatiossa on läsnäolovelvoite, vahvistaa osallistumisen opintojaksoon. Tarkempi toteutuksen aikataulu löytyy Pakista.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Sisätaudit ja ja infektiosairaudet 2 op = 54h
- itsenäistä työskentelyä
- verkkotentti

Sisätauti- ja infektiopotilaan hoito 4 op = 108 h
- itsenäinen verkkotyöskentely
- luennot

Hoitoelvytys 1 op = 27h
- itsenäistä työskentelyä verkko-oppimisympäristössä
- luento
- lopputesti
- simulaatio

Työpajat 2 op = 54 h
- itsenäistä valmistautumista työpajoihin
- työpajaopetus
- simulaatiot

Sisältö ja sen jaksotus

Sisätaudit ja ja infektiosairaudet 2 op
Sis. DM, hengityselinsairaudet, syöpäsairaudet, munuaissairaudet, neurologiset sairaudet, reumasairaudet, sydän- ja verenkiertoelinten sairaudet, infektiosairaudet, kuvantaminen

Sisätauti- ja infektiopotilaan hoitotyö 4 op

Hoitoelvytys 1 op
Sis. Maskiventilaatio ja intubaatiossa avustaminen

Työpajat 2 op
Keuhko-, sydän-, AVH- ja diabetespotilaan hoitotyön työpajat, opintojakson pääsisältöjä kokoavat simulaatiot

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sisätaudit ja infektiosairaudet 2 op
- verkkotentti: arviointi HYV - HYL (läpäisyraja 42/70 pistettä)

Sisätauti- ja infektiopotilaan hoito 4 op
- itsenäinen opiskelu verkossa: tätä kautta valmistaudut työpajoihin
- YleSh -tietotesti, läpäisy 40% vastauksista oikein. Numeerinen arviointi.

Hoitoelvytys 1 op
- lopputesti: arviointi HYV - HYL (läpäisyraja 10/15 pistettä)

Työpajat ja simulaatio 2 op
- arviointi HYV - HYL: 100 % läsnäolovelvoite


Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Turnitin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden