Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS94-3043
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Pirkko Rimpilä-Vanninen
- Minna Pulli
Vastuuopettaja
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Ryhmät
-
SHB223SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata lapsen ja nuoren normaalin kehityksen vaiheet ja osaa tukea terveen ja sairaan lapsen ja nuoren kehitystä
- kuvata keskeisimmät lasten ja nuorten sairaudet, niihin liittyvän hoidon tarpeen arvioinnin, tutkimukset, hoidon ja seurannan
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan lasten, nuorten ja perheiden hoitotyössä tehtäviä päätöksiä
- kuvata hoitosuhteen, vuorovaikutuksen ja ohjauksen erityispiirteet lasten, nuorten ja perheen hoitotyössä
- kuvata lapsen ja nuoren hoito- ja palvelupolut ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- soveltaa tietojaan keskeisistä kehitysvammoista toteuttaessaan kehitysvammaisen lapsen hoitotyötä
Toteutustapa
Opetus toteutetaan luentoina ja työpajoina sekä itsenäisinä tehtävinä. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta.Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Canvas .työtilassa oleva materiaali
Ópintojakson luennot ja työpajat sekä niiden oppimateriaali (diasarjat)
Valtakunnallisen yleSh näytön/Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön osaaminen materiaali
Lapsen ja perheen hoitotyö. Hammar ; Storvik-Sydänmaa, Stiina ; Tervajärvi, Lasse. Sanoma Pro Oy 2019. Saatavilla Laureasta myös e-kirjana!
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
ALOITUS
-10. 1.2025 klo 8.30-10 aikavälillä. Noin 30 minuuttia. Lukkarissa on tarkka ajankohta. Opintojakson aloituksessa käsitellään osaamistavoitteet, opintojakson sisältö ja suoritukset, aikataulu ja arviointikriteerit. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö 2024.)
-17.1. 2025 klo 8.30-10 Luentojen aloitus
LUENNOT (lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen)
- 17.1. 2025 klo 8.30-10
-23.1. 2025 klo 12.30-15.45
OPPIMISTEHTÄVÄT
-Erityistukea tarvitsevat lapset, nuoret ja perheet 16.2. ennen Nepsy -työpajaa
-Palvelujärjestelmä ja sosiaaliset etuudet -tehtävä 5.3.
-Kaltoinkohtelun tunnistaminen -tehtävä 5.3.
-Lastensuojeluilmoitus -tehtävä 5.3.
LASTENTAUTIEN TENTTI CANVAS -oppimisalustalla
-5.3.2025 mennessä
-Mikäli olet suorittanut lastentautien opinnot aiemmin, niin asia ei koske sinua
HOITOTYÖN TENTTI CANVAS -oppimisalustalla zoomissa
-6.3. klo 10.30-12, varsinainen tentti
-20.3. klo 14.15-15.45 Uusinta 1.
-4.4. klo 8.30-10 Uusinta 2.
TYÖPAJAT
Kliiniset menetelmät lasten hoitotyössä (lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen)
14.2.2025 Ryhmä 2 klo 8.30-11.45
14.2.2025 Ryhmä 1 klo 12.30-15.45
17.2. 2025 Ryhmä 3 klo 8.30-11.45 (varaus riippuen opintojakson opiskelijamäärästä)
17.2. 2025 Ryhmä 4 klo 12.30-15.45 (varaus riippuen opintojakson opiskelijamäärästä)
Nepsy (lehtori Minna Pulli)
-19.2. 2025Ryhmä 1. klo 8.30-11.45
-19.2. 2025 Ryhmä 2. klo 12.30-15.45
VALTAKUNNALLINEN YLESH NÄYTTÖ: Lasten, nuorten ja perheen hoitotyön osaaminen
- Näyttö tehdään pareittain ja 4-8 hengen ryhmässä.
-Näyttöön kuuluu myös vertaisarviointi ja keskustelu
-Näytön caset: Ripuloivan lapsen hoito, hengitystieinfektiota sairastavan lapsen hoito, diabetesta sairastavan lapsen ja perheen ohjaaminen, umpisuolen leikkauksessa olleen lapsen hoito. Näytön ohjeet löytyvät digikampuksen alustalta. Katso Canvas,
Näytön aikataulu, Huomioi poikkeava aloitusaika !
