Haavoittuvat asiakkaat ja palveluiden integraatio (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS97-3035
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Helena Santanen
- Katja Laukkanen
Vastuuopettaja
Katja Laukkanen
Ryhmät
-
SHB223SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja analysoida haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä, siihen liittyviä tuen tarpeita ja niiden merkitystä hoitotyössä
- analysoida monikulttuuriseen asiakastyöhön ja maahanmuuttoon liittyviä erityiskysymyksiä sosiaali- ja terveydenhuollossa
- kohdata sensitiivisesti haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat hoito- ja palvelutilanteissa
- edistää haavoittuvassa asemassa olevan asiakkaan ja heidän läheistensä toimijuutta, osallisuutta ja kuntoutumista osana hoitotyötä
- kuvata haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien palveluverkoston, eri toimijoiden tehtävät osana hoito- ja palveluketjua ja konsultoida muita asiantuntijoita
- kriittisesti arvioida sosiaali- ja terveysalan palveluprosesseja haavoittuvassa asemassa olevien näkökulmasta ja toteuttaa palveluohjausta
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia haavoittuvassa asemassa olevin ja maahanmuuttajataustaisten asiakkaiden ohjauksessa ja hoitotyössä
- analysoida omia ja muiden ihmisten haavoittuvuuteen liittyviä myyttejä, uskomuksia ja ennakkokäsityksiä ja edistää myönteisten asenteiden kehittymistä
Toteutustapa
Opetus toteutetaan on aikataulutettuina luentoina, seminaareina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Verkkoyhteydellä tapahtuvaa opetusta ei tallenneta. Opinnon toteutusta tukee Canvas -oppimisympäristö
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson Canvas -oppimisympäristön kirjallisuus tai itse hankittu kirjallisuus.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN NÄYTÖLLÄ
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta.
TYÖN OPINNOLLISTAMINEN=Topi
Opiskelija voi hakea työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Opinnollistamisen tehtävänä on joko Kehittämis -tehtävä tai Blogi -tehtävä.
Ole yhteydessä opettaja Katja Laukkaseen pian ilmoittautumisen jälkeen mikäli teet vaihtoehtoisella tavalla kurssin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
ALOITUS
16.1 Orientaatio / Zoom (linkki lukkarissa)
Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Orientaatio alustaa myös tulevaa aistipajaa ja pajaan osallistuminen edellyttää tätä. Jako ryhmiin aloituksessa.
Aistipajaan valmistautuminen jatkuu 30.1 ja 7.2 Zoomissa.
21.1 Mosaiikin järjestämä etäluento paperittomuudesta yhteistyössä Tikkurilan Laurean kanssa. Tähän liittyy tehtävä.
11.2 Harvinaiset ja perinnölliset sairaudet- seminaari Tikkurilassa tai etämahdollisuus.
Seminaariin liittyy pakollinen oppiportin kurssi.
Seminaariin osallistuminen on vapaaehtoista, mutta suositellaan osallistumista.
TYÖPAJA 14.2 ryhmät aamu ja iltapäivä (lukkarissa)
Työpajan aiheet: Kommunikaatiovaikeudet, aistivammat (kuulo, näkö) ja niiden tunnistaminen (korvantutkimus, kuulon ja kauko/lähinäön tutkiminen)
12.2 alustus monialaiseen yhteistyöpäivään / Zoom
MONIALAINEN PALVELUOHJAUS -PÄIVÄ 13.3 & 14.3 (kahdelle ryhmälle)
BLOGI
-Tehdään mielellään 2-3 hengen ryhmissä (sovitusti yksin)
-Blogin palautus _______
-Toiselle ryhmälle annettava henkilökohtainen palaute blogista _____ mennessä keskustelualueelle
-Blogi arvioidaan 4 viikon sisällä
-Mikäli blogi vaatii täydennystä, niin täydennyksen aikataulu sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinto on 3op suuruinen eli vastaa 80h. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen mukaisesti.
Sisältö ja sen jaksotus
OSA 1.HAAVOITTUVIEN ASIAKASRYHMIEN TUKEMINEN 2 op
-Kulttuurisensitiivisyys
-Vankien terveydenhuolto
-Vammaisuus
-Aistivammaiset (kuulo- ja näkövammaisuus)
-Kommunikaatiovaikeudet
-Maahanmuuttajuus
-Työttömyys
-Harvinaiset sairaudet
OSA 2. MONIALAINEN PALVELUOHJAUS 1 op
-Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut erilaisissa haavoittuvissa tilanteissa
-Palveluohjaus
OSA 3. TYÖPAJA: Aisti-ja kommunikaatiovaikeudet ja niiden varhainen tunnistaminen
-Kuulon tutkiminen audiometrillä, kauko- ja lähinäön seulonta, korvan tutkiminen
-Kuvakommunikaatio
Arviointiasteikko
H-5