- 7.3. 2025
klo 8.15-11.45 Ryhmä1A
klo 12.15 -15.45 Ryhmä1B
- 10. 3. 2025
klo 8.15-11.45 Ryhmä 2A
klo 12.15 -15.45 Ryhmä 2B
11.3. 2025
klo 8.15-11.45 Ryhmä 3A
klo 12.15 -15.45 Ryhmä 3B
-Näytön uusinta pidetään 7, 10. tai 11.3. varsinaisten näyttöjen jälkeen (45 min aikaa) tai se sovitaan erikseen
ARVIOINTI
Opintojakson toteutuksen aikana tehtävät suoritukset arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluttua suorituksesta. Edellisen tulee kuitenkin mahdollistaa se, että vastuuopettaja kirjaa opintojakson kokonaisarvosanat opintosuoritusrekisteriin viimeistään kolmen viikon kuluttua toteutuksen päättymisestä, ellei opettajan työaikajärjestelyistä muuta johdu. Opettajan ilmoittaa opiskelijoille vapaajaksostaan tai muusta työaikajärjestelystä, jos ne vaikuttavat arviointiaikaan. (Laurean tutkintosääntö 1.1.2024)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 4 op arvoinen 106,8 h opiskelijan työnä (1 op =26,7 h)
AJANKÄYTTÖ
-.Aloitus 30 min
-Luennot 8 h
-Lastentautien tentti 1h
-Hoitotyön tentti 2 h
-Työpaja 8 h /opiskelija ( kaksi työpajaa: Nepsy sekä Lasten ja nuorten hoitotyön kliiniset menetelmät)
-Valtakunnallinen Ylesh näyttökoe/Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön osaaminen 4 h/opiskelija
-Itsenäinen opiskelu noin 84 h (1 op= 26,7 h) mm. itsenäiset tehtävät, tentteihin & näyttöön valmistautuminen
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään lasten, nuorten ja heidän perheidensä kehitysvaiheisiin, erityispiirteisiin, sairauksiin ja niiden hoitoon, hoitotyön menetelmiin, palvelukokonaisuuksiin ja sosiaalisiin etuuksiin.
OSA 1. LASTEN, NUORTEN JA PERHEEN HOITOTYÖ 3 OP
-perhehoitotyön ominaispiirteet
-lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys sekä niiden seuranta
-lapsen vitaalit ja niiden seuranta mm. PEWS, ABCDE
-vastasyntyneen hoito
-lapsen ja nuoren ravitsemus, kivun hoito, pelkojen lievittäminen, kaltoinkohtelu, diabeteksen hoidon erityispiirteet, ripulin ja hengitystieinfektion hoito ym.
-lapsen ja nuoren ja heidän perheensä tutkimukseen valmistaminen
-lapsen, nuoren ja perheen ohjaaminen
-erityistukea tarvitsevat lapset ja perheet
-lapsiperheen palvelut ja sosiaaliset etuudet
OSA 2. LASTENTAUDIT 1 OP
-Tyypilliset lastensairaudet: mm. astma, allergia, rokot, infektiot, leukemia
-Lasten kirurgia ja traumatologia
-Lasten neurologia:mm. epilepsia, CP -oireyhtymä, päänsäryt, ADHD
-Lasten psykosomaattinen oireilu
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
ARVIOINTI PERUSTUU opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja Laurean vaatimustason II kriteereihin. Kts. Amk-opintojen arviointikriteerit https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintosuorituksetjaarviointi/SitePages/Amk-.aspx#vaatimustaso-ii
OPINTOJAKSON TOTEUTUKSEN AIKAISET SUORITUKSET ja OPINTOJAKSON KOKONAISARVOSANA
Opintojakson toteutuksen aikana tehtävät suoritukset arvioidaan viimeistään neljän viikon kuluttua suorituksesta. Edellisen tulee kuitenkin mahdollistaa se, että vastuuopettaja kirjaa opintojakson kokonaisarvosanat opintosuoritusrekisteriin viimeistään kolmen viikon kuluttua toteutuksen päättymisestä, ellei opettajan työaikajärjestelyistä muuta johdu. Opettajan ilmoittaa opiskelijoille vapaajaksostaan tai muusta työaikajärjestelystä, jos ne vaikuttavat arviointiaikaan. (Laurean tutkintosääntö 1.1.2024)
OPINTOJAKSON SUORITUSTEN ARVIOINTI
-Lastentaudit 1 op hyv/hyl
-Luennot hyväksytty/täydennettävä/hylätty
-Canvas -työtilassa olevat tehtävät hyväksytty/täydennettävä/hylätty,
-Työpajat hyväksytty/hylätty
-Valtakunnallinen Ylesh näyttö /Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyön osaaminen hy/hyl
-Hoitotyön tentti HYL - T1-K5
OPINTOJAKSON NUMERAALINEN ARVOSANA on sama kuin hoitotyön tentin arvosana.
Oppimistehtävät ja tentit tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
OPINTOJAKSON KOKONAISARVOSANAN KOROTUS
-Opintojakson kokonaisarvosanaa voi korottaa yhden kerran puolen vuoden sisällä opintojakson kokonaisarvioinnista. Korotus -tehtävä liittyy Hoitotyön tentin suoritukseen opettajan erillisen ohjeen mukaisesti. Katso yleisohjeet Laurean tutkintosäännöstä 1.1.2024.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden